لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

یوکیا آمانو خواستار همکاری «فوری و ضروری» ایران با آژانس شد


يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی،روز دوشنبه ابراز اميدواری کرد که دولت جدید ایران «سنگ‌اندازی» در برابر بازرسان آژانس را متوقف کرده و «فورا» به نگرانی‌ها درباره تحقيقات مشکوک خود درباره سلاح‌های هسته‌ای پاسخ دهد.
آقای آمانو، روز دوشنبه ۱۸ شهريور در جلسه شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين گفته که آژانس به «همکاری سازنده» با دولت حسن روحانی برای «رفع مسائل مهم از راه‌های ديپلماتيک» متعهد است.
اين نخستين نشست شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ايران، تشکيل می‌شود. برنامه هسته‌ای ايران، يکی از مهم‌ترين پرونده‌های آژانس در سال‌های گذشته بوده است.
مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفته که «با توجه به ابعاد و ماهيت اطلاعات معتبر موجود درباره احتمال ابعاد نظامی برنامه اتمی ايران، اين کشور بايد به طور ضروری و فوری برای برطرف کردن ماهيت نگرانی‌ها با ما تعامل کند.»
آقای آمانو تاکيد کرده که ايران بايد «بدون تاخير بيشتر» امکان بازديد بازرسان آژانس از مرکز نظامی پارچين را فراهم کند.
به گزارش خبرگزاری رويترز، بازرسان آژانس معتقدند که ايران در مرکز نظامی پارچين در نزديکی تهران، آزمايش‌های مرتبط با توسعه تسليحات هسته‌ای انجام داده است.
مقام‌های تهران قاطعانه اين ادعاها را رد کرده‌اند و می‌گويند به دليل اينکه سايت پارچين يک مرکز نظامی است نه تاسيسات هسته‌ای، بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نمی‌توانند مانند ديگر مکان‌ها از آن بازديد کنند.
آمانو روز دوشنبه خطاب به شورای حکام اين سازمان گفته که ايران «همکاری لازم» برای «حصول اطمينان معتبر» نسبت به «فقدان مواد و فعاليت‌های هسته‌ای» به عمل نياورده و «بنابراين، آژانس نمی‌تواند نتيجه‌گيری کند که تمام مواد هسته‌ای ايران برای مصارف صلح‌آميز هستند.»
حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران، روز يکشنبه در ديدار با فرستاده ويژه نخست وزير ژاپن گفته بود که ايران کاملاً به مقررات بين‌المللی از جمله معاهده «ان‌پی‌تی» متعهد است و همه فعاليت‌های هسته‌ای ايران نيز تحت نظارت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.
قرار است نمایندگان ايران و آژانس مذاکرات خود را که چندی است متوقف شده است، از روز پنجم مهرماه در وين از سر گيرند.
رضا نجفی که پيش از اين معاون مديرکل امور سياسی و بين‌المللی و ریيس اداره خلع سلاح و امنيت بين‌المللی وزارت خارجه بوده، در ماه جاری به عنوان نماينده جديد ايران در آژانس منصوب شده است.
مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ششم تيرماه سال جاری اعلام کرده بود که «گفت‌وگوها با ايران تا ابد نمی‌تواند ادامه پيدا کند.»
XS
SM
MD
LG