لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

کرکره‌ها همچنان پایین است؛ بازار تهران در سومین روز اعتصاب


در سومین روزی که از اعتراض بازاریان به افزایش مالیات می گذرد، برخی از بازاریان تهران می گویند صنف پارچه فروشان قصد دارند تا حذف قانون مالیات مستقیم اصناف به اعتصاب شان ادامه دهند. اعتراضات بازاریان تهران از صبح سه شنبه ۱۵ تیرماه از بازار طلا و پارچه شروع شد. با اعتصاب و بستن مغازه ها در طول دو روز سه شنبه و چهارشنبه بخشی از بازار تهران روزهای تازه ای را تجربه می کند.

یکی از پارچه فروشان بازار در مورد دلایل این اعتصاب و اعتراض، به رادیو فردا می گوید بین وزارت امور اقتصاد و دارایی و کسبه رابطه خوبی حاکم نیست: «ما به نحوه عملکرد خودسرانه اتحادیه و دارایی اعتراض داریم. ۷۰ درصد افزایش می دهند. صنف ما صنفی است که خیلی مشکل دارد. یعنی ما سند می گیریم برای نه ماه ده ماه دیگر، اینها برگشت می خورد. می رویم دارایی می گوییم ما چک سوختی داریم، ۵۰ میلیون. می گویند اصلاً صدایش را در نیاور، اگر ۵۰ میلیون سوختی داری، چقدر کار کردی که ۵۰ تومن [سوختی] داری؟ سالی ۷۰ درصد امسال می خواهند [مالیات] بگذارند. سالی ۲۰ درصدش هم به ما اجحاف می شود. واقعاً ما درآمدمان بیست درصد بالاتر نمی رود. هزینه هایمان فراتر از درآمدمان رشد می کند. یک مواقعی فاکتورهایمان واقعاً ۸۰ درصد ضرر دارد. خب روزی ۸۰ در صد ضرر است بعد هم اتحادیه، دارایی می خواهد سه درصد سود بگیرد. وقتی مراجعه می کنیم به دارایی، [انگار] ما یک آدم کاملاً دروغگو [هستیم] که از مریخ آمده ایم و حق زمینی ها را خورده ایم... اصلاً یک ارتباط خیلی بدی بین کسبه و دارایی وجود دارد. من نمی گویم همه هم می روند آنجا و صادقانه می گویند چقدر درآمد داشتند.»

بازار تهران روز پنج شنبه ۱۷ تیرماه به دلیل شهادت امام هفتم شیعیان تعطیل بود. ولی تعطیلی بخش هایی از بازار تهران به هر حال تا روز شنبه ادامه خواهد داشت.

یکی از پارچه فروشان راسته بازار تهران درباره اصرار بازاریان برای ادامه اعتراض و اعتصاب می گوید چندی پیش بازاریان در مورد قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط دولت محمود احمدی نژاد هم همین کار را کردند و قانون متوقف شد. این تاجر به رادیو فردا می گوید: «وقتی که اتحاد وجود داشته باشد، مصوبه بر می گردد. برای چه مالیات را می خواهند افزایش دهند؟ اصلاً به نظر من خودشان اینطور عمل می کنند. چرا پارسال آمدند گفتند ۲۰ درصد اضافه را هم ندهید. یعنی یک روالی بود که آنهایی که با دارایی توافق دارند، سالیانه ۲۰ درصد اضافه می کردند. پارسال گفتند ندهید. بعد گفتند پنج درصد دوباره بدهید. حالا می گویند بیایید ۷۰ درصد بدهید. این مصوبه ها بر چه اساسی است؟ آنها که نشسته اند آنجا تصمیم می گیرند، واقعاً دارند به نفع ما مصوبه تصمیم می کنند؟»

بازاریان معتقدند افزایش تورم و مشکلات اقتصادی مردم و رکود در بازار به اندازه کافی آنها را با مشکلات مختلف رو به رو کرده است و حالا ناگهان افزایش ۷۰ درصدی مالیات، کسبه را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. بازار تهران بازاری است قدیمی واقع در مرکز شهر تهران در منطقه دوازدهم شهری تهران. بازار تهران علاوه بر نبض اقتصادی در کشور یکی از مراکزی است که به گفته برخی تحلیل گران، بخشی از طرفداران حکومت هم در آن فعال اند.

احمد علوی، اقتصاد دان و استاد دانشگاه استکهلم سوئد درباره تاثیر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بازار بعد از انقلاب ایران می گوید بازار از لحاظ ارتباطی هم اهمیت دارد: «بازار از آن جهت که شبکه ارتباطی بخش مهمی از جامعه را شکل می دهد، از جهت ارتباطی هم اهمیت دارد. اهمیت بازار به جز آن جنبه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی اش می رسد به اینکه اساساً در فضای عمومی جامعه مسائلی وجود دارد که تا وقتی مطرح نشود، رسمیت پیدا نمی کند و اصولاً پذیرفته نمی شود. با اعتصاب عمومی بازار این مسئله یعنی اعتراض به حکومت رسمیت پیدا می کند.»

بازاریان می گویند که در روز چهارشنبه فضای بازار تهران امنیتی شده بود و درگیری هایی هم بین برخی کسبه و لباس شخصی ها شکل گرفت. برخی می گویند تعدادی از لباس شخصی ها در روز گذشته تلاش کردند کاسبان را وادار به بازکردن مغازه ها کنند. بعضی از سایت های نزدیک به اصلاح طلبان و جنبش سبز خبر دادند که روز پنج شنبه نماینده صنف پارچه فروشان دستگیر شده است.

احمد علوی درباره نگرانی حکومت جمهوری اسلامی ایران از اعتصاب بخشی از بازار تهران می گوید: «می توان ادعا کرد که سهم سمبولیک اعتصابات بازار بیشتر از سهم اقتصادی یا سیاسی و اجتماعی آنست. ولیکن ما می دانیم در نبود یک رسانه فراگیر بازار می تواند مسائلی را که در پشت پرده بوده یا فرضاً توی رسانه های عمومی نمی آید، توی فضای عمومی نمی آید، اینجاست که بازار با اعتصاب خودش آن مسائل را به عرصه عمومی می کشاند و مسائلی را که اپوزیسیون داخل ایران امکان ندارد مطرح کند، با اعتصاب بازار صورت علنی و رسمی و حتی پذیرفته شده به خودش می گیرد.»

ناآرامی، اعتصاب و اعتراض در شرایطی در بخشی از بازار تهران وجود دارد که به گفته یکی از پارچه فروشان هرگونه واکنش بازاریان تا امروز با برداشت سیاسی رو به رو شده است: «رئیس اتحادیه صحبت کرد که بیایید باز کنید. مسئله را سیاسی می کنند. با اعتراض بازاری ها مواجه شد که بابا ما هر حرفی می خواهیم بزنیم شما می گویید سیاسی می شود. ما به مسائل اقتصادی مان گله داریم شما می گویید سیاسی می شود. پس ما هیچ حرف نزنیم دیگر چون ربطش می دهند به یک جریانی. این جریانات کی تمام می شود که ما دلمان خوش باشد که آن موقع تصمیم بگیریم بیاییم آن حرفمان را بزنیم. همیشه این داستان ها هست. با حرف های سیاسی، یک روز [هم] با حرف های اجتماعی حق مردم را اجحاف می کنند.»

اعتراضی که از صنف زرگران در بازار تهران شروع شد و به پارچه فروشان رسید به گفته برخی کسبه در روزهای آینده به نقاط و اصناف دیگر بازار هم کشیده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG