لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

اوباما در ایپک: پرگویی درباره جنگ به نفع ایران است


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، یکشنبه در سخنرانی در همایش «ایپک»، پرقدرت‌ترین نهاد آمریکایی‌های دوستدار اسرائیل، در حالی که شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل، شنونده سخنان او بود، گفت که سیاست دولت آمریکا «جلوگیری از اتمی شدن ایران است و به مهار تهدیدهای ناشی از یک ایران هسته‌ای اکتفا نمی‌کند».

باراک اوباما که در برابر چهارده هزار نفر از حاضران در همایش امسال «ایپک» سخن می‌گفت، تأکید کرد که در تمامی سه سال و اندی که در مقام ریاست جمهوری آمریکا بوده است، «تعهد کامل خود را نسبت به موجودیت و امنیت اسرائیل عملی کرده است» و نیز گفت که «از اسرائیل در برابر همه تهدید‌ها دفاع می‌کنیم».

رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد که در هر «چهارراه مهم (سیاسی) در این سال‌ها، من در کنار اسرائیل ایستادم».

باراک اوباما گفت: «در کاربرد هر توانایی لازم، به منظور بازداشتن ایران از رسیدن به توانایی هسته‌ای نظامی، تردیدی نخواهم کرد».

باراک اوباما با حمله به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، که هولوکاست (کشتار یهودیان در سالهای تسلط حکومت هیتلری در اروپا) را انکار می‌کند، گفت که «هیچ دولتی در اسرائیل، توانایی هسته‌ای نظامی را در دستان حکومتی در ایران که انکار کننده هولوکاست است، تحمل نخواهد کرد».

در همین حال، رییس جمهوری آمریکا گفت: «پرگویی درباره جنگ با ایران، تنها در راستای منافع ایران خواهد بود».

آقای اوباما تأکید کرد که حمایت از اسرائیل در میان دولتمردان آمریکا امری نیست که تنها مختص یکی از احزاب باشد، بلکه «یک امر فرا جناحی بوده و همین گونه نیز باقی خواهد ماند».

رئیس جمهوری آمریکا سخنرانی چهار سال پیش خود را (در حالی که تنها هنوز نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری بود) در همایش دوستداران اسرائیل در آمریکا، یاد آوری کرد و گفت در آنجا اظهار کردم که امنیت اسرائیل «مقدس» است و «جای بحث ندارد» و «این باور، همچنان چراغ راه من در سال‌های ریاست جمهوری‌ام است و در این ایام، همکار‌های بی‌سابقه‌ای میان دو کشور برقرار بوده است».

آقای اوباما که تلویحی به انتقادهای گسترده از سوی نامزدهای حزب جمهوریخواه آمریکا در زمینه «ر‌ها کردن بهترین هم‌پیمان آمریکا در برابر تهدیدهای ناشی از ایران» پاسخ می‌داد، گفت که «همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل اکنون به سطحی که در گذشته پیشینه نداشته است، ارتقاء یافته است».

رئیس جمهوری آمریکا افزود که اسرائیل و آمریکا اکنون به سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه «توانایی‌های جدید (نظامی و اطلاعاتی) روی آورده‌اند و آمریکا نیز تکنولوژی، تجهیزات و محصولات مورد نیاز بیشتری را در زمینه همپیمانی نزدیک دو کشور، در اختیار اسرائیل می‌گذارد».

باراک اوباما گفت: «اشتباه نکنید و بدانید که آمریکا هر چه را که لازم باشد در راه حفظ برتری نظامی اسرائیل، به این کشور خواهد داد زیرا اسرائیل باید همواره با قدرت بر‌تر، بتواند از خود در برابر خطر‌ها دفاع کند».


باراک اوباما در بخشی دیگری از سخنان خود تاکید کرد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بر این باورند که ایران تصمیم به ساخت بمب نگرفته است.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، فشار مضاعف بر تهران را یکی از دستاوردهای دولت خود عنوان کرد و گفت در میان دستگاه رهبری ایران هم انشقاق ایجاد شده است. وی افزود دیگر ایران در منطقه دارای محبوبیتی که پیشتر از آن برخوردار بود نیست.

باراک اوباما گفت که حمایت ایران از حکومت بشار اسد، «دورویی» ایران در بهار عربی را برملا کرد.

رئیس جمهوری آمریکا پس از سخنرانی شیمون پرز در آغاز همایش «ایپک» سخنرانی می‌کرد و سپس با او نیز دیدار کرد.

باراک اوباما دو بار در روزهای اخیر (در مصاحبه با نشریه آتلانتیک و نیز در یک سخنرانی) برای چندمین بار تأکید کرد که یک ایران هسته‌ای قابل تحمل نیست اما در همین حال به اسرائیل پیام تلویحی ولی روشنی داد که از اقدام یکجانبه دوری کند.

شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل نیز در سخنرانی یکشنبه خود در «ایپک» با گفتن اینکه «احیای کشور یهود پس از دو هزار سال دربدری قوم یهود، براستی یک معجزه تاریخی است»، بیشترین بخش سخنان خود را متوجه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران کرد.

آقای پرز حکومت حاکم بر ایران را «پلید، فاسد، ظالم و جنایتکار» نامید و گفت «هدف مشترک اسرائیل و آمریکا، بازداشتن ایران از رسیدن به بمب اتمی است».

