لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

واکنش زنگنه به توافق نفتی در دوحه: از سهم خود صرف نظر نمی‌کنیم


بیژن زنگنه
بیژن زنگنه

ساعاتی پس از انتشار خبر توافق روسیه و عربستان در روز سه‌شنبه، ۲۷ بهمن‌ماه، در مورد حفظ سطح فعلی تولید نفت خود، وزیر نفت ایران تاکید کرد که ایران مصمم به افزایش تولید خود است و از سهم خود در بازار صرف نظر نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه گزارش داد که وزرای نفت عربستان، قطر، روسیه و ونزوئلا در نشستی در دوحه که ایران غایب بزرگ آن بود پیشنهادی مبنی بر توافق برای مقابله با مازاد عرضه نفت خام به بازار و افزایش قیمت آن ارائه کرده‌اند.

قیمت‌های فعلی در بازار نفت جهان در پایین‌ترین حد در دهه گذشته قرار گرفته است.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، روز سه‌شنبه گفت که توقف تولید در مقدار مربوط به ماه ژانویه – که نزدیک به بالاترین حد بود – اقدامی مناسب بود.

او همچنین ابراز امیدواری کرد دیگر تولید‌کنندگان نفت هم این طرح را اجرا کنند.

ائولوخیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا، نیز گفت که مذاکرات با ایران و عراق در این زمینه در روز چهارشنبه در تهران انجام خواهد شد.

آقای نعیمی به خبرنگاران گفت: «دلیل این که ما بر سر تثبیت تولید توافق کردیم ساده است: این شروع فرایندی است که ما در چند ماه آینده آن را ارزیابی خواهیم کرد و اگر نیاز باشد گام‌های بعدی را برمی‌داریم تا بازار را بهبود داده و به ثبات برسانیم.»

در همین زمینه امانول ایبه کاچیکو، وزیر نفت نیجریه، اخیرا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از اجماع نظر در زمینه تصمیم‌گیری برای مهار روند کاهش قیمت میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، خبر داده بود.

این در حالی است که ایران که رقیب عربستان سعودی در منطقه است اعلام کرده است تولید نفت خود را در ماه‌های آینده به طرز قابل توجهی افزایش خواهد داد تا سهم از دست رفته بازار در اثر تحریم‌های بین‌المللی را دوباره کسب کند.

به عقیده محمد صالح الساده، وزیر نفت قطر، «دیگر تولیدکنندگان شامل ایران و عراق باید فورا برنامه افزایش تولید خود را متوقف کنند. به عقیده ما این اقدام به معنای ثبات بازار است.»

نشست روز سه‌شنبه دوحه ۱۸ ماه پس از آغاز روند کاهش مستمر قیمت نفت برگزار می‌شود، روندی که باعث شده است بهای نفت برای نخستین بار در طول ده سال گذشته از ۱۱۵ دلار در هر بشکه در اواسط سال ۲۰۱۴ به زیر ۳۰ دلار در هر بشکه برسد.

عربستان اصرار دارد تنها زمانی تولیدش را کاهش می‌دهد که دیگر تولیدکنندگان عضو اوپک و غیر اوپک نیز به آن بپیوندند.

این در حالی است که ایران اعلام کرده است در سال جاری میلادی روزانه یک میلیون بشکه بر تولید خود خواهد افزود.

در واکنش به توافق روسیه و عربستان، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، روز سه‌شنبه، ۲۷ بهمن‌ماه، اعلام کرد که ایران از احیای سهم خود در بازارهای جهانی چشم‌پوشی نخواهد کرد.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲.۲ میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما در دوران تحریم‌ها این میزان به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرد و گزارش‌ها حاکی است که بعد از اجرای برجام این مقدار به ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری شانا، آقای زنگنه گفت که «آن طور که در خبرها آمده است و هنوز از نتایج قطعی آن اطلاعی ندارم، در این نشست درباره تثبیت سقف تولید صحبت شده است که این موضوع جای بحث و بررسی دارد و باید دید آنها چه منظوری دارند».

به گفته آقای زنگنه، آن چه مهم است این که «نخست، بازار نفت هم اکنون با مازاد عرضه روبه‌روست و دوم این که ایران از سهم خود صرف نظر نمی‌کند».

ونزوئلا بیشترین خسارت را از کاهش بهای نفت خام داشته و نفت بشکه‌ای زیر ۳۰ دلار توازن بودجه روسیه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

اقتصاد عربستان نیز به‌شدت در نتیجه روند کاهشی بهای نفت آسیب دیده است. این کشور در سال میلادی گذشته کسری بودجه ۹۸ میلیارد دلاری را تجربه کرد.

XS
SM
MD
LG