لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

بریتانیا: ایران حکم قرون وسطایی سنگسار سکینه محمدی آشتیانی را لغو کند


ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا
همزمان با اعترا‌ض‌های گسترده بین‌‌المللی به حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، زن ۴۳ ساله تبریزی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز به شدت این حکم را محکوم کرد و سنگسار را مجازاتی «قرون وسطایی» خواند.

سكينه محمدى آشتيانى، که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد متهم به زنای محصنه است؛ وی پیش از این برای این اتهام ۹۹ ضربه شلاق خورده بود اما بار دیگر با باز شدن پرونده قتل همسرش، پرونده دیگرش دوباره به جریان افتاد و درحالی که پیشتر متحمل مجازات شده بود، این بار به سنگسار محکوم شد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود احمد داوود اغلو در لندن گفت: «گزارش‌ها درباره این اعدام قریب‌الوقوع برایم انزجار آور بود.»

وزیر خارجه بریتانیا افزود: «به نظر من سنگسار مجازاتی قرون وسطایی است که جایی در جهان مدرن ندارد و در نگاه ما ادامه اعمال چنین مجازاتی در ایران بی‌اعتنایی آشکار به حقوق بشر است.»

ویلیام هیگ تصریح کرد: «من از ایران می‌خواهم که این اعدام را فورا متوقف کند و فرآیندی که این زن طی آن دادگاهی شده را مورد بازنگری قرار دهد و من فکر می‌کنم اگر این مجازات به اجرا درآید، موجب انزجار و تنفر جهانیان خواهد شد.»

در این کنفرانس مشترک خبری، از احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز پرسیده شد که آیا آنکارا این مسئله را با تهران در میان می‌گذارد که وی در پاسخ گفت: «ما در تلاشیم که درباره همه این موضوع‌ها با همسایه‌مان ایران همکاری و رایزنی داشته باشیم؛ البته ما باید این پرونده را بررسی کنیم.»

حکم سنگسار سكينه محمدى آشتيانى، در مجلس عوام بریتانیا نیز مطرح شده است؛ جان برکو سخنگوی مجلس عوام بریتانیا با «هولناک» خواندن این حکم گفت: «ما در این مجلس... هوادار حقوق بشر هستیم، نه طرفدار خشونت عجیب و غریب آنها.»

در کمیپنی که علیه اجرای حکم سكينه محمدى آشتيانى به راه افتاده است، امضای بازیگرانی چون ژولیت بینوش، اما تامسون، کالین فیرث دیده می‌شود.

فیلیپ پولمن، نویسنده، لورد پوتنام، تهیه کننده فیلم، سر ریچارد آیر، کارگردان، ای. سی. گریلینگ، فیلسوف نیز از دیگر چهره‌هایی هستند که به این کمپین پیوسته‌اند.

جان کری، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز، سنگسار را مجازاتی «منزجرکننده و وحشیانه» خوانده است.

هوارد برمن، رئیس کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان آمریکا نیز درباره حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی گفته است که چنین مجازاتی «بی‌رحمانه‌ترین شیوه قابل تصور» است که در ایران اجرا می‌شود.

پیش از این فرانسه نیز از ایران خواسته بود اجرای احکام اعدام سكينه محمدى آشتيانى و محمد رضا حدادی که در نوجوانی به ارتکاب قتل محکوم شده بود، متوقف سازد.

اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از اعدام قریب‌الوقوع سکینه محمدی آشتیانی و محمد رضا حدادی، به شدت ابراز نگرانی کرد.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این بیانیه همچنین از ایران خواسته است که حکم اعدام زینب جلالیان، شهروند کرد ایرانی، را لغو کند.

کاترین اشتون در بیانیه خود سنگسار را مجازاتی «بی‌رحمانه» توصیف کرده و از مقام‌های ایرانی خواسته است چنین مجازاتی را از قوانین ایران حذف کنند.

در حال حاضر شبکه‌های خبری و از جمله سی ان ان بخش قابل توجهی از گزارش‌های خود را به حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی اختصاص داده‌اند.
XS
SM
MD
LG