لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۳

حسن روحانی وزیر جدید پیشنهادی برای وزارت علوم را معرفی کرد


فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر جدید پیشنهادی برای وزارت علوم
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر جدید پیشنهادی برای وزارت علوم

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز سه شنبه ۲۰ آبان «فخرالدین احمدی دانش آشتیانی» را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی خود برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد دهقان عضو هیات رییسه مجلس ایران گفت که جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم سه شنبه آینده برگزار می‌شود.

مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری ایران نیز گفت که حسن روحانی در جلسه رای اعتماد به آقای احمدی دانش آشتیانی حضور خواهد یافت.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، هنگام قرائت نامه معرفی وزیر پیشنهای علوم در پایان جلسه روز سه شنبه مجلس تعدادی از نمایندگان با گفتن «دو، دو» که در مجلس شورای اسلامی به معنای مخالفت محسوب می‌شود، نسبت به معرفی آقای احمدی دانش آشتیانی برای تصدی این وزارتخانه اعتراض کردند.

محمدرضا تابش نماینده اردکان در مجلس نیز گفت که از روز گذشته پیامک‌های وسیعی در مورد وزیر پیشنهادی علوم برای نمایندگان مجلس ارسال شده که وی را به «تندرو‌ها» و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «منتسب» کرده است.

نمایندگان استیضاح کننده وزیر سابق علوم در جلسه ۲۹ مرداد مجلس ایران که منجر به برکناری رضا فرجی دانا شد، یکی از دلایل استیضاح وی را حمایت از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اعلام کردند.

محمود نیلی احمدآبادی، سومین وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم نیز که از سوی مخالفان متهم شده بود که نامه‌ای را در حمایت از معترضان سال ۸۸ امضا کرده است، روز چهارشنبه، هفتم آبان، موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشد.

ساعاتی پس از انتشار خبر معرفی وزیر پیشنهادی علوم، خبرگزاری‌های فارس و تسنیم وابسته به سپاه پاسداران و همچنین وب سایت‌های متعلق به بسیج دانشجویی، مصاحبه‌ها و مطالبی را علیه آقای احمدی دانش آشتیانی منتشر کردند.

زهره طبیب‌زاده عضو کمیسیون آموزش مجلس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم، معرفی آقای احمدی دانش آشتیانی برای تصدی وزارت علوم را نوعی «لج بازی» با مردم و مجلس دانست و گفت که او تمام ویژگی‌های به گفته او «منفی» رضا فرجی دانا وزیر برکنار شده علوم را دارد.

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس سوابق وزیر پیشنهادی علوم را دارای «اما و اگرهای» فراوان دانست.

در مقابل حملات انجام شده به وزیر پیشنهادی علوم، یکی از مدیران معاونت پارلمانی معاونت ریاست جمهوری گفت که افرادی به دنبال «پرونده سازی» علیه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری هستند اما دولت برای تمامی پرونده سازی‌ها پاسخ دارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مجید نصیر‌پور گفت: «قطعا این مخالفت‌ها تا روز رای گیری پایدار نخواهد ماند و طبیعی است که نمایندگان بر اساس مطالبی که شنیده‌اند در هنگام اعلام وصول نامه معرفی وزیر پیشنهادی علوم اظهار نظر شفاهی کنند».

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: «تا آنجایی که من مجلس را می‌شناسم و با‌ شناختی که آنها از بنده دارند، مجلس با من مشکل خاصی ندارد».

بر اساس گزارش‌ها، وزیر پیشنهادی علوم قرار است طی روزهای آینده برای تشریح برنامه‌های خود در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس حضور پیدا کند.

سوابق وزیر جدید پیشنهادی

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در دولت محمد خاتمی و در سال‌های ۸۰ تا ۸۲، معاون و قائم مقام وزارت علوم بوده است.

معاون امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۶۶ تا ۶۸ و مسئول اعزام دانشجویان طرح سه ماهه برای حضور در جبهه‌ها از جمله سمت‌های وی در زمان جنگ ایران و عراق بوده است.

وی پس از جنگ و در سال‌های ۶۸ تا ۷۲ نیز معاون امور عمرانی و دفاعی وزارت علوم بوده است.

آقای احمدی دانش آشتیانی در رشته مهندسی زلزله از امپریال کالج دانشگاه لندن دکترا گرفته و دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مهندسی عمران است.

وزیر پیشنهادی علوم همچنین برنامه خود را نیز به نمایندگان مجلس ارائه کرده که رفع موانع فضای «آزاداندیشی» و اجتناب از ایجاد «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها از جمله این برنامه‌ها است.

وی دربرنامه خود بر حرکت به سوی «الگوی اسلامی- ایرانی» دانشگاه و توسعه پایدار علم و فناوری تاکید کرده است.

بازنگری در ضوابط و استانداردهای توسعه رشته‌ها و موسسات آموزش عالی از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم است.

XS
SM
MD
LG