لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

خاتمی: چشم اندازی برای کانديداشدن اصلاح طلبان در انتخابات وجود ندارد


محمد خاتمی در دیدار با اعضای تحریریه بازتاب - عکس از وبسایت بازتاب
محمد خاتمی در دیدار با اعضای تحریریه بازتاب - عکس از وبسایت بازتاب
محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوری آينده گفته است، شرايط برای حضور کانديداهای اصلاح طلب در اين انتخابات وجود ندارد.

به گزارش روز شنبه ۱۶ ديماه، وبسايت «بازتاب»، محمد خاتمی در ديدار با اعضای تحریریه اين وب سايت گفته است: «معتقدم شرايط حضور اصلاح طلبان به عنوان کانديدا دادن چندان فراهم نيست، چشم‌اندازی هم برای فراهم آمدنش نمی بينم.»

يازدهمين انتخابات رياست جمهوری ايران در خردادماه سال ۱۳۹۲ برگزار خواهد شد.

طبق اين گزارش محمد خاتمی در دیدار با این گروه از روزنامه‌نگاران گفته است: «آنچه ما بايد بخواهيم، تغيير اين وضعيت است. برای اينکه ما بتوانيم اين فضا را تغيير دهيم، بايد ارزيابی کنيم که آمدن يا نيامدن ما کدام مناسب تر است. البته آن طرف همه تلاش خود را می کند که نگذارد ما بياييم.»

وبسایت بازتاب امروز از سال گذشته آغاز به کار کرده و بخشی از تحریریه آن پیش‌تر وبسایت‌های بازتاب و آینده را منتشر می‌کرده است. این وبسایت به‌خصوص در ماه‌های گذشته گزارش‌های انتقادی درباره دولت و همچنین کشته‌شدن ستار بهشتی منتشر کرده است.‬

رييس جمهوری سابق ايران در ادامه گفته است: «به هر حال هم دلمان برای کشور و مردم می سوزد و هم خطرات بزرگی جامعه و نظام و مردم را تهديد می کند.»

محمد خاتمی همچنين تاکيد کرده است که تنها راه برون رفت از وضعيت موجود تغيير رويکرد نظام در خصوص شرايط کنونی است.

آقای خاتمی گفته است: «با اين روندی که هست، فقط يک راه وجود دارد. اينکه نظام رويکردش را عوض کند و آن را در انتخابات آزاد و سالم و فراگير نشان دهد؛ ما هم کمک کنيم که مشکل حل شود. ولی متأسفانه نشانه های اميدوار کننده ای برای اين رويکرد نمی بينم.»

در انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلبان، به نتايج اين انتخابات اعتراض کردند. آنها خواهان ابطال نتايج اين انتخابات شدند. اين انتخابات اعتراضانی را در پی داشت که به گفته مخالفان دولت ايران دهها نفر در اين اعتراضات کشته شدند. اما آيت الله علی خامنه ای به رغم اين اعتراضات از اين نتخابات حمايت کرد.

مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می برند. شماری زيادی از چهره های اصلاح طلبان و روزنامه نگاران پس از انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ بازداشت شده و هم اکنون در زندان به سر می برند.

تکذيب خبر نامه به رهبری

محمد خاتمی در بخش ديگری از اظهارات خود، ارسال نامه به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات را رد کرده است.

رييس جمهوری سابق ايران گفته است:«خبر نامه نگاری بنده به رهبری با وساطت آقای هاشمی به کلی دروغ است. اگر بخواهم اين کار را بکنم، خودم مستقيماً اين کار را انجام خواهم داد. نه نامه ای نوشته شده و نه آقای هاشمی واسطه بوده است.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران،‌ايسنا، اسدالله بادامچيان که روز پنجشنه هفتم ديماه در همايش جبهه پيروان خط امام و رهبری به مناسبت ۹ دی صحبت می کرد، گغته بود:« اخيرا آقای خاتمی توسط آقای هاشمی به مقام معظم رهبری نامه دادند که راهی باز شود تا ما به صحنه بياييم.»

يک روز پس از انتشار اظهارات اسدالله بادامچيان، وی اعلام کرد که اظهاراتش درست منعکس نشده است.

به گزارش سايت «نما» اسدالله بادامچيان گفته بود:«در اين رابطه حرفی از نامه پيش نيامد بلکه من گفتم گويا آقای خاتمی طی پيامی به واسطه آقای هاشمی از مقام معظم رهبری در خواست کرد تا راهی برای حضور اصلاح طلبان باز شود.»

خبر ارسال نامه به رهبر ايران پيشتر توسط محمدرضا خاتمی، نايب رييس مجلس ششم و بردادر محمد خاتمی و همچنين توسط منابع نزيک به اکبر هاشمی رفسنجانی تکذيب شده بود.
XS
SM
MD
LG