لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

اعتصاب غذا؛ اقدام جمعی ۱۷ زندانی سیاسی برای مطالبه حقوق انسانی


شماری از خانواده‌های زندانيان سياسی که از دوشنبه گذشته دست به اعتصاب غذا زده‌اند، روز دوشنبه در مقابل زندان اوين تجمع کردند، اما به آنها اجازه ملاقات با بستگان زندانی‌شان داده نشد.

با این همه، خانواده مجید دری، از زندانیان سیاسی، به رادیو فردا گفتند که یک مقام قضایی به خانواده‌های زندانیان، گفته است که مقام‌های قضایی با ۱۷ زندانی سیاسی ای که اعتصاب غذا کرده‌اند، در حال مذاکره هستند تا به این اعتصاب پایان داده شود.

بر اساس گزارش‌ها، اعتصاب غذای ۱۷ تن از زندانيان سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين در اعتراض به بدرفتاری ماموران و زندانبانان و همچنين شرايط نامناسب اين بند صورت گرفت.

این زندانیان خواستار رعايت کامل حقوق زندانيان، مندرج در آيين نامه سازمان زندان‌ها شده‌اند.

از جمله درخواست های آنان، رعايت حق استفاده از نشريه و کتاب، افزايش فضای سرانه، زمان تلفن، امکانات بهداشتی و درمانی و توهين نکردن و خفيف نشمردن زندانی‌ها، برای هر زندانی است .

فاطمه آدينوند، همسر عبدالله مومنی، در گفت‌و‌گو با راديو فردا در اين مورد توضيح بيشتری می‌دهد: «بعضی اوقات، آقای مومنی می‌گفت که در زندان چه بدرفتاری‌ای با آنان صورت می‌گيرد و بيشتر ماموران بددهنی و توهين می‌کنند.»

مجتبی دری، برادر مجيد دری، نيز در گفت‌و‌گو با راديو فردا، جزييات بيشتری را مطرح می‌کند: «از عيد به اين طرف به ما ملاقات حضوری نداده‌اند. فقط يک بار به پدر و مادرم اجازه ملاقات حضوری دادند. همچنين به مجيد اصلاً مرخصی نداده‌اند در صورتی که بيشتر زندانی‌ها به خصوص زندانيان بخش مالی يا دزدها و سايرين مرخصی می‌روند، اما برادرم و يک سری ديگر از افراد به خاطر انديشه‌هاشان هنوز در زندان هستند و حتی مرخصی هم ندارند.»

پروين مخترع، مادر کوهيار گودرزی، نيز درباره مشکلاتی که زندانيان سياسی بند ۳۵۰ با آنها مواجه بوده اند، به راديو فردا می‌گويد: «بچه‌های ما حقشان را می‌خواهند. آقايان هم ياد گرفته‌اند که بگويند اينجا هتل نيست. بالاخره مسافرخانه و هتل هم بايد حساب و کتاب داشته باشد. آقايان فقط از وظايف زندانی می‌گويند، اما از حقوق زندانی حرفی نمی‌زنند. تمام برنج بچه‌ها پر شپشک است، ميوه و سبزی و هواخوری ندارند، اجازه نمی‌دهند کتاب وارد زندان شود، ولی مواد مخدر در بندی که پسرم زندانی است، رد و بدل می‌شود. اين چه زندگی است که برای بچه‌های ما درست کرده‌اند.»

در اين شرايط، به گفته خانواده‌های اين زندانيان سياسی، در اين مدت، آنان جز برخی اخبار و گزارش‌ها منتشر شده در برخی از سايت‌های مخالف و منتقد دولت، اطلاعی از وضعيت بستگان خود ندارند.

در اين ميان، آخرين خبر از وضعيت اين زندانيان سياسی از آن وب‌سايت کلمه، نزديک به مير حسين موسوی، بوده است که روز يکشنبه گزارش داد چهارتن از اين زندانيان روز شنبه به بهداری اوين انتقال يافتند و پس از دريافت خدمات اوليه پزشکی و زدن سرم دوباره به سلول انفرادی بازگردانده شدند.

