لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

کشيش آمريکايی: هرگز قرآن را آتش نخواهيم زد


تری جونز، کشيش کلسيايی در شهر گينزويل فلوريدا،
تری جونز، کشيش کلسيايی در شهر گينزويل فلوريدا،
تری جونز، کشيش کلیسايی در شهر گينزويل فلوريدا، که پيشتر خواستار سوزاندن نسخه هايی از قرآن در نهمين سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر شده بود، روز شنبه گفته است که قطعا هیچ زمانی قرآن را آتش نخواهد زد .

تری جونز روز شنبه در نيويورک به شبکه تلويزيونی «ان.بی سی» گفت: «قطعا ما قرآن را آتش نخواهيم زد، نه»

تری جونز در پاسخ به اين پرسش آيا ممکن کلسيای وی بعدا برنامه سوزاندن قرآن را انجام دهد، گفت:« نه امروز و نه هيچ زمان ديگری».

طرح تری جونز برای سوزاندن قرآن با خشم مسلمانان روز به رو شد و محکوميت وسيعی در سراسر جهان در پی داشت. در آمريکا نيز مقامات اين کشور اين برنامه را محکوم کردند.

تری جونز به نيويورک سفر کرده است تا با فيصل عبدالرئوف، امام جماعت مسجد نيويورک و روحانی حامی ايجاد مرکز فرهنگی مسلمان در نزديکی برج های مرکز تجارت جهانی که در يازدهم سپتامبر مورد حمله قرار گرفت، ديدار کند.

تری جونز روز شنبه به شبکه تلويزيونی «ان. بی. سی» گفته است تاکنون چنين ملاقاتی برنامه ريزی نشده است.

تری جونز روز پنجشنبه تصميم خود برای «سوزاندن قرآن» را با تصميم گروه‌های مسلمان برای ساخت يک مرکز فرهنگی اسلامی در نزديکی برج‌های دوقلوی سابق در نيويورک مرتبط اعلام کرده، اميدوار بود که رئيس جامعه اسلامی ايالت فلوريدا ديداری را با طراحان ايجاد مرکز اسلامی نيويورک برای او ترتيب دهد.

تری جونز روزها پنجشنبه اعلام کرده بود که تصميم خود را به حالت تعليق درآورده است. وی در توضيح دليل تغيير تصميم خود گفته بود که امام مرکز اسلامی نيويورک موافقت کرده است که مرکز فرهنگی و مسجد مورد نظر خود را در نزديکی محل حملات ۱۱ سپتامبر احداث نکند.

اما، ساعاتی پس از اظهارت تری جونز، فيصل عبدالرئوف خبر چنين توافقی را رد کرد.

امام محمد المصری، يکی از روحانيون مرکز ايالت فلوريدا، نیز که با تری جونز ديدار کرده بود توافق بر سر تغيير مکان مرکز فرهنگی در نيويورک را رد کرد.

محمد المصری گفته بود: «تنها بر سر ديدار تری جونز با مسئول ساخت مرکز فرهنگی مسلمانان در نيويورک توافق شده بود.» محمد المصری، پنج‌شنبه‌شب به شبکه تلويزيونی سی‌ان‌ان گفت تری جونز شايد «اين داستان را ساخته باشد تا برای خود دليلی برای لغو کردن قرآن‌سوزی ترتيب داده باشد تا آبرويش نرود.»

روز جمعه تظاهرات هزاران نفر در افغانستان عليه برنامه « سوزاندن قرآن‌»در گينزويل فلوريدا، و تجمع گروهی از آن‌ها در برابر مقر نيروهای ناتو در فيض‌آباد بدخشان با شليک پليس افغانستان مواجه شد که اين شليک‌ها يک کشته و هشت زخمی بر جای گذاشت.

در همين روز آيت‌الله علی سيستانی، مرجع شيعيان در عراق طی بيانيه‌ای نسبت به «پيامدهای وحشتناک» سوزاندن قرآن هشدار داد و از مسلمانان خواست تا نسبت به اين تصميم «وقيحانه» از خود خودداری نشان دهند.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، هم به برنامه يک کليسا برای آتش زدن قرآن در روز يازدهم سپتامبر هشدار داده بود که اين اقدام گروه القاعده را تقويت کرده و می‌تواند به خشونت‌های جدی در کشورهايی چون پاکستان و افغانستان منجر شود.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا نيز روز سه‌شنبه در يک مراسم افطار مسلمانان ساکن واشنگتن از واکنش‌های انتقادی به اين برنامه استقبال کرده و بر نگرانی مسلمانان تاکيد کرد.

ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای نظامی آمريکايی در افغانستان هم هشدار داده بود چنين کاری می‌تواند جان سربازان آمريکايی در عراق و افغانستان را به خطر اندازد.
XS
SM
MD
LG