لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

پترائوس: ایران در حال مبدل شدن به اوباش‌سالاری است


 ديويد پترائوس
ديويد پترائوس
ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکا در جنوب آسيا و خاورميانه، روز يکشنبه در گفت‌وگويی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: ايران در حال مبدل شدن به يک حکومت اوباش سالاری است.

وی که در برنامه «فريد زکريا، جی‌پی‌اس» در سی‌ان‌ان شرکت کرده بود با اشاره به سرکوب معترضان دولت توسط نيروهای امنيتی گفت: «فکر کنم شما حتماً شنيده‌ايد که صاحب‌نظران می‌گويند که ايران در حال تبديل شدن از يک حکومت مذهبی به اوباش سالاری است.»

جنبش اعتراضی در ایران، که از آغاز شکل‌گیری آن در خرداد ۸۸ با سرکوب همه جانبه نیروهای دولتی روبه‌رو شده است، در حالی وارد نهمين ماه خود می‌شود که معترضان می‌گويند که در این مدت نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی دست کم ۷۰ نفر را در جريان اعتراضات خيابانی کشته‌اند.

از آغاز اعتراضات که در اواخر خرداد ۸۸ آغاز شد، تاکنون ده‌ها نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان سياسی بازداشت شده و آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی نيز به اتهام ایجاد «اغتشاش» پس از انتخابات اعدام شدند.

مقامات قضایی جمهوری اسلامی تأیید کرده‌اند که برای ۱۱ نفر از متهمانی که دادگاه آنها پس از برگزاری انتخابات برگزار شده است، حکم اعدام صادر کرده اند.

این در حالی است که وکلای مدافع چند تن از این متهمان، از جمله وکلای آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی که در بهمن‌ماه امسال به اتهام محاربه اعدام شدند، اعلام کرده‌اند که اتهام موکلان‌شان در ارتباط با حوادث پس از برگزاری انتخابات نیست و این افراد حتی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه امسال، بازداشت شده‌ بودند.

«احمدی نژاد بهترین مامور جذب نیرو برای آمریکا»

ديويد پترائوس در مورد برنامه هسته‌ای ايران گفت: «هنوز کاملاً مشخص نيست که تهران تصميم به ساخت بمب اتمی گرفته است ولی در اين مرحله اطلاع یافتن از این تصميم چندان مهم نيست چرا که تهران تمامی الزام‌ها برای توليد بمب اتمی را دنبال کرده است.»

کشورهای غربی برای متقاعد کردن ایران به توقف غنی‌سازی از چندی پیش به دنبال رایزنی برای اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران هستند و در حال حاضر پيش‌نويس قطعنامه دور چهارم تحريم‌های ايران در اختیار روسيه و چين قرار گرفته است تا نظر خود را اعلام کنند.

ديپلمات‌های غربی ابراز اميدواری می‌کنند کشورهای ۵+۱ يعنی آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين بتوانند در مورد پيش‌نويس قطعنامه‌ای که برای تحريم ايران آماده می‌کنند به توافق برسند، اما کارشناسان مسايل ايران دستیابی به ائتلافی قدرتمند در زمینه تحریم دوباره ایران را سخت توصیف می‌کنند و بعيد می‌دانند روسيه و چين به همان شدتی که کشورهای ديگر می‌خواهند با اين تحريم‌ها موافقت کنند.

با این حال آقای پترائوس می‌گوید که «عملکرد ايران تلاش آمريکا را برای تشکيل ائتلاف عليه برنامه اتمی تهران را آسان‌تر می‌کند. احمدی‌نژاد اکثر اوقات بهترين مأمور جذب نيروی ما است.»

کشورهای غربی به رهبری آمريکا، ايران را متهم کرده‌اند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود، برای ساخت جنگ‌آفزارهای اتمی تلاش می‌کند اما ايران همواره با رد اين ادعا، هدف از برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آميز و در راستای توليد برق و مصارف پزشکی اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG