لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

اوباما گفت‌وگوها برای عرضه توافق اتمی به کنگره را آغاز کرده است


رئیس‌جمهوری آمریکا و معاون او جو بایدن
رئیس‌جمهوری آمریکا و معاون او جو بایدن

رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۲۴ تیر ماه، در کنفرانسی مطبوعاتی در مورد توافق اتمی با ایران سخن خواهد گفت؛ آنچه بخشی از تلاش‌های او برای ارائه و عرضه توافق به نمایندگان و افکار عمومی ارزیابی می‌شود.

آغاز جلسات داخلی

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، ۲۳ تیر ماه گفت رئیس‌جمهوری ایالات متحده در حال حاضر نیز جلسه‌ای با برخی از قانونگذاران آن کشور داشته است.

بنا بر گزارش‌ها هیلاری کلینتون، نامزد اصلی حزب دمکرات در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری، از جمله کسانی‌ست که با او تماس گرفته شده است.

در حالی‌که جمهوری‌خواهان، که عمدتا مخالف توافق هستند، اکثریت را در کنگره در دست دارند،اوباما باید دست‌کم حمایت اکثریت نمایندگان دمکرات را جلب کند.

بیشتر بخوانید: انتقاد شديد برخی از نمايندگان ارشد کنگره آمريکا از توافق هسته‌ای با ايران

کنگره ۶۰ روز برای برای بررسی توافق مهلت دارد؛ در صورت رای منفی کنگره،‌ اوباما می‌تواند آن را وتو کند. اما اگر کنگره هم بتواند موافقت بیش از دو سوم قانونگذاران را به‌دست آورد، وتوی اوباما خنثی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهوری آمریکا، آشکارا به کنگره هشدار داده است که تائید نکردن توافق اتمی، عملی غیرمسئولانه است.

هدف: بستن مسیر دستیابی به سلاح اتمی

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در گفت‌وگویی که ۲۳ تیر ماه با روزنامه نیویورک‌تایمز داشته، گفته است هدف بنیادین او، جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای‌ست.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، نباید این توافق را از زاویه تغییر رژیم یا حل همه مشکلات مربوط به ایران و پایان «اعمال نابکارانه» آن در جهان نگریست.

او در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود با «نیویورک‌تایمز» گفته است دلیل اینکه واشینگتن توانست به اجماعی جهانی برای تحریم‌های ایران برسد، این بود که جهان با آمریکا در این مورد توافق داشت که تهران اگر به سلاح هسته‌ای برسد، خطری بزرگ برای منطقه، برای هم‌پیمانان ایالات متحده و جهان است.

او در عین حال افزوده است چنین توافقی در مورد اینکه ایران نمی‌تواند به انرژی هسته‌ای دسترسی داشته باشد، وجود ندارد. و در عین حال به عنوان عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، تهران این دلیل را مطرح کرده که «حق دسترسی به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز» را دارد.

او ادامه داده است: چیزی که می‌توانستیم انجام دهیم این بود که بگوییم با در نظر گرفتن فعالیت‌های گذشته شما، با سوءظن قوی ما و شواهدی که در مورد تلاش برای نظامی کردن برنامه اتمی وجود دارد، با فعالیت‌های شما در بی‌ثبات کردن منطقه و حمایتتان از تروریسم، کافی نیست که تنها به حرف‌های شما در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی، اکتفا کنیم. شما باید این را به ما ثابت کنید. و تمام آنچه اکنون بنا کرده‌ایم، نه بر پایه اعتماد که بر پایه راستی‌آزمایی برنامه اتمی ایران است.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به مذاکرات پیشین آن کشور با شوروی سابق، که -به گفته او- «به مراتب تهدیدی بسیار بزرگ‌تر برای امنیت آمریکا بود»، یا در زمانی دیگر با چین، می‌گوید ارزش آن را دارد که با تهران هم به مذاکره نشست.

گفت‌وگو با رهبران جهان

خبرگزاری فرانسه می‌گوید کاخ سفید زمانی که تفاهم اولیه در لوزان، در فروردین ماه شکل گرفت، دور از انظار، جلساتی را با کنگره، روزنامه‌نگاران، دولت‌های خارجی و گروه‌های غیردولتی در مورد چهارچوب آن، برگزار کرد.

اما -به گزارش این خبرگزاری- توافق نهایی، لابی‌هایی شدید و پی‌درپی را در واشینگتن به دنبال داشته است و کارشناسان مخالف و موافق، در حالی‌که هر دو طرف می‌خواهند حمایت افکار عمومی را از آن خود کنند، به سراغ توافق وین رفته‌اند.

رئیس‌جمهوری و اعضای ارشد دولت نیز فورا مشغول ارائه و عرضه توافق برای جلب حمایت حداکثری از آن هستند.

روز سه‌شنبه، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با رهبران آلمان، فرانسه، بریتانیا، اتحادیه اروپا، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اسرائيل در مورد توافق صحبت کرد.

در این میان اسرائیل از مهم‌ترین مخالفان توافق به شمار می‌رود و نخست‌وزیر آن کشور نیز صریحا غرب را به تسلیم در برابر تهران متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز اوباما در تماس با بنیامین نتانیاهو، توافق وین را به سود منافع اسرائیل توصیف کرده و در عین حال تاکید کرده است «توافق هسته‌ای با ایران، نگرانی‌های آمریکا را درباره حمایت‌ ایران از تروریسم و تهدیدهایش درمورد اسرائیل کاهش نمی‌دهد».

ایران و شش قدرت جهانی، در پی‌ گفت‌وگوهایی که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، بر سر برنامه اتمی تهران آغاز شد، ۲۳ تیر ماه در وین، پایتخت اتریش، توانستند به توافقی دست یابند که از سوی بسیاری از رسانه‌های جهان «تاریخی» توصیف می‌شود.

این توافق علاوه بر موافقان و حامیانی که دارد، با مخالفت‌هایی چه داخل کشورهای آمریکا و ایران، چه در میان برخی دولتمردان کشورهای دیگر همراه است.

XS
SM
MD
LG