لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

عراقچی: دسترسی مدیریت‌شده به مراکز نظامی به معنای بازرسی نیست


به‌رغم مخالفت‌های فراوان و تاکید آیت‌الله خامنه‌ای که او اجازه بازرسی از مراکز نظامی ایران را نخواهد داد، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران می‌گوید که «دسترسی مدیریت‌شده» به این مراکز «به معنای بازدید و یا بازرسی نیست».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۴ خرداد، تاکید کرد که در صورت پذیرش پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به ان‌‌پی‌‌تی از سوی ایران، بخشی از توافق نهایی با گروه ۵+۱ پذیرش «دسترسی‌های مدیریت‌شده» خواهد بود.

آقای عراقچی با تاکید بر این که ایران «بازرسی و بازدید» از مراکز «غیر هسته‌ای» نظامی یا غیرنظامی را «قبول» نمی‌کند، در عین حال افزود: «آن چه در قالب پروتکل الحاقی مطرح است بحث دسترسی مدیریت‌شده به این مراکز است.»

وی اضافه کرد: «دسترسی مدیریت‌شده یک روال مشخصی است... قوانین و محدودیت‌هایی وجود دارد... این از نظر ما به معنای بازدید و یا بازرسی نیست.»

عضو ارشد تیم مذاکره ایران تاکید کرد: «اگر توافق شود که پروتکل الحاقی اجرا شود، به عنوان بخشی از توافق نهایی دسترسی‌هایی که در قالب پروتکل الحاقی داده می‌شود، دسترسی‌های مدیریت‌شده است.»

اعضای تیم مذاکره ‌ایران پیش از این نیز از احتمال «دسترسی مدیریت شده» به مراکز نظامی ایران خبر داده و اعلام کرده بودند که منظور از «دسترسی» نه بازرسی، بلکه «نمونه‌‌برداری محیطی» است.

از جمله عباس عراقچی شامگاه دوشنبه، چهارم خرداد، گفته بود بر اساس پروتکل الحاقی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با چشم بسته به مراکز نظامی برده خواهند شد و روی تاسیسات حساس پارچه‌ای کشیده می‌شود تا از دید آنها پنهان باشد.

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران و بازرسی از مراکز نظامی ایران را منتفی دانسته و امیرعلی حاجی‌زاده، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، نیز بازرسی از این مراکز «تحت هر عنوانی» را «در حکم جاسوسی»‌ دانسته است.

این در حالی است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، و تعدادی از مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که پذیرش بازدید از مراکز نظامی ایران، باید جزئی از توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران باشد.

آغاز نشست معاونان وزرای خارجه ایران و گروه ۵+۱ درباره نگارش متن توافق نهایی

آقای عراقچی در ادامه سخنان خود از پیشرفت «زیاد» در نگارش متن توافق نهایی ایران وگروه ۵+۱ خبر داد، اما در عین حال گفت که «همچنان کار سخت و دشواری در پیش رو داریم».

وی با اشاره به این که پیشرفت‌ها درباره نگارش پیوست‌های توافق نهایی «مطلوب» نبوده است خبر داد که در ششمین دور از مذاکرات برای نگارش متن توافق نهایی که از روز پنج‌شنبه آغاز شد «بحث هسته‌ای و تحریم‌ها» پیگیری می‌شود.

معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد: «امیدوار هستیم که بتوانیم در موعد مقرر و یا حتی زودتر این کار سخت و پیچیده را انجام دهیم.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، نشست عمومی معاونان وزرای خارجه ایران و گروه ۵+۱ برای «ارزیابی روند» نگارش متن توافق نهایی صبح روز پنج‌شنبه به ریاست عباس عراقچی و هلگا اشمید در وین آغاز شده است.

ششمین دور از مذاکرات برای نگارش متن توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران در حالی برگزار می‌شود که بر اساس تفاهم لوزان، طرفین کمتر از یک ماه دیگر برای رسیدن به توافق نهایی فرصت دارند.

XS
SM
MD
LG