رئیس جمهوری اسرائیل همچنین ایران را متهم کرد که با اعزام «تروریست» به تایلند، گرجستان، هند، جمهوری آذربایجان و نقاط دیگر جهان، درصدد کشتن اسرائیلی‌هاست و نیز گفت «ایران در سودای تسلط بر منطقه است تا بخش مهمی از اقتصاد جهان را در دست داشته باشد».

شمیون پرز گفت: «باید راه ایران را سد کرد و این‌‌ همان هدفی است که عملی نیز خواهد شد».

رسانه‌های اسرائیل تأکید کرده بودند که شیمون پرز در دیدار یکشنبه در واشینگتن با اوباما از وجهه و مقبولیت خود، برای پیشبرد هدف‌های مورد نظر بنیامین نتانیاهو، بهره خواهد برد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، شیمون پرز آماده شده بود که به اوباما بگوید که «هر چه که لحن تهدید آمریکا به استفاده از آخرین گزینه (گزینه نظامی) در برابر ایران جدی‌تر باشد، امکان اینکه سران تهران مسیر برنامه هسته‌ای خود را تغییر دهند و بخت مؤثر‌تر بودن تحریم‌ها، تقویت خواهد شد».

رسانه‌های اسرائیل تأکید کرده بودند که شیمون پرز که به خاطر سابقه‌ای هفتاد ساله در صحنه سیاست و مقبولیت جهانی، در دید اوباما و دولتمردان آمریکایی با نفوذ‌تر است، ترجیح می‌دهد که این درخواست‌های اسرائیل از آمریکا در مورد ایران، از زبان او مطرح شود تا نیازی نباشد که نتانیاهو این درخواست‌ها را از اوباما مطرح کند.

مناسبات نتانیاهو- اوباما در سه سال اخیر دستخوش فراز و نشیب‌های زیادی بوده است و به گفته بسیاری از ناظران، دو رهبر به یکدیگر، اعتماد صد در صدی ندارند؛ امری که موجب شده است که اختلاف نظر‌های اسرائیل و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران، به تازگی هر چه بیشتر نمایان شود.

نتانیاهو که پیش از رسیدن به آمریکا در کانادا بود، شامگاه آدینه در دیدار با استفان هارپر، نخست وزیر کانادا، در یک کنفرانس خبری در اتاوا گفت «دنیا نباید در دام مذاکرات هسته‌ای با ایران گرفتار شود».

آقای نتانیاهو توضیح داد که ایران از فرصت‌هایی که برای مذاکرات هسته‌ای با دنیای غرب بدست می‌آورد، «سوء استفاده» می‌کند و از رهگذر این فرصت‌ها، در عمل به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود با هدف تولید جنگ افزار هسته‌ای، اقدام می‌کند.

همزمان، بنوشته روزنامه نیویورک تایمز، یکشنبه، در آستانه دیدار دوشنبه در واشینگتن میان باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که حول برنامه هسته‌ای ایران متمرکز خواهد شد، حامیان اسرائیل در کنگره آمریکا به ایجاد فشاری سنگین بر باراک اوباما اقدام کرده‌اند تا او را به همراهی بیشتر با دیدگاههای اسرائیل در قبال ایران وادار کنند.

نیویورک تایمز تأکید دارد که همه این حامیان اسرائیل در میان نیروهای بارز کنگره آمریکا، از اوباما می‌خواهند که دیدگاه خود را در ارتباط با طرح‌های هسته‌ای ایران «سخت‌تر» کند.

روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف نیز یکشنبه نوشته است که نتانیاهو بطور تلویحی می‌خواهد دوشنبه به اوباما «ضرب الاجل» بدهد که «اگر آمریکا به استفاده از زور برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته‌ای روی نیآورد، اسرائیل خود در چند ماه آینده آستین را بالا خواهد زد».

آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه اسرائیل نیز یکشنبه در مصاحبه‌ای با رادیوی این کشور گفت که تردیدی نیست که «آمریکا بزرگ‌ترین قدرت و مهم‌ترین دوست اسرائیل است، ولی اسرائیل یک کشور مستقل است و در مورد مسایل خود به طور مستقل تصمیم می‌گیرد»

افزون بر رئیس جمهوری و نخست وزیر اسرائیل، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز در روزهای گذشته دوباره در آمریکا بوده است و در باره برنامه هسته‌ای ایران با مقامات بلند پایه آمریکایی گفتگو کرده است.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، مقامات آمریکایی مظنون هستند که اهود باراک بر لزوم رفتن به مسیر حمله اصرار می‌ورزد و برای همین است که پیوسته عبارت «ضد ضربه شدن ایران» را به کار می‌برد.

حضور چهارده هزار نفر از حامیان اسرائیل در میان شخصیت‌های آمریکایی در همایش امسال «ایپک» بی‌سابقه است و این، بزرگ‌ترین گردهمآیی این نهاد است؛ این افراد که اکثراً چهره‌های فعال در صحنه سیاست آمریکا هستند، برای تأکید بر حمایت از اسرائیل گرد آمده‌اند.

ناظران می‌گویند که سخنرانی اوباما در «ایپک» نظر به سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای وی در ارتباط با ادامه حمایت از سوی یهودیان آمریکا، و نیز برای حزب دموکرات، اهمیت بسیاری داشت.
XS
SM
MD
LG