لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

جست‌وجوی هواپیمای ایر-آسیا و سرنشینان آن متمرکزتر شد


عملیات جست‌وجو برای هواپیمای ایر-آسیا، و عمده سرنشینان آن که هنوز پیدا نشده‌اند، در شرایط بد جوی، به کندی ادامه دارد و با تمرکز منطقه‌ای بیشتر، وارد ششمین روز خود شد.

صبح جمعه ۱۲ دی ماه، مقام‌های اندونزی از پیدا شدن جسد مجموعا ۱۶ سرنشین هواپیما خبر دادند.

روزنامه جاکارتا پست، چاپ اندونزی، از قول مارشال بامبانگ سولیستیو، رئیس مرکز ملی جست‌وجو و امداد آن کشور، عصر پنج‌شنبه نقل کرده بود که «شش جسد به سورابایا (مبدا پرواز) فرستاده شد».

به گفته مارشال بامبانگ ۱۹ فروند کشتی، از جمله کشتی‌های کشورهای خارجی مانند مالزی و سنگاپور و ۹ هواپیما تا پنج‌شنبه در عملیات شرکت داشتند.

روز جمعه این تعداد تقریبا دو برابر شد و شمار کشتی‌ها به ۲۹ و هواپیماها به ۱۷ فروند رسید.

تیم مشترک عملیاتی از فناوری پیشرفته‌ای که به تازگی از سوی سنگاپور در اختیار جست‌وجوگران گذاشته شده، برای جست‌وجوی کف دریا جهت پیدا کردن لاشه هواپیما استفاده می‌کند.

بازرسان فرانسوی نیز برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیما به عملیات جست‌وجو پیوسته‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید کشتی‌ها همچنان در تلاش برای پیدا کردن محلی هستند که هواپیما در آن قرار دارد. با این همه سولستیو می‌گوید هوای بد، که جست‌وجو را در روزهای گذشته سخت کرده است، همچنان نگرانی عمده‌ای به شمار می‌رود.

پیش‌بینی‌ها از بارش باران، امواج بلند و وزش باد شدید تا روز شنبه پیش‌رو حکایت دارند.

فرمانده نیروی دریایی مالزی، عبدالعزیز جعفر، نیز در حساب توئیتر خود می‌گوید مکان جدیدی در عملیات جست‌وجوی کف دریا برای پیدا کردن هواپیما مشخص شده است.

خود بامبانگ سولستیو گفته است لاشه هواپیما احتمالا در ۲۵ تا ۳۰ متری کف دریا قرار دارد.

او گفته است جست‌وجوها بر منطقه‌ای به وسعت ۱۵۷۰ مایل مربع دریایی متمرکز شده است.

محل جست‌وجوی هواپیما طی روزهای گذشته تغییراتی کرده و گستره بیشتری را در بر گرفته است
محل جست‌وجوی هواپیما طی روزهای گذشته تغییراتی کرده و گستره بیشتری را در بر گرفته است

نظریه‌ها و پرسش‌ها

در زمان سقوط ایرباس ۳۲۰ هواپیمایی ایر-آسیا که با ۱۶۲ سرنشین از اندونزی راهی سنگاپور بود، شرایط جوی و آب‌وهوایی در منطقه بد بود.

خلبانان درخواست تغییر مسیر و افزایش ارتفاع داده بودند، که در مورد دومی، زمانی که برج مراقبت پس از دقایقی برای صدور اجازه با پرواز تماس بگیرد، ارتباط را قطع‌شده می‌یابد.

هنوز دلیل اصلی سقوط هواپیما مشخص نیست، خود هواپیما پیدا نشده و پس از پیدا شدن آن و جعبه سیاهش، تحقیقات در این مورد زمان خواهد برد.

با این همه رسانه‌های عمده بین‌المللی پاره‌ای تحلیل‌ها را منتشر کرده‌اند که از جمله آنها، به گفته خبرگزاری رویترز، فرضیه سرعت کم هواپیما در زمان افزایش ارتفاع است. آنچه بر پایه یافته‌های تائید نشده‌ای از یک سیستم راداری در مالزی مطرح شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه می‌گوید تحلیل‌گران این احتمال را مطرح می‌کنند که ایرباس در تلاش برای فرود اضطراری بر دریا بوده است.

خبرگزاری فرانسه از قول شاپی حکیم، یک فرمانده پیشین نیروی هوایی، می‌گوید به نظر او هواپیما در آسمان منفجر نشده و در هنگام تماس با سطح دریا نیز ضربه ندیده است چون جسدهای پیدا شده سرنشینان صدمه‌ای ندیده است.

به گزارش شبکه خبری سنگاپوری «چنل نیوز ایشیا»، وزیر پیشین حمل و نقل اندونزی می‌گوید پیدا کردن در خروجی هواپیما نشان می‌دهد که کسی آن را باز کرده بود. به گفته جاسمن سیفی جمال، مسافران احتمالا در انتظار پرتاب قایق نجات به دریا بوده‌اند که امواج بزرگ هواپیما را به قعر دریا فرستاده‌اند‌.

تحلیل‌گران می‌گویند معمولا، رشته‌ای از رخدادها و نه لزوما تنها یک اتفاق، در نهایت به سانحه هوایی می‌انجامد.

در هر صورت در مورد هواپیمای ایر-آسیا همچنان پرسش‌های مختلفی وجود دارد، از جمله آن‌که چرا خلبانان پیام کمکی (مِی‌دِی) به زمین نفرستاده‌اند.

XS
SM
MD
LG