لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

محمد خاتمی: خوشحالم که هاشمی می‌آید


محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت، در دیدار با شماری از روزنامه‌نگاران از اینکه اکبر هاشمی رفسنجانی احتمالا نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد، ابراز خرسندی کرد و گفت آمدن هاشمی به معنای برد همه است.

به گزارش وبسایت محمد خاتمی وی تصریح کرد: «خوشحال شدم وقتی دیروز جناب آقای هاشمی گفتند که حاضرند بیایند، البته در صورتی که رهبری مخالف نباشند. درست است اگر رهبری نخواهند هرکس که بخواهد بیاید مشکل ایجاد می‌شود و من می‌گویم چرا رهبر معظم مخالف باشند؟! به گفته ایشان هیچ کس برایشان هاشمی نمی‌شود. ایشان بیش از همه ما جایگاه، نقش،‌ توان و خیرخواهی آقای هاشمی را می‌شناسند و اگر با هماهنگی بیایند می‌شود به کشور سر و سامان داد و قطعا رهبری می‌خواهند وضع بهتر شود؛ امری که با آمدن جناب آقای هاشمی میسر است.»

محمد خاتمی تصریح کرد: «خوشحالم آقای هاشمی می‌آیند. اگر آقای هاشمی بیاید به یاری خدا از این مرحله دشوار می‌گذریم. دل‌ها نزدیک می‌شوند و سوء ظن‌ها کم می‌شود. و بار دیگر حضور مردم و داوری ایشان کار ساز خواهد شد.»

خاتمی با اشاره به دعوت‌های صورت گرفته از وی و هاشمی رفسنجانی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «مطالبه مردم هم لااقل بسیاری از آنان که به من دسترسی دارند این است که یا من یا جناب آقای هاشمی باید بیایید و مطمئن هستم که اگر همه بخواهیم و همه دستگاه‌ها کمک کنند آمدن هاشمی به معنی برد همه است و خدا کند چنین شود.»

پیش از این اکبر هاشمی رفسنجانی، در دیدارهای مختلف، گفته بود در حال بررسی شرایط است و اگر آمدن وی باعث تشدید اختلاف‌ها نخواهد شد احتمال دارد کاندیدا شود.

رئیس جمهوری پیشین ایران، در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که اگر خود وی نامزد شود، فشار بر مردم بیشتر شده اما هاشمی دارای امتیازاتی است که می‌تواند در این برهه کشور را از وضعیت کنونی بیرون ببرد.

خاتمی گفت: «جناب آقای هاشمی از ارکان انقلاب و نظام هستند و نقش ممتازی قبل و بعد از انقلاب و در شکل‌گیری و استحکام نظام و جمهوری اسلامی داشته‌اند و هزینه سنگینی نیز پرداخته‌اند. علاقه امام به ایشان بر همه روشن است. ایشان برای برون‌رفت از بحران‌ها نقش محوری داشته اند در جنگ، در ساختن کشور و بعد از جنگ، آن هم کشوری که ویران شده بود. مردم بزرگواری که سخاوتمندانه جان و مال و عزیزان خود را برای دفاع از انقلاب و میهن در طبق اخلاص گذاشته بودند توقع داشتند بعد از جنگ کشور ساخته شود و زندگی مردم امن و روبراه گردد. آقای هاشمی در چنین وضعیتی پا به میدان گذاشتند.»

تحلیل تقی رحمانی از سخنان محمد خاتمی درباره هاشمی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:29 0:00
لینک مستقیم

خاتمی افزود: «هاشمی یک سرمایه است و بدون تردیدی از جمله افرادی که به حقوق و حرمت مردم ایمان دارد و از آن دفاع می‌کند و نیز خواستار عدالت در جامعه است و نیز آمدن ایشان یقیناً دیدگاه بین‌المللی را نسبت به ایران تعدیل می‌کند و همین باعث گشایش یا کم شدن تنگناها می‌شود و نیز ایشان طرفدار فضای باز برای همه جریان‌ها و مدافع تشکل‌ها و بخش خصوصی است؛ علاوه بر آگاهی تجربه گران‌قیمت ایشان در مدیریت کشور و آمادگی همه نیروها و حتی جناح‌ها برای همکاری با ایشان خود مزیت بزرگی برای ایجاد دولتی منطق‌گرا، کاردان و مفید است.»

