لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

وزارت خارجه ایران، کاردار ترکیه را فراخواند


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

هم‌زمان با فراخواندن کاردار ترکیه در تهران به وزارت امور خارجه ایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که او در برنامه سفرش به ایران تغییری ایجاد نکرده است.

در همین حال واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اولین سفر اردوغان، به عنوان رئیس جمهور ترکیه به ایران همچنان ادامه دارد.

با این که هنوز تاریخ قطعی سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ایران مشخص نشده اما واکنش‌های مقامات دو کشور، نشان از افزایش تنش دیپلماتیک در روابط دوجانبه دارد. این واکنش‌ها پس از آن آغاز شد که آقای اردوغان روز پنج شنبه، ۶ فروردين، با متهم کردن ايران به تلاش برای تسلط بر خاورميانه، گفته بود اين کار جمهوری اسلامی، ترکيه، عربستان و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس را «به ستوه» آورده است.

به گزارش رسانه‌ها در ایران، روز سه‌شنبه، دهم فروردین، محمد اسماعیل کوثری، رئیس کمیته دفاعی امنیتی مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری آنچه «سخنان نسنجیده‌ اردوغان» نامید شد و گفت: « مجلس در صدد است تا با تشکیل جلسه‌ای با وزارت امور خارجه و مجاب کردن این وزارتخانه از سفر اردوغان به ایران جلوگیری کند.»

پيش از اين محمود واعظی، وزير ارتباطات ايران، خبر داده بود که رئيس جمهوری ترکيه نيمه دوم فرودين ماه سال ۹۴ به ايران سفر خواهد کرد.

روز دوشنبه مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد در پی اظهارات رئیس جمهور ترکیه، باریش سایگن کاردار این کشور در غیاب سفیر به وزارت امور خارجه دعوت شده است. بنابر این گزارش، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه مراتب اعتراض و تاسف جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات آقای اردوغان و غیر متعارف و نامناسب بودن آن را به کاردار ترکیه اعلام کرده و خواستار پاسخ روشن و قانع کننده در این خصوص شده است.

«سفرم را لغو نکرده‌ام»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه پیش از آغاز سفرش به اسلواکی و رومانی به خیرنگاران گفته است:« من در برنامه سفرم به ایران تغییری نداده‌ام در عین حال تحولات یمن را نیز دنبال می‌کنم. » اردوغان تاکید کرد که تحولات یمن برای ترکیه «بسیار بسیار» مهم است.

اردوغان با اشاره به انتقادات مطرح شده علیه او در ایران، منتقدان را در سطح خود ندانسته و گفت:« این افراد تعیین نمی‌کنند که من به ایران سفر کنم یا نه. اینکه بروم یا نروم به ما مربوط می‌شود. ما هستیم که در این‌باره تصمیم می‌گیریم.»

بنابراین گزارش اردوغان پس از ورود به اسلوونی در جمع خبرنگاران خواستار خروج تمامی نیروهایی شد که از خارج از یمن، به «تمامیت ارضی» این کشور حمله کرده‌اند.

ترکیه قبلا نیز حمایت خود را از حمله عربستان به شبه نظامیان شیعه حوثی‌ در یمن را اعلام کرده و از این گروه شبه نظامی و «حامیان خارجی» آن خواسته بود که اقدامات تهدیدآمیز خود علیه صلح و امنیت در منطقه را متوقف کنند.

در واکنش به این سخنان اردوغان،‌ احمد توکلی نمایندهتهران در مجلس به خبرگزاری فارس گفته است :« موضع دوم آقای اردوغان برای ما ناگوارتر از موضع اول ایشان است.» وی تاکید کرده که اردوغان باید ادب را رعایت می‌کرد و حرف اول خود را نیز پس می‌گرفت.

«اردوغان هذیان می‌گوید»

در ادامه واکنش مقام ها و نمایندگان مجلس ایران به اظهارات رجب طیب اردوغان، منصور حقیقت پور، عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته است که رئیس‌جمهور ترکیه به فکر «نئوعثمانی» است و تصور می‌کند،می‌تواند کشورگشایی کند و حال آنکه دوره کشورگشایی به پایان رسیده و اردوغان هذیان می‌گوید و باید به روانشناس مراجعه کند.

این نماینده مجلس، موضع مجلس شورای اسلامی را «صریح» دانسته و گفته است:« ما معتقدیم اردوغان باید ابراز ندامت و عذرخواهی کند و سپس به عنوان رئیس جمهور یک کشور همسایه به ایران سفر کند.»

حسن مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز سه‌شنبه از وزارت خارجها ایران خواست تا قبل از عذرخواهی اردوغان نباید به او اجازه سفر به تهران را بدهد.

پیش از این حسين شريعتمداری، نماينده رهبر جمهوری اسلامی، در روزنامه کيهان، روز شنبه، ۸ فروردين، سفر پيش روی آقای اردوغان به ايران را «خيانت » به آنچه خواند که او از آن به عنوان«مقاومت و خون پاک شهدای مظلوم يمن » نام برد.

وی اضافه کرد: سفر اردوغان به ايران «مي تواند در افکار عمومی ملتهای مسلمان به اين توهم خطرناک را دامن بزند که گوئی اتهامات مطرح شده از سوی اردوغان قابل اعتناء بوده و او ... برای نصيحت مسؤلان جمهوری اسلامی ايران عازم سفر به تهران است.»

XS
SM
MD
LG