لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

لاوروف: قدرت‌های جهانی و ايران به «رفتار کودکانه» خود پايان دهند


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه
سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه
سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه می‌گويد که قدرت‌های جهانی و ايران بايد به «رفتار کودکانه» خود پايان دهند و بر سر زمان و مکان مذاکرات توافق کنند. همزمان وزير امور خارجه ايران، غرب را به کارشکنی برای انجام گفت‌وگوهای اتمی متهم کرده است.

مقام‌های اروپايی در هفته‌های اخیر تهران را متهم کرده‌اند که نشست با کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک بر سر فعاليت‌های هسته ايش را به تعويق می‌اندازد. اعضای اين گروه شامل روسيه، چين، فرانسه، آمريکا و بريتانيا همراه با آلمان هستند که درباره نحوه حل و فصل بحران اتمی ايران با يکديگر رايزنی می‌کنند.

سرگئی لاوروف روز دوشنبه، هشتم بهمن، در يک کنفرانس خبری در مسکو گفت: «برخی از شرکای ما در ميان شش قدرت جهانی و طرف ايرانی نمی‌توانند بر سر مکان مذاکرات به توافق برسند.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، وی اظهار داشت: «ما حاضريم هر چه سريعتر در هر نقطه ای بر سر ميز مذاکره بنشينيم و بر اين باوريم که اصل گفت‌وگو مهمتر از مکان برگزاری آن است.»

وزير امور خارجه روسيه افزود: «اميدواريم که اين احساس مشترک غالب شود و بايد رفتارهای کودکانه متوقف شود.»

در نيمه نخست سال ۲۰۱۲ سه دور مذاکرات ميان ايران و شش قدرت جهانی برگزار شد ولی اين گفت‌وگوها هيچ نتيجه‌ای در بر نداشت.

انتظار می‌رفت که دور تازه مذاکرات پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری آمريکا و در اوايل ماه ژانويه از سر گرفته شود و خبرگزاری ايسنا گفته بود که بر سر روزهای ۲۸ و ۲۹ ژانويه توافق شده است، ولی طرف اروپايی اين توافق را تکذيب کرد.

در همين حال، علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، غرب را به تاخير در انجام مذاکرات متهم کرده است.

وزير امور خارجه ايران هفته گذشته پيشنهاد کرد که دور جديد مذاکرات هسته‌ای در قاهره، پايتخت مصر، برگزار شود. آخرين گفت‌وگوهای طرفين در مسکو و شش ماه پيش برگزار شد.

آقای صالحی در سخنان روز دوشنبه خود همچنين ترکيه را عنوان ميزبان مذاکرات پيشنهاد کرد. وی از قزاقستان، سوئيس و سوئد به عنوان ديگر گزينه ها نام برد.

برنامه هسته‌ای ايران نگرانی‌های زيادی در غرب برانگيخته است و آمريکا و متحدان اروپايی آن همراه با اسرائيل می‌گويند که تهران در صدد دستيابی به دانش ساخت سلاح هسته‌ای است ولی ايران اين ادعا را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG