لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

اوباما: تحریم ایران را متوجه می‌کند که هزینه رفتارش بیش از فایده آن است


باراک اوباما
باراک اوباما
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه در دومین روز از نشست امنیت هسته‌ای اعلام کرد که تحریم ایران از آن روست که تهران در محاسبات خود متوجه شود هزینه سیاست هسته‌ای‌اش بیش از فایده آن است.

باراک اوباما روز سه‌شنبه با ارائه گزارشی از دستاوردهای کنفرانس امنیت هسته‌ای در پاسخ به خبرنگاران به مناقشه هسته‌ای ایران نیز پرداخت.

باراک اوباما در پاسخ به خبرنگارانی که از کارآیی تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران پرسش کردند، تاکید کرد که تحریم نیز مانند دیگر ابزارها در روابط بین‌الملل یک امر «جادویی» نیست اما با این حال حکومت ایران را متوجه خواهد کرد که هزینه‌های چنین سیاستی بیش از فایده آن است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، بار دیگر بر حق ایران در مورد استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کرد چرا که به گفته وی ایران عضوی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) است.

باراک اوباما با این حال گفت ایران بارها از تعهدات بین‌المللی خود در ان پی تی تخطی کرده است و جامعه جهانی به گفته او حق دارد که نسبت صلح‌آمیز بودن این برنامه ابراز تشکیک کند.

رییس جمهوری ایالات متحده در عین حال گفت که ایران می‌تواند بار دیگر اعتماد را به جامعه جهانی بازگرداند؛ وی پیشنهاد وین، برای مبادله اورانیوم را یکی از اقدامات اعتماد‌ساز خواند که به گفته او تاکنون ایران از پذیرش آن خودداری کرده است.


باراک اوباما در پاسخ به خبرنگارانی که درباره موضع چین در قبال تحریم ایران پرسیدند، اظهار داشت که نماینده چین پیش از این به مذاکرات گروه ۱+۵ برای تحریم ایران پیوسته است.

باراک اوباما همچنین تصدیق کرد که چین درباره پیامدهای تحریم‌های تازه علیه ایران، بر اقتصاد خود نگرانی دارد چراکه به گفته او، ایران صادرکننده نفت است و در عین حال بسیاری از کشورهای دیگر نیز با ایران مبادله تجاری دارند.

باراک اوباما در این کنفرانس خبری گفت که روز دوشنبه به همتای چینی خود، هو جین تائو گفته است، که جامعه جهانی باید در مقابل تخطی‌های ایران از خود واکنش نشان دهد.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس خبری خواستار اقدامی «قاطع» و «سریع» در برابر ایران شد و تاکید که این فرآیند نباید چند ماه طول بکشد.

توافق رهبران ۴۷ کشور برای افزایش امنیت مواد هسته‌ای

در همین حال رهبران ۴۷ کشور جهان روز سه‌شنبه در واشینگتن موافقت کردند در عرض چهارسال امنیت مواد اتمی‌ای خطرناکی را که ممکن است به دست تروریست‌ها بیفتد، افزایش دهند.

در واپسین روز از کنفرانس دو روزه امنیت هسته‌ای، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، هشدار داد که جهان از جانب مواد اتمی‌ای که از آنها به خوبی محافظت نمی‌شود در خطر است چراکه ممکن است این مواد در دست گروه‌های تروریستی بیفتد.

در بیانیه‌ای که شرکت‌کنندگان در این نشست منتشر کرده‌اند، آمده است: «ما از فراخوان رئیس جمهور اوباما برای امنیت مواد هسته‌ای آسیب‌پذیر در عرض چهار سال استقبال می‌کنیم و آن را به جا می‌آوریم.»

رهبران ۴۷ کشور جهان در در واشینگتن راه‌های مبارزه با قاچاق مواد هسته‌ای را به بحث گذاشتند و راه‌های تبادل اطلاعات میان دولت‌ها و نیز ترتیبات قانونی در مورد امنیت مواد هسته‌ای را بررسی کردند.

سران کشورهای شرکت‌کننده در این نشست تاکید کرده‌اند که «به ضرروت همکاری کشورها برای ممانعت موثر از قاچاق مواد هسته‌ای وعکس‌العمل مقتضی به آن واقف هستند.»

رهبران این ۴۷ کشور همچنین تصریح کرده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به عنوان بازوی نظارتی سازمان ملل، «نقش حیاتی» در مبارزه با گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای برعهده دارد.

رهبران این کشورها در عین حال متذکر شده‌اند که افزایش امنیت مواد هسته‌ای نباید خللی در «حقوق کشورها برای ساخت و بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای برای مقاصد و فنا‌وری صلح‌آمیز» ایجاد کند.

باراک اوباما، که میزبان بزگترین نشستی است که در شش دهه گذشته در آمریکا برگزار شده، در حاشیه این کنفرانس با سران دیگر کشورها برای منزوی ساختن ایران و تصویب دورچهارم تحریم‌ها به رایزنی پرداخت.

از جمله مهمترین مذاکرات صورت گرفته، گفت‌وگوی باراک اوباما با همتای چین خود هوجین تائو بود؛ هو جین تائو در واشینگتن گفت که پکن «قاطعانه» با گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای مخالف است و در عین از بهره‌گیری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت می‌کند.

چین تاکنون با تحریم‌ ایران، مخالفت کرده است و روز سه‌شنبه نیز وزارت خارجه چین بار دیگر بر «ناکارآمد» بودن تحریم‌ها تاکید کرد.‌
XS
SM
MD
LG