لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

نگرانی کانادا از صدور حکم اعدام برای شهروندان ایرانی-کانادایی


 لارنس کانن
لارنس کانن
وزیر خارجه کانادا، روز شنبه با انتقاد از جمهوری اسلامی به خاطر اعمال مجازات‌های اعدام و زندان‌های «غیرمنصفانه» نسبت به صدور حکم اعدام برای شهروندان کانادایی ایرانی‌تبار ابراز نگرانی کرد.

لارنس کانن، وزیر خارجه کانادا، گفت: «من به ویژه نگران سرنوشت نامشخص دو کانادایی با تابعیت دوگانه هستم که همچنان در ایران در زندان به سر می‌برند.»

وزیر خارجه کانادا اظهار داشت که اتاوا از گزارش‌هایی که حکایت از حکم اعدام سعید ملک‌پور دارد،‌ دچار نگرانی شده است.

سعید ملک‌پور، ۳۵ ساله، از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی به راه‌اندازی سایت‌های، «مستهجن» متهم شده و نزدیک به دو سال است که در زندان به سر می‌برد.

به گفته همسر سعید ملک‌پور در دادگاه‌ تشکیل شده، به ریاست قاضی مقیسه، اتهاماتی نظیر «تبلیغ علیه نظام»، «مدیریت سایت‌های مستهجن»، «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «توهین به رئیس جمهور»، «ارتباط با گروه‌های معاند نظام»، «ارتباط با بیگانگان» و «افساد فی‌الارض» به وی زده شده است.

پیش از این سعید ملک‌پور طی نامه‌ای اعلام کرده بود: «بخش زيادی از اقارير من، در اثر فشار، شکنجه روحی، روانی و جسمی ، تهديد خود و خانواده‌ام و وعده آزادی سريع در صورت اقرار به مطالب خلاف واقع، مطابق خواسته و ديکته بازجوها انجام گرفته است.»

وزیر خارجه کانادا همچنین درباره حکم اعدام حمید قاسمی شال، دیگر شهروند کانادایی-ایرانی، ابراز نگرانی کرد.

حمید قاسمی شال، در سال ۲۰۰۸ هنگامی که برای دیدن مادرش به ایران رفته بود به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد.

وزیر خارجه کانادا همچنین درباره وضعیت شین بائر و جاش فتال، دو شهروند آمریکایی که همچنان در ایران زندانی هستند، و نیز سکینه محمدی آشتیانی و هفت تن از رهبران بهایی زندانی ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین از زندانی شدن نسرین ستوده، وکیل دادگستری، انتقاد کرد.

وزیر خارجه کانادا همچنین از اخبار منتشر شده درباره صدور حکم اعدام برای یوسف ندرخانی، یک کشیش ایرانی، ابراز نگرانی کرد.

لارنس کانن، وزیر خارجه کانادا، با اشاره به وضع یوسف ندرخانی که به مسیحیت گرویده است اظهار داشت، که چنین احکامی، نشانه آن است که مردم ایران آزادی مذهب ندارند.

لارنس کانن با این حال ابراز امیدواری کرد که وزیر خارجه آینده ایران، در سال نو میلادی، مقام‌های جمهوری اسلامی را تشویق کند که با «رافت» و «شفقت» با افرادی که غیرعادلانه در زندان‌های ایران هستند، برخورد کنند.
XS
SM
MD
LG