اکبر هاشمی رفسنجانی خود روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت، تصریح کرده بود: «چنانچه حضورم را برای تحقق آرمان‌های انقلاب و مردم مؤثر بدانم، كوتاهی نخواهم كرد.»

این همه در حالی است که با مطرح شدن احتمال حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات، وی مورد حمله شماری از افراد و جریان‌ها قرار است.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، در سخنان شدیداللحنی که مورد انتقاد شماری از اصولگرایان نیز واقع شد، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را «پیشگوی فتنه» خواند. برادر آیت‌الله خامنه‌ای، محمد خامنه‌ای، وی را عامل طرح آمریکایی دانست. رسانه‌های جریان‌های اصولگرا نیز در روزهای اخیر بر شدت حمله بر اکبر هاشمی رفسنجانی افزوده‌اند.

روز دوشنبه، حسن غفوری‌فرد عضو موتلفه، گفت طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته، هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در صدر قرار دارند.

پیش از این محمدرضا باهنر، نائب‌ رئیس مجلس هم گفته بود که براساس نظرسنجی‌های نهادهای حکومتی، خاتمی و هاشمی دارای محبوبیت بیشتری در میان کاندیداهای احتمالی هستند و تاکید کرده بود با آمدن هاشمی معادلات دستخوش تغییرات می‌شود.


رئیس جمهور پیشین ایران در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه خود با بیان اینکه که همواره خود را «درون‌نظام» دانسته، اما با « دیدگاه‌ها و رویکردهای حکومت سازگار نبوده»، این پرسش را مطرح کرد که جریان‌هایی که وی را « بیرون از نظام می‌دانند» آیا امکان بازگشت او را می‌دهند؟

خاتمی تصریح کرد که «به‌ هیچ وجه نگرانی از رای مردم» ندارد و از «قضاوت دستگاه‌های» مختلف نیز بیمناک نیست.

وی گفت: «اگر همه دستگاه‌ها همراه باشند چندین سال طول می‌کشد تا برسیم به نقطه‌ای که از آن بیرون رفتیم و کشور را دادیم دست دیگران. نه یک شبه تورم کم می‌شود و نه به سرعت روابطمان با دنیا خوب می‌شود. نهایتاً متهم می‌شویم به ناتوانی و مردم هم طلبکار می‌شوند.»

وی در عین حال افزود: «البته گفتم اگر احساس می‌شد که راه نجات کشور و مردم و خدمت این است که به توافقی برسیم که رویکردها باید عوض شود. با حفظ همه مراتب و احترام به جایگاه‌ها و مسئولیت‌ها بنده حاضر بودم آبرو و حتی جان خود را نیز بگذارم، برای این که وضع بهتر و خطرات دفع یا کم شود.»

در روزهای اخیر، دو رئیس جمهور پیشین ایران محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، گفته‌اند که شرط تغییر شرایط کشور، همراهی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با رئیس جمهور آینده است.

هاشمی خود گفته است: «من بدون موافقت ايشان وارد عرصه نخواهم شد چون اگر ايشان موافق نباشند نتيجه‌ای که به بار می‌آيد معکوس خواهد بود.»

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين که «ما نمی خواهيم دعوا کنيم» تصریح کرده است: «اگر بخواهد شرايطی بوجود بياييد که بين من و رهبری حالت نزاع و اختلاف بوجود آيد همه ما ضرر خواهيم کرد.»

روز سه‌شنبه هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای ادوار انجمن‌‌های اسلامی دانشگاه‌ها گفت: «اگر قانع شوم در شرایط كنونی كشور، حضورم در انتخابات می‌تواند برای نظام و انقلاب اسلامی مفید و مؤثر خواهد بود و به حل مشكلات كمک می‌كند، درنگ نخواهم كرد ولی در صورتی كه احساس كنم این حضور خدای ناكرده مقاومت‌هایی را در پی خواهد داشت كه مخلّ وحدت و موجب تشدید اختلافات در كشور بوده و مؤثر نخواهد بود اقدام نخواهم كرد.»
XS
SM
MD
LG