لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

کشته شدن دستکم يک نفر در تجمعات ۲۵ بهمن


تظاهرات در تهران ۲۵ بهمن
تظاهرات در تهران ۲۵ بهمن
در جريان راهپيمايی اعتراضی روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه، در تهران دستکم يک نفر بر اثر شليک گلوله کشته و سه نفر ديگر مجروح شده‌اند. تجمعات شکل‌گرفته در پاسخ به درخواست راهپيمايی ۲۵ بهمن، در تهران و اصفهان به خشونت کشيده شده و در اصفهان، نيروهای امينتی با سرکوب خشونت‌آميز تجمع‌کنندگان، ده‌ها نفر را در اين شهرها بازداشت کرده‌اند.

الجزیره گزارش می دهد یک نفر از معترضان در درگیری با نیروی انتظامی در تهران جان باخته است.

در همین حال خبرگزاری های مهر و فارس، «اغتشاشگران» و «گروه منافقين» را متهم به شليک به سوی حاضرين در تجمعات شکل گرفته از سوی «سران فتنه» کردند.

گزارش های تاييد نشده از تهران حاکی از کشته شدن چند تن از معترضان است.

در برخی از موارد در گذشته، از جمله قتل ندا آقا سلطان، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی و برخی از سايت های حامی دولت «منافقين و عوامل خارجی» را مسئول دانستند.

ندا آقا سلطان، ۲۷ ساله و دانشجوی انصرافی رشته فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی در تهران بود. او در راهپيمايی سی خرداد در تهران با شليگ گلوله به قتل رسيد. گفته می شود قاتل او عضو بسیج بوده است.

تجمع روز دوشنبه با درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت در ایران برگزار شد اما این دو چهره شاخص جنبش سبز، به دلیل آنکه در شرایط حصر خانگی قرار دارند، به رغم تلاش‌های خود موفق نشدند به جمع راهپیمایان بپیوندند.

در تهران نیز تجمع حامیان میرحسن موسوی و مهدی کروبی در پاسخ به درخواست راهپیمایی ۲۵ خرداد، در نقاط مختلف شهر به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی و پلیس برای پراکنده کردن تجمع‌کنندگان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از باتوم و سلاح‌های ساچمه‌ای کردند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که در برخورد نیروهای امنیتی و تجمع‌کنندگان در نقاط مختلف تهران، ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش‌های رسیده، نیروهای امنیتی با مسدود کردن راه‌های منتهی به میدان آزادی، از شکل‌گیری هر گونه تجمع در حوالی این میدان ممانعت کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها که نیز حاکی قطع برق در برخی نواحی تهران، از جمله مناطق نزدیک به به میدان امام حسین و معابر حدفاصل میدان امام حسین و آزادی، مسیر راهپیمایی معترضان در تهران، است.

علاوه بر تهران و اصفهان شهرهای دیگری نظیر رشت، مشهد، کرمانشاه و شیراز نیز روز دوشنبه صحنه تجمعات اعتراضی بود.

سازمان عفو بین‌الملل سرکوب تظاهرات ۲۵ بهمن را محکوم کرده است.
XS
SM
MD
LG