لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

«تهدید» نمایندگان خواهان تحقیق درباره اختلاس در بنیاد شهید


بنیاد شهید که زیر نظر رهبری جمهوری اسلامی اداره می‌شود، از جمله سازمان‌هایی است که از پرداخت مالیات معاف است.
بنیاد شهید که زیر نظر رهبری جمهوری اسلامی اداره می‌شود، از جمله سازمان‌هایی است که از پرداخت مالیات معاف است.
در حالی که شماری از نمایندگان مجلس در تلاش برای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در ارتباط با «اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی» هستند، گزارش‌ها حاکی است که از این نمایندگان با «تهدید» خواسته شده است که دست از تحقیق بردارند.

روزنامه شرق روز پنج‌شنبه، ۱۷ اسفندماه، از تحت فشار قرار گرفتن نمایندگان خواهان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید خبر داد.

در همین زمینه مهناز بهمنی، نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی، به این روزنامه گفته است: «ما تا آخر پای امضای‌مان ایستاده‌ایم. اگر مسئولان بنیاد شهید بخواهند تهدیدها را ادامه دهند، از تریبون مجلس پاسخ محکمی به قانون‌شکنی آنها خواهم داد.»

در این خصوص امیرخجسته، عضو هیئت رئیسه فراکسیون شاهد و ایثارگران مجلس، نیز ۱۵ اسفندماه به خبرگزاری فارس گفته بود: «این که فلان مدیر ارشد بنیاد شهید از طریق بستگان نماینده پیغام تهدیدآمیز ارسال کند، اصلا قابل قبول نبوده و قطعا این موضوع تحت پیگرد قرار می‌گیرد.»

رسانه‌های ایران نخستین بار مردادماه سال جاری از «کشف اختلاس ۱۵ میلیارد تومان در بنیاد شهید» خبر دادند که از سوی یکی از «مدیران باسابقه» این بنیاد و از طریق «سندسازی و تقلب» صورت گرفته است.

آن زمان روزنامه خراسان نوشت که این مدیر بنیاد شهید با گروهی از مأموران پرونده تماس گرفته و به آنها وعده «یک و نیم میلیارد تومان رشوه» داده است، اما پس از پرداخت مبلغ رشوه بازداشت شده است.

در حال حاضر، به گفته امیر خجسته، بیش از «۸۰ نماینده مجلس» خواستار انجام تحقیق و تفحص از بنیاد شهید شده‌اند و این در حالی است که به گفته وی «صدها شکایت از عملکرد بنیاد در حوزه‌های مختلف» نیز به کمیسیون شوراها وصول شده است.

مهناز بهمنی، نماینده سراب، در این خصوص در گفت‌وگو با روزنامه شرق، چاپ ۱۷ اسفندماه، محورهای اصلی تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را از جمله بررسی «اقدامات خلاف قانون» برخی از مدیران، «برداشت خلاف قانون از حساب ایثارگران» و «سوء مدیریت در بخش‌های اقتصادی بنیاد شهید» عنوان کرده است.

محمدابراهیم رضایی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس، نیز از «سرقت مدارک جانبازی از پرونده‌های بنیاد شهید» و پرداخت «یک‌سوم حقوق» در نظر گرفته شده برای همسر شهدایی که صاحب فرزند نبودند خبر داده است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران که سال ۱۳۵۸ و به دنبال فرمان رو‌ح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، تشکیل شد، مسئولیت رسیدگی به امور ایثارگران و خانواده‌های شهدا را بر عهده دارد.

این بنیاد که زیر نظر رهبری جمهوری اسلامی اداره می‌شود، از جمله سازمان‌هایی در ایران است که از پرداخت مالیات معافند.

محمدرضا فرزین آذرماه سال ۱۳۹۰ گفته بود: «۴۱ درصد اقتصاد کشور از پرداخت مالیات معاف است و ما نه تنها از دریافت مالیات از آنها محرومیم، بلکه به اطلاعات اقتصادی‌شان نیز دسترسی نداریم، چون روش کنونی ما به گونه‌ای است که ما اطلاعات از آنها نمی‌گیریم.»
XS
SM
MD
LG