لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

هند مشکل پرداخت بدهی نفتی به ایران را «حل شده» دانست


وزیر دارایی هند می‌گوید کشورش توانسته‌ است مسئله پرداخت بدهی واردات نفت خود از ایران را حل کند و اولین قسط از این بدهی‌ها نیز به ایران پرداخت شده ‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پراناب موکرجی روز جمعه به خبرنگاران گفت که شیوه پرداخت این بدهی «محرمانه» است، اما در همین حال پی.کی. گویال، رئیس امور مالی شرکت نفت هند، خبر داد که کمپانی‌های هندی پرداخت‌های خود به ایران را از طریق «حالک‌بانکاسی» (بانک خلق) ترکیه انجام داده‌اند.

مشکلات بر سر معاملات نفتی ایران و هند از زمانی آغاز شد که بانک مرکزی هند در اقدامی که به گفته رسانه‌های هند با فشارهای ایالات متحده برای تحریم بیشتر ایران مرتبط است، از دی‌ماه سال گذشته، انجام دادوستد با ایران از طریق «اتحادیه پایاپای آسیایی» که واسطه معاملاتی بین ایران و هند است را برای شرکت‌های هندی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش رویترز، مارتی آدامز، سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، در واکنش به خبر ازسرگیری این پرداخت‌ها از طریق ترکیه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «با خزانه‌داری در این مورد مشورتی نشد و بنابراین نظری نیز در این مورد ارائه نکرده ‌است.»

وی درخصوص این که آیا ایالات متحده دیدگاه خود در این مورد را در آینده اعلام خواهد کرد یا نه، توضیحی نداد.

هند پس از چین دومین واردکننده عمده نفت از ایران است و در حدود ۱۲ درصد از نیازهای نفتی خود را از ایران خریداری می‌کند. مشکل یاد شده باعث شد تا پرداخت‌های معوق شرکت‌های هندی به ایران به ۵ میلیارد دلار بالغ شود که هم‌اینک پرداخت بخشی از آن آغاز شده ‌است.

شرکت پالایشی «ایندین پترولیوم» روز جمعه گفت که موفق شده‌ است تا ۱۵۰ میلیون دلار از بدهی خود را به ایران بپردازد و روز سه‌شنبه نیز ۴۵ میلیون دلار دیگر پرداخت خواهد کرد.

هفته گذشته نیز خبر رسید که پالایشگاه‌های هند در حدود ۱٫۴۳ میلیارد دلار از بدهی نفتی خود به ایران را از طریق بانک دولتی «بانک خلق» ترکیه پرداخت کرده‌اند.

پیش از این، دشواری‌هایی که بر سر پرداخت این بدهی‌ها به ایران به‌ وجود آمد باعث توقف بخشی از صدور نفت از ایران به هند نیز شد و عربستان سعودی اعلام کرد که حاضر است در صورت قطع صادرات ایران، کمبود نفتی هند را تا حدی تأمین کند.

به گزارش رویترز، شرکت «اچ‌پی‌سی‌ال» که برای جبران توقف پیش آمده در واردات نفت از ایران، در ماه اوت یک میلیون بشکه از عربستان وارد کرد روز جمعه ابراز امیدواری کرده‌ است که واردات نفت این شرکت از ایران از ماه سپتامبر از سر گرفته شود.

ایالات متحده در یک سال گذشته در تلاش بوده‌ است تا در راستای تحریم‌هایی که علیه ایران به تصویب رسانده هند را با این تحریم‌ها همسو کند و مشکل پیش آمده در معاملات نفتی هند و ایران نیز در چارچوب همین فشارها شکل گرفته ‌است.
XS
SM
MD
LG