لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

حسن روحانی خواستار تولید انواع موشک با سرعت و جدیت بیشتر شد


حسن روحانی (سمت چپ) با حسین دهقان، وزیر دفاع ایران.
حسن روحانی (سمت چپ) با حسین دهقان، وزیر دفاع ایران.

ساعاتی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در نامه‌ای به حسین دهقان وزیر دفاع ایران گفته که «برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد».

رئیس‌جمهور ایران در این نامه که خبرگزاری ایسنا روز پنجشنبه ۱۰ دی آن را منتشر کرده است، گفته که «ظاهراً» دولت آمریکا قصد دارد تا «در ادامه سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی خود» درباره برنامه دفاعی ایران، افراد و مؤسسات جدیدی را در فهرست «تحریم‌های ظالمانه قبلی» اضافه کند.

وی تأکید کرده که «توانمندی‌های دفاعی» ایران «صرفاً برای پاسداری از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور و مبارزه با پدیده شوم تروریسم» است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت‌جورنال» و خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارش‌هایی خبر دادند که آمریکا در حال تهیه فهرستی برای اعمال تحریم‌های تازه علیه افراد و شرکت‌هایی در ایران، هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی، به خاطر «نقش» آن‌ها در «توسعه برنامه موشک‌های بالستیک» ایران است.

در حالی که وال استریت‌جورنال می‌گوید قرار است ۱۰ شرکت و شخص حقیقی در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گیرند، خبرگزاری رویترز این تعداد را ۱۲ شرکت و شخص حقیقی عنوان کرده است.

تحریم‌های جدید احتمالی آمریکا واکنشی به آزمایش موشک عماد در مهرماه و آزمایش موشکی دیگر در روز ۳۰ آبان امسال است که به گفته واشینگتن و کمیته ناظر بر تحریم‌های ایران در سازمان ملل، نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت است.

بر اساس این قطعنامه که در سال ۲۰۱۰ میلادی به تصویب رسید، ایران از انجام آزمایش‌های مربوط به موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای دارند، منع شده است.

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۲۲۳۱ خود نیز که تیرماه امسال تصویب شد، ضمن تایید توافق وین از ایران خواست «تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل سلاح را دارند اجتناب کند از جمله بکارگیری تکنولوژی مربوط به این موشک‌ها».

ولی حسن روحانی در نامه روز پنجشنبه‌اش به وزیر دفاع گفته که «سلاح هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و لذا توسعه و تولید موشک‌های بالستیک ایران هیچ‌گاه برای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند».

وی تأکید کرده که «در صورت تکرار این‌گونه اقدامات غلط و مداخله‌جویانه از سوی آمریکا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است با استفاده از کلیه امکانات، برنامه‌ریزی جدیدی برای گسترش توانمندی‌های موشکی کشور، به‌عمل آورد».

مقام‌های ایرانی و آمریکایی می‌گویند که برنامه موشکی ایران جزئی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست که ۲۳ تیرماه امسال مورد توافق ایران و شش قدرت جهانی در وین قرار گرفت. با این حال، در این توافق اشاره شده که تحریم برنامه موشکی ایران به مدت هشت سال ادامه خواهد داشت.

دولت آمریکا به طور رسمی از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران حرفی نزده است، ولی شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز پنجشنبه به نقل از یک «منبع بلندپایه آمریکایی» نوشت که واشینگتن گزینه‌های مربوط به برنامه موشکی ایران را مدنظر دارد.

وی که نامش فاش نشده، گفته است: «ما جنبه‌های مختلف مربوط به انجام اقدام‌های اضافی را به علاوه تلاش‌های دیپلماتیک که متضمن منافع امنیت ملیمان باشد را مورد توجه قرار خواهیم داد».

این مقام آمریکایی تصریح کرده است: «همانند گذشته کنگره را در جریان اتفاق‌های مربوط به تحریم‌های ایران قرار داده و درباره مسائل باقی مانده به تلاش‌‌هایمان ادامه می‌دهیم».

رئیس‌جمهور ایران می‌گوید که تهران در طول مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده که «هیچ‌گاه پیرامون قدرت دفاعی مشروع کشور و از جمله برنامه موشکی خود با کسی مذاکره ننموده، و با تأکید بر حق دفاع مشروع خویش، هیچ محدودیتی را در این حوزه نخواهد پذیرفت».

گزارش خبرگزاری ایسنا گزارش داده که وزیر دفاع ایران در پاسخ به نامه حسن روحانی گفته است که «توسعه توان موشکی کشور با قدرت ادامه خواهد یافت».

حسین دهقان افزوده است: «با توجه به اقدامات خصمانه اخیر آمریکا و تاکید ریاست‌محترم جمهوری، بر سرعت و گستردگی توان موشکی خود خواهیم افزود».

مسعود جزایری، سخنگوی نیروهای مسلح ایران، نیز در این زمینه به خبرگزاری فارس گفته که «ما حتی یک روز از ارتقاء توان و ظرفیت دفاعی و موشکی خود غافل نبوده‌ایم».

وی تاکید کرده که «ظرفیت‌های دفاعی به ویژه موشکی جزء خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است».

جنجال اخیر دو هفته پس از مصوبه کنگره آمریکا درباره ایجاد محدودیت صدور ویزا برای افرادی که به چهار کشور از جمله ایران سفر می‌کنند، بروز کرده است.

مقام‌های ایران می‌گویند که مصوبه کنگره ناقض برنامه جامع اقدام مشترک است که احتمالا از ماه ژانویه اجرایی شده و بر اساس آن، پس از تایید اقدامات ایران در زمینه کاهش فعالیت‌های هسته‌ایش، تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG