لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

عربستان سعودی ۱۸ نفر را به جاسوسی برای ایران متهم کرد


وزارت کشور عربستان سعودی ۱۸ فردی که به‌تازگی بازداشت شده‌اند و از جمله یک شهروند ايرانی را به ارتباط مستقیم با سرويس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ايران متهم کرده است.
به گزارش رویترز، اين بيانيه که روز سه‌شنبه ۵ فروردین منتشر شده، می‌گوید شهروند ايرانی بازداشت شده همراه با ۱۶ تبعه عربستان سعودی و يک لبنانی در ازای دريافت پول،‌ مدارک و اطلاعات مهمی را درباره تاسيسات حياتی آن کشور به یک دستگاه اطلاعاتی خارجی تحویل داده بودند.
طبق بيانيه وزارت کشور عربستان سعودی،‌ «تحقیقات اولیه، شواهد فیزیکی جمع‌آوری شده و اظهارات متهمان این پرونده» نشان می‌دهد این بازداشت‌شدگان با دستگاه اطلاعاتی جمهوری ایران «ارتباط مستقیم» داشته‌اند.

وزارت کشور سعودی گفته است تحقيقات از اعضای اين گروه همچنان ادامه دارد و اقدامات قانونی عليه آنان به اجرا در آمده است.
در اين ميان،‌ به نوشته وبسايت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران،‌ رامين مهمانپرست،‌ سخنگوی اين وزارت خانه، اتهام وارد شده را ادعا و سناريويی تکراری و بی‌پايه و اساس توصيف کرد.
او افزود: طرح اين گونه ادعاهای بی‌پايه و اساس در رسانه‌ها؛ فقط مصرف داخلی برای اين کشور دارد.
عربستان سعودی سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که اعضای اين گروه ۱۸ نفره را به اتهام جاسوسی برای يک کشور بيگانه بازداشت کرده است.
منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی، در اين مورد گفته بود که بازداشت‌‌شدگان پيش از تحويل به مقام‌های قضايی بازجويی شده‌اند.
او اشاره کرده بود که «اين پرونده جاسوسی برای کسانی است که با يک شبکه جاسوسی مرتبط با يک کشور خارجی مرتبط بوده‌اند.»
اين سخنگو در آن هنگام اشاره‌ای به نام ايران نکرده بود.
روابط ايران و عربستان سعودی در سه دهه اخير پر تنش بوده است. اين دو کشور از جمله بر سر بحرين، سوريه، يمن و برنامه هسته‌ای ايران با يکديگر اختلاف دارند.
در عين حال،‌ متهم‌ شدن تهران به برنامه‌ريزی برای ترور سفير عربستان سعودی در واشينگتن، باعث تيره‌تر شدن روابط اين دو کشور شده است. جمهوری اسلامی ایران این اتهام را رد کرده است.
مناسبات تهران و رياض به ‌ويژه در خرداد ماه سال گذشته دچار بحران شد که دولت عربستان سعودی، گروهی از شهروندان ايرانی را به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام کرد.
در پی اين اعدام‌ها، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران، دولت عربستان سعودی را متهم کرد که «بر محروم نگه داشتن بازداشت‌‌شدگان ايرانی از حق دسترسی کنسولی» اصرار ورزيده و نسبت به آنچه عدم پای‌بندی رياض به تعهدات بين‌المللی و موازين حقوق بشری خواند، شديدا اعتراض کرد.
XS
SM
MD
LG