لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

آمادگی ایران برای همکاری با آژانس در زمینه ابعاد نظامی احتمالی


یک عضو ارشد در تیم مذاکره اتمی ایران سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را «خوب و موفق» ارزیابی کرده و ضمن تاکید بر آمادگی ایران برای همکاری با ‌آژانس در زمینه ابعاد نظامی احتمالی در برنامه اتمی ایران گفت که «بسیار امیدواریم که در حل مسئله» ابعاد نظامی احتمالی «پیشرفت حاصل شود».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره ایران، روز جمعه، ۱۲ تیر، تاکید کرد: «ما آماده هستیم در موضوع ابعاد نظامی احتمالی با آژانس همکاری کنیم و به این همکاری‌ها سرعت بخشیم تا به یک جمع‌بندی روشن در این خصوص برسیم.»

آقای عراقچی موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران را بحثی «قدیمی» و «مزمن» خوانده و گفت که «اکنون فرصت خوبی پیش آمده که این مسائل و ادعاها در فضایی آرام‌تر حل و فصل شود».

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه، ۱۱ تیرماه، در تهران با حسن روحانی، رئیس جمهور، و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دیدار کرد.

آقای آمانو در ارزیابی نتایج سفر خود به ایران پس از بازگشت به وین گفت که طرفین در رابطه با برخی مسائل به درک متقابل بهتری رسیده‌اند، اما همچنان باید کار بیشتری انجام بگیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرده بود که محور گفت‌وگوهای آقای آمانو در تهران قرار است بر «چگونگی سرعت بخشیدن به حل و فصل تمامی موضوعات مهم مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، ازجمله شفاف‌سازی مسئله وجود ابعاد احتمالی نظامی [در این برنامه]» متمرکز باشد.

در همین حال روزنامه کیهان در شماره روز شنبه، ۱۳ تیر، با اشاره به مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران در وین گفت که موضوع رفع ابهام درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران از سوی ۵+۱ «به عنوان پیش‌شرط اجرای تعلیق تحریم‌ها حفظ شده است».

در ماه‌های گذشته آیت‌‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و مقامات نظامی ایران بارها مخالفت شدید خود را با دسترسی به مراکز نظامی ايران بر اساس پروتکل الحاقی در پيمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به ان‌پی‌‌تی و همچنين مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ايران برای حل «مسائل باقی‌مانده» بين ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌اند.

همچنین بر اساس مصوبه مجلس ایران در طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» که با تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد «دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود».

با این حال روزنامه کیهان روز شنبه خبر داد که «با توجه به اطلاعات و گزارش های فعلی» متن توافق نهایی ایران و گروه ۵+۱ بر اساس چارچوب تفاهم لوزان نوشته شده و «هیچ اصلاح اساسی در آن صورت نگرفته است».

به گفته این روزنامه، در مورد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی اتمی از «مراکز مشکوک» ایران «صرفا تغییر ادبیات رخ داده و مسئله دسترسی به اسناد، مکان‌ها، افراد و تجهیزات نظامی به هیچ وجه استثنا نشده است».

XS
SM
MD
LG