لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

چین بار دیگر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را ناکارآمد خواند


ژیانگ یو؛ سخنگوی وزارت خارجه چین
ژیانگ یو؛ سخنگوی وزارت خارجه چین
در حالی که از واشینگتن خبر می‌رسد که چین و آمریکا برای حل بحران اتمی ایران اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند، سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر گفته است که از نظر کشورش، تحریم‌ها همچنان برای حل موضوع هسته‌ای ایران ناکارآمد هستند.

تنها یک روز پس از دیدار باراک اوباما و هو جین تائو، رؤسای جمهور آمریکا و چین، در واشینگتن خبرگزاری فرانسه از پکن گزارش داد که چین بار دیگر اتخاذ تحریم‌ها را برای حل مسئله اتمی ایران ناکارآمد خوانده است.

ژیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که «چین همواره باور داشته است که گفت‌وگو و مذاکره بهترین راه حل برای این موضوع است».

خانم ژیانگ افزوده است که «فشار و تحریم نمی‌تواند راه حلی بنیادی [برای مسئله هسته‌ای ایران] باشد».

به گفته سخنگوی وزارت خاجه چین، این کشور از «راهبرد دوسویه» در مواجهه با ایران حمایت می‌کند به این معنا که همزمان با در نظر داشتن احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران – در صورت امتناع از توقف برنامه حساس اتمی‌اش- گفت‌وگو با تهران ادامه یابد.

وی همچنین اضافه کرد که اقدام شورای امنیت باید به بهبود وضعیت و احتمالاً حل موضوع هسته‌ای از راه گفت‌وگو و مذاکره کمک کند».

این اظهارات در حالی است که پس از دیدار روز گذشته رؤسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه کنفرانس امنیتی واشینگتن، منابع رسمی چینی و آمریکایی از اشتراک نظر چین و آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران خبر داده بودند.

از جمله ما ژائوژو، سخنگوی هیئت چینی در اجلاس «امنیت هسته‌ای جهان» در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا و چین در موضوع هسته‌ای ایران، اهداف کلی مشترکی را دنبال می‌کنند.

مقام‌های چینی همچنین پس از این دیدار اعلام کردند که رئیس جمهور این کشور به باراک اوباما اطمینان داده است که پکن در این مسئله با واشنگتن همکاری خواهد کرد.

جف بی‌در، مدیر ارشد بخش آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا، نیز پس از دیدار رؤسای جمهور دو کشور گفت که «طرف چینی به صورت آشکارا در نگرانی‌های ایالات متحده در مورد برنامه هسته‌ای ایران سهیم است».

آقای بیدر اضافه کرد که «هر دو رئیس جمهور توافق کردند که هیئت‌های نمایندگی دو کشور به طور مشترک در نیویورک باید بر روی قطعنامه تحریم‌های جدید کار کنند».

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه چین افزوده است که خانم ژیانگ از پاسخ به سؤالی در مورد اظهار نظر این مقام آمریکایی خودداری کرده اما گفته است که چین در جستجوی راه حلی دیپلماتیک این موضوع است اما همزمان به دیگر نظرها هم توجه می‌کند.

در همین حال رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه خود احتمال حمایت چین از اقدام ایالات متحده برای تحریم ایران را رد کرد.

آقای مهمان‌پرست در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فرانسه در مورد اظهارات مقام‌های چینی پس از دیدار رؤسای جمهور چین و آمریکا گفت که برداشت ما از اظهارات بعد از ملاقات مقامات چین و آمریکا با برداشت شما متفاوت است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اضافه کرد که «ما این صحبت‌ها را به منزله تأیید مواضع آمریکا و همراهی چین با هر اقدام غیرعادلانه نمی‌دانیم؛ هرچند بارها اعلام کرده‌ایم تحریم غیرمنطقی و غیرعادلانه است».

ایران تا کنون از تن دادن به درخواست غرب و شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی و اعتمادسازی در زمینه برنامه اتمی‌اش سر باز زده است و در ماه‌های گذشته نیز با تعلل در پاسخ به پیشنهاد غرب برای تأمین سوخت رآکتور تهران، اعلام کرده است که به طور مستقل به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اقدام خواهد کرد.

این موضوع موجب شده است که کشورهای غربی به دنبال دور تازه‌ای از تحریم‌ها بر ضد جمهوری اسلامی باشند گرچه پیشنهادهای آنها برای اتخاذ تحریم‌های جدید تاکنون حمایت روسیه و چین را در پی نداشته است.

روسیه معتقد است که در صورتی نیاز به تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران باشد، این تحریم‌ها باید «هوشمندانه و هدفمند» طراحی شوند تا آسیبی به مردم ایران وارد نسازند.

چین اما به رغم آنکه در هفته‌های اخیر حاضر به گفت‌وگو بر سر تحریم ایران شده است، می‌گوید که همچنان بر این عقیده است که گفت‌وگو و رایزنی راه حل مناسب‌تری برای حل مسئله اتمی ایران است.
XS
SM
MD
LG