لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

اولاند: گزارش کمک ۵۰ میلیون یورویی قذافی به سرکوزی را بررسی کنید


معمر قذافی (راست)، و نیکولا سرکوزی.
معمر قذافی (راست)، و نیکولا سرکوزی.
یک هفته مانده به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نیکلا سرکوزی و فرانسوا اولاند به تبلیغات خود همچنان ادامه می‌دهند.

آنها هردو ۵۷ سال دارند اما تفاوت‌های میان آنها زیاد است. نیکلا سرکوزی در سال ۲۰۰۷ با ۵۳ درصد آرا به ریاست جمهوری انتخاب شد. پس از ۵ سال مشخص شد که وعده‌های آقای سرکوزی برای ایجاد شغل و رساندن مردم به ثروت، سرابی بیش نبوده‌است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:04 0:00
لینک مستقیم


در همین حال به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیست برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خواستار انجام یک رشته تحقیقات درباره نیکولا سرکوزی، رئیس جمهوری کنونی فرانسه شده‌است. این درخواست به دنبال آن انجام گرفت که یک نشریه فرانسوی روز شنبه نیکولا سرکوزی را متهم کرد که در زمان تبلیغات انتخاباتی برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۷، پنج سال پیش، از معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی ۵۰ میلیون یورو (۶۶.۳ میلیون دلار) دریافت کرده‌است.

مجله اینترنتی مدیاپارت، می‌گوید اسنادی از دولت لیبی دارد که نشان می‌دهد معمر قذافی به کارزار انتخاباتی نیکولا سرکوزی کمک کرده‌است. این اسناد که به عربی است، تاریخ دهم دسامبر ۲۰۰۶ را دارد و نشان می‌دهد که موسا کوسا، رئیس پیشین اطلاعات لیبی این سند مربوط به پرداخت سری را امضا کرده و دستور پرداخت آن را داده‌است.

سی‌ان‌ان می‌گوید که موفق نشده صحت این اسناد را مشخص کند. نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری کنونی فرانسه قویا این اتهام را رد کرده و آن را مضحک خوانده‌است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، سخنگوی آقای سرکوزی این اتهام را مسخره و هماهنگ شده از سوی طرفداران فرانسوا اولاند خوانده‌است. اما سخنگوی فرانسوا اولاند گفت رئیس جمهوری کنونی فرانسه باید دراین باره روشنگری کند.

نیکولا سرکوزی در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه تی‌اف‌وان که ماه گذشته پخش شد، گفت که اگر هم قذافی به کارزار انتخاباتی او کمک می‌کرد آقای سرکوزی از این کار متشکر نمی‌بود.

فرانسه سال گذشته از مداخله نظامی ناتو در لیبی حمایت کرد و کمک کرد که رژیم معمر قذافی سرنگون شود. سیف‌الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی در یک مصاحبه تلویزیونی در ماه مارس سال گذشته، به شبکه تلویزیونی یورونیوز گفت که لیبی در تبلیغات انتخاباتی آقای سرکوزی همکاری کرده‌است.

او نیکولا سرکوزی را «دلقک» خطاب کرده و گفت اولین چیزی که کشورش می‌خواهد این است که پول مردم لیبی را به آنها برگرداند. سیف‌الاسلام قذافی همچنین گفت که لیبی به آقای سرکوزی پول داده تا او به لیبی کمک کند اما رئیس جمهوری فرانسه آنها را ناامید کرده‌است.

نیکولا سرکوزی ماه گذشته به شبکه تی‌اف‌وان گفت که وقتی کسی از معمر قذافی که مرده و پسرش که در انتظار دادگاه است نقل قول می‌کند، حرفش هیچ اعتباری ندارد.

فرانسه قوانین سختگیرانه‌ای درباره کمک‌های مالی به کمپین‌های انتخاباتی دارد و سیاستمداران از دریافت کمک مالی از سوی کشورهای خارجی منع شده‌اند.

فرانسوا اولاند و نیکولا سرکوزی یک هفته دیگر در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به رقابت می‌پردازند. نیکولا سرکوزی در دور اول انتخابات موفق به کسب ۲۷.۲ آرا شد و فرانسوا اولاند ۲۸.۶ آرا را کسب کرد. قرار است این دو رقیب روز چهارشنبه در مناظره‌ای تلویزیونی شرکت کنند.
XS
SM
MD
LG