لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

کاخ سفید: اوباما و روحانی ممکن است با یکدیگر دیدار کنند


در حالی که وزارت خارجه آمریکا شرکت جان کری در نشست گروه ۱+۵ با حضور محمدجواد ظریف را تایید کرده، سخنگوی کاخ سفید هم دیدار حسن روحانی و باراک اوباما را منتفی ندانست.

بن رودز، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه یکم مهرماه در پاسخ به خبرنگاران گفت در حالیکه دیداری بین دو رئیس جمهور ایران و آمریکا برنامه‌ریزی نشده اما نمی‌توان آن را منتفی دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنگوی کاخ سفید گفت واشینگتن آماده همکاری با دولت ایران در «سطوح مختلف» است مشروط به اینکه ایران به نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ دهد.

این اظهارات در حالی است که اوباما و روحانی هر دو گفته‌اند که با یکدیگر نامه رد و بدل کرده‌اند. رئیس جمهور ایران پیش از سفر به نیویورک در مصاحبه با شبکه ان بی سی اظهار داشت لحن هر دو نامه «مثبت و سازنده» بود که به گفته او «می‌تواند قدم‌های کوچکی برای آینده‌ای بسیار مهم باشد.»

از سوی دیگر جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد جان کری از اظهارات همتای خود محمد جواد ظریف درباره یک «پاسخ واقعی» استقبال می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تایید کرد جان کری در نشست روز پنجشنبه گروه ۱+۵ که در نیویورک برگزارمی‌شود شرکت خواهد کرد. قرار است محمد جواد ظریف نیز در این نشست شرکت کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «همچنانکه که ما پیش از این گفته‌ایم، امیدواریم دولت جدید ایران به طور واقعی با جامعه جهانی همکاری کند تا به یک راه‌حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران نایل شد.»

جن ساکی تصریح کرد: «ما همچنان آماده همکاری با ایران هستیم اگر دولت روحانی به صورت جدی راه تعامل را انتخاب کند.»

روز دوشنبه حسن روحانی هنگام ترک تهران به خبرنگاران گفت: «...اولین اهداف این سفر این است که در فرصتی که برای بنده و هیات همراه پیش می‌آید چهره واقعی ملت ایران را به جهان معرفی کنیم؛ به عنوان ملتی فرهنگ‌دوست، صلح‌دوست و ملتی که در پی پیشرفت است بدون اینکه بخواهد لطمه‌ای به کشورهای دیگر وارد کند.»

روحانی در این سفر برخلاف رئیس جمهور پیشین ایران، با همراهانی کم‌شمار عازم نیویورک شده است. یکی از این همراهان، نماینده کلیمیان در مجلس است.

اظهارات روحانی در فرودگاه جان اف کندی

روحانی شامگاه دوشنبه به وقت تهران در فرودگاه جان اف کندی کندی به خبرنگاران گفت: «طبق برنامه تدوین شده در سه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس ويژه خلع سلاح هسته‌ای و وزيران خارجه كشورهای عضو جنبش عدم تعهد سخنرانی خواهم كرد.»

به گزارش ایرنا روحانی ديدار با سران كشورهای منطقه و رهبران ساير كشورهای جهان را از ديگر برنامه‌های سفر خود به نيويورک اعلام كرد.

وی افزود: «حضور در جمع انديشمندان آمريكايی، مديران اتاق‌های فكر اين كشور، رهبران مسلمانان آمريكايی و ساير اديان آسمانی و ديدار با ايرانيان مقيم آمريكا ديگر برنامه‌های مهم در جريان سفر به نيويورک است.»

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده و حسن روحانی رئیس جمهور ایران هر دو در روز سه‌شنبه در سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG