لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

«تذکر» روحانی به وزیر در پی کمپین «خرید خودرو، ممنوع»


محمدرضا نعمت‌زاده
محمدرضا نعمت‌زاده

دستیار ارشد رئیس جمهوری ایران خبر داد که حسن روحانی به محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل اظهارات اخیرش درباره کمپین تحریم خرید خودروهای نو داخلی «تذکر» داده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسین فریدون، برادر و دستیار رئیس جمهور، روز جمعه، ۱۳ شهریور، گفت که آقای روحانی تاکید کرده است که «باید رفتار با منتقدان محترمانه باشد».

از چندی پیش کمپینی در ایران با عنوان «خرید خودروی صفر، ممنوع» در شبکه‌های اجتماعی، با مقایسه قیمت خودروهای داخلی و خارجی و کیفیت آنها خواستار آن شده است که مردم از خرید خودروهای نو داخلی خودداری کنند.

بر اساس گزارش برخی رسانه‌های ایران، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی این کمپین را «خیانت بزرگ» خوانده و گفته است که این تحریم توسط، به گفته او، «ضد انقلاب» راه‌اندازی شده است.

انتشار این سخنان واکنش‌های زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت و از جمله مهدی هاشمی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، گفت که «وزیر صنعت به جای انتقاد باید از مردم تشکر کند، به این دلیل که خودروسازان با جان مردم بازی می‌کنند و با این حال مردم از تولید داخلی حمایت می‌کنند».

پس از این واکنش‌ها، آقای نعمت‌زاده ضمن تکذیب خبرهای منتشر شده گفت که منظورش این بوده که «مبارزه سازمان یافته ضد خرید محصولات داخلی و نخریدن خودروی داخلی مغایر با منافع ملی است».

پس از راه‌اندازی «خرید خودروی صفر، ممنوع» عکس‌هایی از انبار شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در فضای مجازی منتشر شد که بر اساس آن ادعا می‌شد انبارهای این دو شرکت پس از راه‌اندازی این کمپین پر شده و این شرکت‌ها موفق به فروش خودروهای خود نشده‌اند.

هاشم یکه زراع، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، اما ضمن تکذیب این خبر‌ها گفته است که این عکس‌ها مربوط به سال ۹۲ بوده و این شرکت نسبت به تولید روزانه خود، تنها «سه هزار خودرو اضافه دارد».

وی همچنین تاکید کرده است که قیمت خودروهای این شرکت تنها در صورت کاهش قیمت دلار به هزار تومان کاهش خواهد یافت.

در سال ۹۱ و پس از افزایش ناگهانی قیمت ارزهای خارجی در بازار ایران، قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی ایرانافزایش یافت.

در سال‌های گذشته موضوع قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی، تعرفه واردات خودرو و ایمنی تعدادی از خودروهای داخلی ایران از جمله آتش‌سوزی خودروهای پژو ۴۰۵ بار‌ها خبرساز شده است.

XS
SM
MD
LG