لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

واکنش نمايندگان اصولگرای مجلس به اظهارات محمدرضا خاتمی


اظهارات محمدرضا خاتمی،‌ نايب رييس مجلس ششم، درباره نقش اصلاح طلبان در پيروزی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری و وضعيت در دوران محمود احمدی نژاد واکنش شماری از نمايندگان اصولگرا مجلس نهم رادرپی داشته است.

گفت وگوی محمدرضا خاتمی با روزنامه «اعتماد» در روز يکشنبه ۱۰ آذرماه منتشر شده است.

آقای خاتمی در اين مصاحبه در خصوص گزارش «صد روزه» حسن روحانی که از تلويزيون دولتی ايران پخش شد،‌گفته است:«خيلی جالب است که همه آقايان دارند فرار به جلو می‌کنند و اين گزارش را «انتقاد از عملکردهای دولت احمدی‌نژاد» می‌دانند، خب اين کمی بی‌انصافی است چون در اين نابسامانی‌ها تنها دولت آقای احمدی‌نژاد مقصر نبوده است، ارکان و نهادهای ديگر قدرت هم در اين شرايط تاثير جدی داشتند.»

نايب رييس مجلس ششم اضافه کرده است :« مگر زمانی که آقای احمدی‌نژاد بر سر کار آمد، بيان نشد يا گفته نشد که اين دولت برنامه ندارد، ناکارآمد و چه و چه؟ مگر همين شرايط را خيلی‌ها پيش بينی نکردند.»

وی همچنين در خصوص رويکرد اصلاح طلبان در قبال اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ گفته است:«اصلاح‌طلبان در همان سال ۸۸ از طلب‌شان گذشتند. طلب ما اين بود که زندان و حصر و اينها نباشد. ما طلب‌مان اين بود اين کارها نشود، طلب‌مان اين نبود که بيايند ما را وزير و وکيل کنند. می‌گفتيم ظلم را بايد کم کرد. اگر هم طلبی وجود داشته باشد، مردم پاداش اصلاح‌طلبان را در ۲۴ خرداد دادند، بنابراين امروز اصلاح‌طلبان از هيچ کس طلب ندارند، هيچ ادعايی ندارند.»

محمدرضا خاتمی اضافه کرده است:« حتی در شرايط کنونی که بخشی از حقوق اوليه آنها هم گرفته شده، باز راضی هستند و صبوری می‌دارند و پايداری می‌کنند و پيش می‌روند. به اين دليل که احساس ما بر اين است که بايد خيلی از حقوق خود بگذريم چرا که منافع ملی ما در خطر است.»

در جريان اعتراضات به انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸ تهران و برخی شهرستان ها شاهد تظاهرات متعرضان بود. در اين اعتراضات دهها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند. ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دونامزد معترض به نتيجه انتخابات ۱۳۸۸، به همراه زهرا رهنورد از بهمن سال ۱۳۸۹ تاکنون در حصر به سر می برند.

واکنش ها به اظهارات محمدرضا خاتمی

اظهارات محمدرضا خاتمی در خصوص انتخابات سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ واکنش شماری از نمایندگان اصولگرای را درپی داشته است. این نمایندگان در گفت وگو با خبرگزاری فارس از اظهارات محمدرضا خاتمی به شدت انتقاد کرده اند.

علی طاهری نماينده مجلس، در واکنش به اظهارات محمدرضا خاتمي گفته است:« اين گونه اظهارات نتيجه سعه صدر و رأفت بالای نظام جمهوری اسلامی است، کسانی که از سردمداران فتنه سال ۸۸ بودند به جای اعدام در حبس شدند آن هم نه بصورت انفرادی و يا حتی در زندان بلکه در خانه خود و در نهايت آسايش.»

محافظه کاران و رسانه های اصولگرا از اعتراضات به انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» ياد می کنند.

اين نماينده مجلس در گفت و با خبرگزاری فارس اضافه کرده است:« نتيجه اين کار اين می‌شود که فرد خبيثی همچون محمدرضا خاتمی چنين ادعايی را مطرح کند که ما در سال ۸۸ از حق خود گذشته‌ايم و دولت روحانی را ما بر سر کار آورده‌ايم و به گونه‌ای صحبت می‌کند که گويا آنها از مردم طلبکار بوده‌اند در حاليکه اينها بدهکار ملت بوده و هستند.»

محمد مهدی زاهدی،‌ نماينده اصولگرای مجلس نيز در مصاحبه با خبرگزای فارس گفته است:« فتنه گران تا ابد بايد برای اعمال خود در سال ۸۸ پاسخگو باشند.»

وی اضافه کرده است:« جريان فتنه و اصلاح‌طلبان با حوادثی که در سال ۸۸ و در عاشورای آن سال مرتکب شدند بزرگترين ظلم را به حق انقلاب، مردم و امام راحل انجام داده است.»

مهرداد بذرپاش،‌ نماينده اصولگرای مجلس، نيز در گفت وگو با فارس با انتقاد از اظهارات محمدرضا خاتمی گفته است:«اينکه اين فتنه چه ميزان کشور را دچار خسران چه در داخل و چه در خارج کشور کرد و آن را بعدا يک اختلاف نظر قلمداد کنند، گفتن چنين مطالبی نيز توقعی از آنان نيست.»

حسين طلا، نماينده مجلس،‌نيز در گفت وگو با خبرگزاری فارس اظهارات محمدرضا خاتمی را «گستاخانه» دانسته است.

جواد کريمی قدوسی، نماينده اصولگرای مجلس نيز از اظهارات محمدرضا خاتمی انتقاد کرده است.

اين نماينده اصولگرای مجلس در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفته است:« ‌ملت ايران همچنان قدرتمندانه در مقابل جريان فتنه ايستاده و سر سوزنی از مواضع خود عدول نکرده و نمی‌کند و ضمن تعقيب فتنه، مراقب نفوذ آن در ساختارهای اجرايی کشور نيز هست و نسبت به کسانی که در دستگاه‌های اجرايی قصد دارند شرايطی مشابه شرايط فتنه ۸۸ را به وجود آورند عکس‌العمل نشان می‌دهد.»

طی روز های اخیر درخواست اصلاح طلبان برای تغییر وضعیت حصر زهرا رهنورد ، میرحسین موسوی و مهدی کروبی واکنش برخی از چهره های اصولگرا را به دنبال داشت.

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس گفته بود که میرحسین موسوی و مهدی کروبی حاضر نیستند که بگویند «اشتباه» کرده ایم.

علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه نیز گفته بود ،‌میرحسین موسوی و مهدی کروبی «مستحق مجازات شدیدتری» بودند.

حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از تلاش برای رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی حمایت کرده بود. بعد از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ خردادماه سال جاری شماری از چهره های اصلاح طلب از وی خواسته اند تا به وعده های خود در این زمینه عمل کند.

در همین زمینه، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت يازدهم، گفته بود، دولت حسن روحانی در سکوت خبری رفع حصر از چهره‌های اصلاح‌طلب و آزادی زندانيان سياسی را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG