لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

سخنگوی کاترین اشتون: تحريم نفتی ايران به تعويق نمی افتد


مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا
مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا
يک سخنگوی کاترين اشتون، مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز دوشنبه اعلام کرد که اين اتحاديه تحريم نفتی دو هفته ديگر خود عليه جمهوری اسلامی ايران را به تعويق نخواهد انداخت.

اتحاديه اروپا قرار است از روز اول ژوئيه- ۱۱ تيرماه- واردات نفت از ايران را تحريم کند. مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون می گويد که اين ممنوعيت در زمان خود اجرايی خواهد شد و در مذاکرات مسکو درباره این موضوع تصميم گيری نخواهد شد.

مذاکرات دو روزه هسته ای ايران با گروه پنج به علاوه يک برای دستيابی به توافقی در زمينه حل و فصل بحران اتمی تهران از ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی در مسکو، پايتخت روسيه، آغاز شد که در آن سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و کاترين اشتون همراه با نمايندگان آمريکا، چين، روسيه، فرانسه، بريتانيا همراه با آلمان حضور دارند.

مايکل مان گفته است که انتظار می رود ايرانی ها در اين دور از مذاکرات همچنان موضع سرسختانه خود را حفظ کنند.

وی اظهار داشت: «از آنجايی که نگرانی های ما به قوت خود باقی است، ما پيشنهادهای مشخصی را مطرح کرده ايم و در مقابل، ايرانی ها يکسری ايده و موضوع با خود آورده اند.»

به گزارش روزنامه گاردين، سخنگوی کاترين اشتون افزود: «آقای جليلی در تماس تلفنی هفته گذشته خود گفت که ما به طور جدی اين پيشنهادها را بررسی می کنيم و حالا منتظريم ببينيم وی چه می گويد. ما بايد در اين مذاکرات به پيشرفت دست پيدا کنيم...قرار نيست که مذاکره فقط برای مذاکره باشد.»

در گفت و گوهای ماه گذشته ايران و گروه پنج به علاوه يک که در بغداد، پايتخت عراق، انجام شد شش قدرت جهانی پيشنهادی را مطرح کردند که بر اساس آن، ايران غنی سازی اورانيوم در مقياس ۲۰ درصد را متوقف کند؛ بخشی از توليد اورانيوم با غنای ۲۰ درصدی خود را به خارج منتقل نماید و فعاليت غنی سازی در پايگاه های زيرزمينی نظير فردو را به حال تعليق در آورد.

اين قدرت ها در مقابل متعهد می شدند که صفحات سوخت اتمی را برای استفاده در راکتور تحقيقاتی تهران در اختيار ايران قرار دهند، در زمينه امنيت هسته ای همکاری کنند و قطعات لازم برای هواپيماهای تجاری را به ايران بفروشند.

سعيد جليلی هنوز به طور رسمی به اين پيشنهادها پاسخ نداده است ولی برخی از مقام های ايرانی به خبرنگاران گفته اند که اين پيشنهادها از نظر تهران غيرقابل قبول است.

به گزارش گاردين، واشينگتن به دنبال آن است که در مذاکرات مسکو توافقی در زمينه حل و فصل برنامه هسته ای ايران حاصل شود. اين در حالی است که مايکل مان می گويد پيشنهادهای مطرح شده از سوی قدرت های بزرگ تغييری نکرده و شامل همان مواردی می شود که در مذاکرات بغداد به ايران داده شد.

وی اظهار داشت که اتحاديه اروپا به دنبال آن نيست تا پيشنهاد تعليق تحريم نفتی ايران را مطرح کند چرا که «اين يک تصميم قانونی است که در جريان نشست نمايندگان ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا اتخاذ شده است.»

جمهوری اسلامی ايران می گويد که اعضای گروه پنج به علاوه يک بايد حق تهران را در زمينه غنی سازی اورانيوم به رسميت بشناسند و گفته است که پيش از صدور اجازه برای بازرسی کارشناسان آژانس بين المللی انرژی اتمی از تاسيسات اتمی خود، تحريم های بين المللی باید لغو شوند.

در همين رابطه، يک عضو هيات مذاکره کننده ايرانی در مسکو به خبرگزاری ايسنا گفته است: اگر تحريم‌های يک جانبه و بين‌المللی درباره ايران برداشته نشود و حق ايران در غنی سازی اورانيوم به رسميت شناخته نشود، توافقی در مذاکرات مسکو و پس از آن صورت نخواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG