لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه «هفته آینده» آغاز می‌شود


به گفته نماینده ارومیه در مجلس، تنها شش درصد از آب دریاچه ارومیه باقی مانده است.
به گفته نماینده ارومیه در مجلس، تنها شش درصد از آب دریاچه ارومیه باقی مانده است.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه دولت هر میزان که ضرورت داشته باشد برای نجات دریاچه ارومیه هزینه خواهد کرد، دستور عملیات اجرایی احیای این دریاچه را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری های ایران، عملیات اجرایی یاد شده قرار است از هفته آینده آغاز شود.

خبرگزاری مهر روز یکشنبه، هشتم تیرماه، گزارش داده است که روحانی ضمن ابلاغ دستور آغاز عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه، اعضای کارگروه نجات دریاچه ارومیه را موظف کرد تا همزمان مطالعات تکمیلی و جانبی را به منظور تسریع در اجرا و کاهش هرگونه پیامدهای منفی احتمالی، در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

رییس جمهوری ایران گفته است که «دریاچه ارومیه نباید در وضعیت کنونی‌‌ رها شود و دولت آماده است تا هر مقدار که ضرورت داشته باشد، هزینه‌های احیای این دریاچه را تامین کند».

روند خشک شدن دریاچه ارومیه طی سال‌های گذشته شتاب بیشتری گرفته است، به طوری که نادر قاضی ‌پور نماینده ارومیه در مجلس، ۱۴ اردیبهشت امسال اعلام کرد که تنها «شش درصد» از آب دریاچه‌ ارومیه باقی مانده است.

عوامل مختلفی برای خشک شدن دریاچه ارومیه اعلام شده است، از جمله وجود ۵۲ سد آبی در حوزه اصلی این دریاچه، خشکسالی و استفاده بیش از حد از منابع آبی برای کشاورزی و ساخت جاده میان گذر که شرق و غرب دریاچه را به هم متصل کرده است.

به غیر از سدهای یاد شده، در دوران محمود احمدی‌نژاد ساخت ۱۰ سد دیگر در حوزه دریاچه ارومیه در حال ساخت بود که حسن روحانی ۱۸ مهرماه پارسال دستور توقف سدسازی در اطراف دریاچه ارومیه را صادر کرد.

آقای احمدی‌نژاد شهریور ماه سال ۹۰ در سفر به اردبیل با اشاره به «برخی سر و صداهای بلند شده در ارتباط با خشک شدن دریاچه ارومیه» گفته بود که «دریاچه ارومیه هر ۵۰۰ سال با شرایط فعلی مواجه می‌شود».

خشک شدن دریاچه ارومیه اخیرا در محافل بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سازمان حفاظت محیط زیست ایران و برنامه توسعه ملل متحد ۱۵ اردیبهشت ماه توافقنامه‌ای به امضا رساندند که بر اساس آن دولت ژاپن کمکی به مبلغ یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص می‌دهد و مبلغ مذکور در اختیار دفتر برنامه توسعه ملل متحد در تهران قرار گرفته است.

هفته گذشته نیز هاولینگ شو معاون برنامه عمران دبیرکل سازمان ملل متحد طی سفری به ایران از دریاچه ارومیه بازدید کرد. به گفته وی، برای احیای دریاچه ارومیه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد متر مترمکعب آب نیاز است.

به گزارش مهر، حسن روحانی روز یکشنبه گفته است که «از نگاه دولت، نجات و احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک معیار برای احیای همزمان سایر تالاب‌ها در کشور است که با مشکلات عدیده‌ای روبه‌ رو هستند و حفظ و احیای مجموعه تالاب‌ها مد نظر دولت است».

خبرگزاری مهر می‌نویسد که عیسی کلانتری رییس کارگروه نجات دریاچه ارومیه قبل از سخنان روحانی، «ضرورت تغییر در الگوی مصرف بویژه در حوزه کشاورزی» را یادآور شده و طرح‌های موجود برای جلوگیری از هدر رفتن ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب و انتقال آب از رودخانه‌های همجوار به دریاچه ارومیه را تشریح کرده است.

در این جلسه همچنین مقرر شد تا علاوه بر روان‌سازی آب روان منطقه به پیکره اصلی دریاچه ارومیه، کانون‌های تولید ریزگرد شناسایی و از طریق مالچ پاشی، شن و ماسه و آب، حرکت ریزگرد‌ها تثبیت شود.

XS
SM
MD
LG