لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

اوباما: با رد توافق ایران در کنگره، تنها گزينه‌ باقی‌مانده جنگ خواهد بود


رييس‌جمهوری آمريکا روز چهارشنبه ۱۴ مرداد در سخنرانی خود در «دانشگاه آمريکن» واشينگتن بار ديگر از توافق هسته‌ای با ايران دفاع کرد و در عين حال گفت: شعار «مرگ بر آمريکا» باور همه مردم ايران نيست.

باراک اوباما در ابتدا به سخنرانی تاريخی جان اف کندی، سی و پنجمين رييس جمهوری آمريکا در سال ۱۹۶۳ در اين دانشگاه اشاره کرد و گفت که جان اف کندی توانست دنيا را از يک فاجعه هسته‌ای نجات دهد.

وی اظهار داشت: ما با استفاده از زمان و فضا در جنگ سرد پيروز شديم حتی بدون اين که گلوله‌ای به سمت اتحاد جماهير شوروی شليک کنيم.

رییس جمهوری آمریکا افزود: «توافق هسته‌ای با ايران بر اين سنت مستحکم ديپلماسی دوران جنگ سرد بنا نهاده شده است».

آقای اوباما تاکيد کرد که توافق هسته‌ای با ايران تمام‌ راه‌های دسترسی اين کشور به بمب هسته‌ای را می‌بندد.

ايران و شش قدرت جهانی در ۲۳ تيرماه سال جاری در وين بر سر برنامه هسته‌ای تهران به توافقی جامع دست يافتند. اکنون کنگره آمريکا می‌بايست نظر خود را در خصوص اين توافق اعلام کند.

جمهوريخواهان که اکثريت مجلس نمايندگان و سنای آمريکا را در اختيار دارند اعلام کرده‌اند که به اين توافق رای منفی خواهند داد.

اين در حالی است که دولت اوباما تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن افکار عمومی و نمايندگان کنگره درباره نتايج مثبت توافق هسته‌ای با ايران، تشديد کرده است.

با اين حال باراک اوباما روز چهارشنبه گفت: «اگر کنگره اين توافق را رد کند، ما چيز با ارزش‌تری را از دست می‌دهيم، و آن اعتبار آمريکا است. اعتبار آمريکا به عنوان رهبر ديپلماسی در جهان».

رييس‌جمهوری آمريکا هشدار داد که با رد توافق هسته‌ای در کنگره، تنها گزينه‌ای که باقی می‌ماند جنگ است، و اضافه کرد: «با کلمات بازی نکنيم، تنها گزينه‌هايی که در نهايت با آن روبه‌رو هستيم، انتخاب بين ديپلماسی يا نوعی از جنگ است».

شعار «مرگ بر آمريکا»

باراک اوباما تصريح کرد که تندروها در ايران و جمهوريخواهان هدف‌های مشترکی برای مخالفت با اين توافق هسته‌ای دارند.

وی اظهار داشت: صرف اين که تندروها در ايران شعار «مرگ بر آمريکا» سر می‌دهند، به معنای اين نيست که همه ايرانی‌ها چنين باوری دارند.

رييس جمهوری آمریکا افزود: در واقع، اين تندروها (در ايران) هستند که از وضعيت موجود نفع می‌برند. اين تندروهايی که شعار «مرگ بر آمريکا» سر می‌دهند، مخالفان اصلی توافق هستند. آنها با جمهوريخواهان اهداف مشترکی دارند.

اسرائيل و توافق هسته‌ای

رييس جمهوری آمريکا همچنين گفت: «هر کشوری که در جهان در خصوص برنامه هسته‌ای ايران نظری داشته است از اين توافق حمايت کرده، به جز اسرائيل».

آقای اوباما اضافه کرد که ايرانِ مجهز به سلاح هسته‌ای به مراتب برای اسرائيل و آمريکا، خطرناک‌تر از ايرانی است که در نهايت از تحريم‌ها رهايی می‌يابد.

وی در خلال سخنرانی خود اشاره کرد که حتی پيش از انتخاب شدن به رياست‌جمهوری آمريکا روشن ساخته که از ديدگاه او ايران نبايد اجازه يابد که به سلاح هسته‌ای دست يابد.

باراک اوباما تاکيد کرد:« ما آمريکايی‌ها می‌بايست به اين دستاورد افتخار کنيم».

وی در پایان سخنرانی خود از شهروندان آمریکایی درخواست کرد تا با نمایندگان خود در کنگره تماس گرفته و نظرشان را در مورد توافق هسته‌ای با ایران با آنها در میان بگذارند.

در حالی باراک اوباما گفته است، با رد توافق هسته ای با ایران در کنگره تنها گزینه جنگ دیگری در خارومیانه باقی می ماند، سناتور جان مک کین، از حزب جمهوری خواه ساعاتی پیشتر گفته بود: «باید بر این تصور که در صورت عدم توافق، تنها راه باقیمانده جنگ است خط بطلان کشید.»

سناتور جمهوری‌خواه مک‌کین هشدار داد که این توافق «اطمینان کافی برای حمله به اسرائیل» را به ایران می‌دهد.

XS
SM
MD
LG