لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

اتحادیه اروپا کمک‌ها به پناهجویان را در خاورمیانه افزایش می‌دهد


دونالد توسک
دونالد توسک

در حالی‌که سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر چگونگی کنترل مرزها با یکدیگر اختلافاتی دارند، اما بر سر افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه به پناهجویان در خاورمیانه و کشورهای همسایه به توافق رسیده‌اند.

نشست اضطراری رهبران کشورهای اتحادیه، اول مهر ماه برگزار شد؛ پس از آنکه تصمیم‌ ِگرفته شده برای تقسیم و اسکان ۱۲۰ هزار پناهجو میان اعضا، جنجال‌برانگیز شد.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد دارند کمک‌ها به کشورهای همسایه سوریه را، از طریق سازمان‌های وابسته به ملل متحد افزایش دهند. آنها از جمله برای پرداخت یک میلیارد دلار برای این منظور، به توافق رسیده‌اند.

کشورهای اروپایی کنترل‌های مرزی خود را در برابر موج پناهجویان، نیز افزایش خواهند داد.

مرزهای دریایی جنوبی اروپا، به ویژه یونان و ایتالیا و مرز خاکی مجارستان، از مهم‌ترین نقاطی‌ست که پناهجویان در راه این قاره، خود را به آنها می‌رسانند.

عمده پناهجویان قصد دارند پس از گذشتن از این مرزها به سفر ادامه داده و به کشورهای غرب یا شمال اروپا بروند. آلمان از مهم‌ترین این مقاصد اصلی به شمار می‌رود. جایی که انتظار می‌رود تنها در سال جاری میلادی تا یک میلیون پناهجو وارد آن شود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید تنش‌ها میان کشورهای اروپایی بر سر برخورد با وضعیتی که در این قاره از زمان جنگ دوم جهانی بی‌سابقه است، ادامه دارد. با این همه دونالد توسک، رئیس اتحادیه، می‌گوید سران توانسته‌اند بحران را کمی از سر بگذرانند.

آقای توسک در کنفرانس خبری پس از نشست گفته بزرگ‌ترین موج پناهجویان و مهاجران هنوز از راه نرسیده و در راه است؛ «در نتیجه باید با سیاست درهای باز کنار بیاییم. اکنون باید بر کنترل مرزهای خارجی و همچنین کمک‌رسانی خارجی به پناهجویان و کشورهای همسایه، متمرکز شویم».

کمک‌های تازه اتحادیه اروپا، به لبنان، اردن، ترکیه و کشورهای منطقه بالکان ارسال خواهد شد.

قرار است دیداری هم با نخست‌وزیر ترکیه، جایی که صدها هزار پناهجوی سوری در آن ساکن شده‌اند، انجام شود
قرار است دیداری هم با نخست‌وزیر ترکیه، جایی که صدها هزار پناهجوی سوری در آن ساکن شده‌اند، انجام شود

رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید کشورش ۱۰۰ میلیون یورو طی دو سال کمک خواهد کرد. نخست‌وزیر بریتانیا نیز از پرداخت ۱۰۰ میلیون پوند (۱۳۷ میلیون یورو) خبر داده است.

دونالد توسک گفته است در مورد نحوه کنترل مرزها نگرانی‌هایی به وجود آمده است. نگرانی در این مورد که حوزه آزاد «شینگن»، که رفت‌وآمد در آن به ویزا و پاسپورت نیازی ندارد، با افزایش کنترل‌های مرزی، ممکن است با خطر روبه‌رو شود.

رئیس اتحادیه اروپا در عین حال از تسریع در روند جدا کردن پناهجویانی که از بحرانی جدی گریخته‌اند، از مهاجران اقتصادی خبر داده است.

در مجموع مقام‌های اتحادیه اروپا می‌گویند نشست اول مهر ماه در فضای بهتری در مقایسه با گذشته برگزار شده است.

XS
SM
MD
LG