سايت کلمه خبر داده است که اين چهار زندانی سياسی به رغم آن که دچار ضعف شديد جسمانی شده و پزشکان به آنها توصيه کرده‌اند که اعتصاب غذای خود را بشکنند، همچنان همراه با ۱۲ زندانی سياسی ديگر به اعتصاب خود ادامه می‌دهند.

در اين ارتباط مجيد توکلی، فعال دانشجويی، نيز به رغم داشتن وضعيت عمومی نامناسب حاضر نشده است که برای دريافت خدمات اوليه پزشکی، از جمله دريافت سرم به بهداری زندان اوين منتقل شود.

سايت کلمه در عين حال افزود: «حال ساير زندانيان اعتصاب کننده، از جمله بهمن احمدی امويی و عبدالله مومنی نيز نامساعد است و رو به وخامت می‌رود .»

پيش از اين نيز پيمان کريمی آزاد، از بازداشت شدگان تظاهرات روز عاشورای سال گذشته که به بيماری ديابت مبتلا است به بيمارستان منتقل شده بود. از وضعيت سلامتی آقای کريمی آزاد که دچار بيهوشی شده بود، خبری در دست نيست.

از جمله زندانيان سياسی ای که دست به اعتصاب غذا زده اند، ضيا نبوی، علی مليحی، مجيد دری و غلامحسين عرشی، مجيد توکلی، بهمن احمدی امويی، عبدالله مومنی و پيمان کريمی آزاد هستند.

حسين نورانی نژاد، علی پرويز، حميدرضا محمدی، جعفراقدامی، بابک بردبار، ابراهيم بابايی، کوهيار گودرزی، کيوان صميمی و محمد حسين سهرابی راد نيز جزو همين گروه اعتصابی هستند.

ادامه اعتصاب غذای اين زندانيان و بی‌خبری از وضعيتشان، موجب نگرانی خانواده اين زندانيان شده است و آنان خواستار ملاقات با بستگان زندانی خود شده اند.

فاطمه آدينه‌وند، همسر آقای مومنی، با ابراز بی اطلاعی و همچنين نگرانی از وضعيت او از دوشنبه گذشته تاکنون می‌گويد: «از بند مالی خبر رسيده که آقای مومنی و چند نفر ديگر را به انفرادی منتقل کرده‌اند و چون تلفن بند ۳۵۰ زندان اوين را قطع کرده‌اند ديگر هيچ خبری از او نداريم. من و بچه‌ها نگران وضعيت آقای مومنی هستيم و متاسفانه تا کنون نتوانسته‌ايم هيچ خبری از او به دست بياوريم. حتی به دادستانی هم که رفتيم خبر خاصی به ما ندادند.»

با ادامه اين اعتصاب غذا، جمعی از اعضای خانواده اين زندانيان سياسی روز شنبه در مقابل دادستانی عمومی و انقلاب و همچنين دادگستری تهران تجمع کردند و خواهان رسيدگی به خواسته های بستگان خود شدند.

عليرضا آوايی، رئيس دادگستری تهران، به اين خانواده ها قول رسيدگی به مشکلات و خواسته های زندانيان، از جمله لغو محدوديت‌های تلفنی آنان را داده، اما تا بعداز ظهر روز دوشنبه امکان تماس تلفنی خانواده ها با اين زندانيان سياسی برقرار نشد.

همسر آقای مومنی با تاييد اين موضوع می‌گويد: «حداقل بايد اطلاع داشته باشيم که بستگانمان در چه وضعيتی هستند و آيا زنده اند يا نه، آيا اعتصاب غذا ادامه دارد يا به پايان رسيده است، اما ما هيچ اطلاعی از اين موضوع نداريم.»

در اين حال، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان دولت، در ديدار روز يکشنبه خود، از وضعيت زندانيان سياسی ابراز نگرانی کردند و رفتار با آنان و خانواده‌هايشان را «به دور از دين، قانون و انسانيت» خواندند.

همچنين زهرا رهنورد، همسر مير حسين موسوی، در ديداری با ايثارگران و جانبازان جنگ عراق و ايران، خواستار آزادی بی‌قيد و شرط تمامی زندانيان سياسی شده و گفته است: «رفتاری که در زندان با زنان و زندانيان گمنام صورت می‌گيرد به هيچ وجه شايسته حاکميتی که مدعی اسلام خواهی و مهدويت است، نيست.»

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG