لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

گلوله‌باران مواضع شبه‌نظامیان کرد سوریه توسط ارتش ترکیه


ساعتی پس از هشدار نخست وزیر ترکیه، در مورد اقدام آنکارا در صورت مواجهه با تهدید مرز‌هایش، منابع دولتی در ترکیه تأیید کردند که ارتش این کشور، مواضع شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه را گلوله‌باران کرده است.

خبرگزاری رویترز شامگاه شنبه ۲۴ بهمن، در گزارشی از استانبول، در این مورد نوشت که مشخص نیست چرا ارتش ترکیه اقدام به گلوله‌باران مواضع کرده، آن هم در شرایطی که نیروهای کرد با حمایت هوایی روسیه، موفق شدند شورشیان سوری را از یک پایگاه هوایی در نزدیکی مرز ترکیه بیرون برانند.

منبع دولتی مورد استناد رویترز، با اشاره به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه، که آنکارا آن را گروهی تروریستی می‌داند، تأیید کرده که نیروی نظامی ترکیه، مواضع این گروه را در منطقه اعزاز، در شمال حلب و نزدیکی مرز ترکیه، گلوله‌باران کرده است.

گروه ناظر حقوق بشر سوریه، که رویدادهای جنگ در سوریه را دنبال می‌کند، اعلام کرده که گلوله‌باران ترکیه، علاوه بر پایگاه هوایی، یک روستا را که توسط یگان‌های مدافع خلق مورد حمایت اتحاد دموکراتیک، از شورشیان بازپس گرفته شده، هدف قرار داده است.

یک منبع کرد هم در گفت‌وگو با رویترز تأیید کرده که پایگاه مِنَغ که به تازگی توسط نیروهای مورد حمایت اتحاد دموکراتیک از شورشیان باز پس گرفته شده، بود هدف گلوله‌باران ترکیه قرار گرفته، گرچه این منبع گفته است که بازپس‌گیری این پایگاه توسط گروه جیش‌الثوار از متحدان اتحاد دموکراتیک صورت گرفته و نه یگان‌های مدافع خلق.

گلوله‌باران این منطقه در حالی صورت گرفته که آنکارا از سیاست آمریکا در حمایت از اتحاد دموکراتیک برای مقابله با داعش ناراضی است. اتحاد دموکراتیک بخش ‌وسیعی از نواحی هم‌مرز با ترکیه را در خاک سوریه در تصرف دارد و ترکیه این تشکل کرد را وابسته به حزب کارگران کردستان می‌داند.

آمریکا به تازگی از زبان سخنگوی وزارت خارجه، جان کربی، اعلام کرده بود که بر خلاف ترکیه، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه را گروهی تروریستی نمی‌داند و همین سخنان باعث فراخواندن سفیر ایالات متحده به وزارت خارجه ترکیه شد.

ساعاتی پیش از گلوله‌باران مواضع کردها در شمال سوریه، احمد داوداغلو، نخست وزیر ترکیه گفته بود که «اگر زمانی تهدیدی متوجه ترکیه باشد، ما همان اقداماتی را که در عراق و قندیل صورت دادیم، در سوریه پی می‌گیریم، و در اجرای اقدامات لازم، درنگ نخواهد کرد».

منطقه کوهستانی قندیل در شمال عراق، پایگاهی برای نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه است و ارتش ترکیه بارها به بمباران این مناطق دست زده است.

در تازه‌ترین حملات این چنینی، روز پنج‌شنبه جنگنده‌های ترکیه چندین مقر پ‌کاکا در شمال عراق را بمباران کردند.

بر اساس اعلام ستاد فرماندهی نیروهای مسلح ترکیه، حدود ۴۰ جنگنده ترکیه در عملیات روز پنجشنبه شرکت داشتند و این جنگنده‌ها نزدیک به ۱۰۰ هدف از جمله انبارهای سلاح و سوخت و همچنین ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده به وسیله پ‌کاکا را در مناطق کوهستانی «قندیل» مورد اصابت قرار دادند.

XS
SM
MD
LG