لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

رييس‌جمهوری اسرائيل: مخالفت نتانیاهو با توافق ایران ما را منزوی کرده است


 ريووين ريولين، رييس جمهوری اسرائيل،
ريووين ريولين، رييس جمهوری اسرائيل،

ريووين ريولين، رييس‌جمهوری اسرائيل، در مصاحبه‌هايی که روز پنجشنبه ۱۵ مرداد از وی منتشر شد، گفته که زياده‌روی بنيامين نتانياهو در مخالفت با توافق هسته‌ای ايران، به انزوای اسرائيل منجر شده است.

رييس جمهوری اسرائيل که نقشی تشريفاتی دارد در مصاحبه‌های جداگانه با سه روزنامه، از کمپين و کارزار بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، عليه توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی انتقاد کرد و اظهار داشت که اين اقدامات به اسرائيل صدمه می‌زند.

ريووين ريولين به روزنامه «معاريو» گفته است: «من خيلی نگران جبهه‌بندی بين باراک اوباما (رييس جمهوری آمريکا) و بنيامين نتانياهو و همچنين روابط بين اسرائيل و ايالات متحده هستم».

رييس جمهوری اسرائيل افزود: «بايد بگويم که او (بنيامين نتانياهو) بهتر از من ايالات متحده را می‌شناسد، اما با اين حال، ما تا حد زيادی در جهان منزوی شده‌ايم».

وی گفته که نخست‌وزير اسرائيل کارزاری عليه دولت آمريکا به راه انداخته است که گويا دو طرف برابرند، ولی چنين رويکردی می‌تواند به اسرائيل «ضربه بزند.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين شديدترين موضع انتقادی است که ريووين ريولين از زمان انتخابش به عنوان رييس‌جمهوری اسرائيل در سال گذشته تاکنون عليه بنيامين نتانياهو اتخاذ کرده است.

رييس جمهوری اسرائيل همچنين به روزنامه «هاآرتص» گفته است: «من به او (بنيامين نتانياهو) گفته‌ام، به شما هم می‌گويم، اين مبارزات و تلاش‌ها هر چند هم به حق باشند، ولی در نهايت برای اسرائيل هزينه خواهند داشت».

باراک اوباما روز چهارشنبه در سخنرانی خود ضمن دفاع مجدد از توافق هسته‌ای با ايران از رويکرد نخست وزير اسرائيل در قبال اين توافق انتقاد کرد. آقای اوباما تصريح کرد در خصوص اين توافق با آقای نتانياهو اختلاف نظر دارد.

رييس جمهوری آمريکا گفت: ايرانِ مجهز به سلاح هسته‌ای به مراتب برای اسرائيل و آمريکا، خطرناک‌تر از ايرانی است که در نهايت از تحريم‌ها رهايی می‌يابد.

ريووين ريولين همچنين در مصاحبه با روزنامه «يديعوت آخرونوت» از بنيامين نتانياهو خواست تا روابط خود را با باراک اوباما ترميم کند.

وی گفته است: «فکر می‌کنم هر دو شخصيت مشابهی دارند… و اين خوب نيست که با آزار و اذيت کردن يکديگر به آمريکا و اسرائيل زيان برسانند».

کنگره آمریکا هم اکنون در حال بررسی توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی است. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو تلاش‌های گسترده‌ای برای رد این توافق انجام داده است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، ماه اوت، از ۱۰ مرداد تا ۱۰ شهریورماه، صحنه جدی کشمکش اسرائیل و آمریکا بر سر توافق اتمی با ایران خواهد بود.

XS
SM
MD
LG