لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

روایت فرزندان موسوی از بازداشتشان؛«حتی به اتاق بچه هم رحم نکردند»


میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از اوایل اسفند ۱۳۸۹ در حصر خانگی هستند.
میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از اوایل اسفند ۱۳۸۹ در حصر خانگی هستند.
دختران میرحسین موسوی از رهبران مخالف حکومت ایران، دلایل بازداشت چندساعته خود را اعتراض آنها به حصر خانگی پدر و مادرشان و ارتباط با وبسایت خبری کلمه عنوان کردند.

زهرا و نرگس موسوی روز دوشنبه، ۲۳ بهمن برای ساعاتی بازداشت شدند و در زندان اوین مورد بازجویی قرار گرفتند در حالی که قوه قضاییه ایران با تکذیب خبر بازداشت اعلام کرد که آنها تنها برای پاره‌ای توضیحات «احضار» شده بودند.

اما گزارش زهرا و نرگس موسوی از این رویداد حکایت از آن دارد که ماموران امنیتی با ورود ناگهانی به خانه‌های آنها و تفتیش لوازمشان، این دو را همراه خود به دادسرای زندان اوین برده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:30 0:00
لینک مستقیم

نرگس موسوی دراین‌باره به وبسایت کلمه گفت: «به طرز وحشتناکی خانه را بازرسی کردند. همه چیز را به هم ریختند و حتی به اتاق بچه هم رحم نکردند... یک تنش کلامی بین ما ایجاد شد و بعد از آن یکی از ماموران به من گفت جای تو اینجا نیست، اگر دست من بود از همین ساختمان پرتت می‌کردم پایین.»

او افزود: «تمام لوازم الکترونیکی من، مثل لپ‌تاپ، آی‌پد، موبایلم، همه را بردند. یک سری کاغذ و نوشته‌های خصوصی من را هم برداشتند.»

به گفته خانم موسوی برخورد ماموران امنیتی با «توهین و خشونت بسیار» همراه بوده است، به‌طوری که او را حتی تهدید به «کشتن» کرده‌اند.

او اظهار داشت که در دادسرای اوین پرسش‌هایی را درباره ارتباط او با وبسایت کلمه پرسیده‌اند.

وبسایت خبری کلمه از رسانه‌های نزدیک به میرحسین موسوی است که از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تاکنون اخبار مربوط به او و اصلاح‌طلبان را پوشش می‌دهد.

نرگس موسوی همچنین گفت که بازجویان از او پرسیده‌اند که چرا حصر خانگی پدر و مادر خود را «غیرقانونی» می‌داند در حالی که «مراجع ذی‌ربط این مسئله را تایید کرده‌اند» و او نیز در پاسخی مکتوب نوشته است: «وقتی هیچ ارگانی پاسخگو نبوده و همه مجامع بین‌المللی و جامعه داخلی، همه و همه انتقاد کردند از این وضعیت، این یعنی غیر قانونی است، هم از نظر من، هم از نظر مردم، هم از نظر خدا و هم از نظر همه.»

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، همسر او از اوایل اسفند سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی هستند. این وضعیت درباره مهدی کروبی از دیگر رهبران نیروهای مخالف در ایران نیز صادق است.

برخی از مقامات ایران تایید کرده‌اند که حصر خانگی این چهره‌ها، خواسته علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده است و او مسئولیت این رخداد را بر عهده دارد.

در همین حال فرزندان موسوی و کروبی با انتشار بیانیه‌های مشترک متعددی نسبت به ادامه این شرایط اعتراض کرده‌اند و حصر خانگی والدین خود را غیرقانونی دانسته‌اند که آخرین آنها روز ۱۸ دی امسال در وبسایت کلمه منتشر شد.

در این بیانیه خانواده آقای موسوی و آقای کروبی از مقامات ایران می‌خواهند که «نقض حقوق قانونی و انسانی آنها را متوقف کنند» و برای آنها امکان دفاع از خود فراهم آورند.

به گفته زهرا موسوی، این بیانیه یکی از موارد بازجویی او بوده است و ماموران امنیتی از او درباره دلایل انتشار آن پرسیده‌اند.

خانم موسوی گفت: «مرتب می‌پرسیدند که چرا آن بیانیه را داده‌اید. و معتقد بودند که این‌ها نشر اکاذیب است. یعنی اطلاع رسانی از مشکلات و جزییات حصر پدر و مادرمان نشر اکاذیب است... آنها کاملا مشخص بود ناراحت هستند که ما حرفمان را می‌زنیم. البته با اصل نوشته‌ها و بیانیه‌ها هم مسئله داشتند.»

او در نهایت دلیل واقعی بازداشت خود را تلاش حکومت ایران برای «پوشاندن اختلافات میان خود» دانست و گفت: «حکومت نیاز به فضای جدید خبری داشت که با دستگیری ما فراهم کند... آنها از نوشته‌های ما در فضای محدود و تنگ مجازی و بازتاب آن درجامعه واقعی نگرانند و با توجه به انواع گرفتاری‌هایی که در درون خود دارند از ایجاد هر بحران نگرانند.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای سال‌ها سمت‌های نخست وزیر و رئیس مجلس ایران را بر عهده داشتند. این دو از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ بودند، اما نتیجه این انتخابات را که به پیروزی محمود احمدی‌نژاد انجامید، نپذیرفتند و او را به «تقلب و مهندسی آرا» متهم کردند.
XS
SM
MD
LG