لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

پاسخ اژه‌ای به سخنان روحانی؛ «هیچ رسانه‌ای حاشیه امن ندارد»


در روزی که رئیس‌جمهور ایران از وجود «حاشیه امن دائمی» برای برخی از رسانه‌ها انتقاد کرده است، سخنگوی قوه قضائیه ایران می‌گوید که از نظر دستگاه قضایی «هیچ رسانه‌ای حاشیه امن ندارد»، و این قوه به هر شکایتی که از هر رسانه‌ای صورت گیرد، رسیدگی می‌کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه ۱۷ آبان، با حضور در نمایشگاه مطبوعات ضمن موضع‌گیری در مورد برخی برخوردهای اخیر با رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران، از این انتقاد کرد که «برخی رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه، توقیف، تعطیل شدن و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امنیتی دائمی برای آنها مقدر شده باشد که هرچه می‌خواهند بگویند».

او حتی عملکرد این دست از مطبوعات را به «پلیس مخفی» تشبیه کرد که گاهی با مطالعه آنها «می‌توان فهمید فردا قرار است چه کسی دستگیر شود و آبروی چه کسانی برده شود».

ساعاتی بعد اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری هفتگی خود، به این انتقاد حسن روحانی پاسخ داد، و گفت که از نظر قوه قضائیه «حاشیه امن به این معنا که اگر کسی شکایت بکند، بگوییم رسیدگی نشود» برای هیچ رسانه‌ای وجود ندارد، و «هر شکایتی از هر رسانه‌ای صورت بگیرد، قوه قضائیه با آن برخورد می‌کند».

سخنگوی قوه قضائیه افزود که «در هر موردی مربوط به مدعی‌العموم بوده؛ اقدامات صورت گرفته است. در طیف‌های مختلف نیز شاهد این موضوع بوده‌ایم، و در رابطه با تمامی سلیقه‌ها پرونده تشکیل شده است».

آقای اژه‌ای در عین حال گفته است که در مواردی که «شاکی، خصوصی است» و شکایت نمی‌کند، «شکایت وظیفه مدعی العموم نیست» و افزوده است که این حاشیه امن تلقی نمی‌شود و اگر شکایتی صورت بگیرد، حتماً با آن برخورد خواهد شد.

او همچنین بدون اشاره به نام خاصی، گفت که «افرادی که بر اساس گزارش سیستم اطلاعاتی کشور علیه امنیت ملی اقداماتی انجام داده‌اند، شناسایی و بازداشت شده‌اند، و پرونده آنها در مرحله مقدماتی است»؛ و توضیح داد که از ارائه جزئیات بیشتر در این مورد معذور است.

تکذیب بازداشت عده‌ای از «سرشبکه‌های غیر اخلاقی موبایلی»

اما بخش دیگری از سخنان سخنگوی قوه قضائیه واکنشی بود به گزارش دو خبرگزاری نزدیک به منابع امنیتی در مورد بازداشت سرشاخه‌های «شبکه‌های مستهجن موبایلی» در قزوین.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، روز شنبه ۱۶ آبان، از قول «یک مسئول امنیتی در سپاه صاحب‌الامر» استان قزوین، از شناسایی «مدیران بیش از ۱۷۰ گروه فعال در شبکه‌های اجتماعی موبایلی» و بازداشت تعدادی از آنها خبر دادند.

فارس نوشته بود که افراد شناسایی شده، در حوزه «ضد امنیت اخلاقی» فعالیت می‌کردند و تعدادی از آن‌ها «برای طی مراحل قضایی» به مراجع ذیربط تحویل داده شدند.

با این حال سخنگوی قوه قضائیه روز یکشنبه این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامحسین محسنی اژه‌ای با رد صحت این خبر، گفت که از دفتر دادستان قزوین در این باره پرسیده‌اند، و «مطلقاً چنین خبری نیست».

او افزود که دادستانی قزوین اعلام کرده «کسی که این خبر را منتشر کرده، احضار شده و از وی توضیح خواسته که بر چه مبنایی این خبر را منتشر کرده است».

XS
SM
MD
LG