لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

«اعتراض ظریف» به پیش‌نویس بیانیه نشست سران سازمان همکاری اسلامی


محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف

خبرگزاری‌های ایران می‌گویند که وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه شدیدا به «چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب‌الله لبنان» در پیش‌نویس اعلامیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی اعتراض کرده اما هیات عربستان با همراهی تعدادی از کشور‌ها «مانع از باز شدن بحث در خصوص این بند‌ها» شده‌ است.

خبرگزاریهای ایران از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا روز چهارشنبه ۲۵ فروردین به نقل از «منابع مطلع» خبر دادند که محمد جواد ظریف «چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب الله لبنان» در پیش نویس اعلامیه اجلاس سران کشورهای اسلامی را «برخلاف روح همبستگی اسلامی و در راستای منافع» اسرائیل دانسته است.

براساس این گزارش با این حال هیات عربستان سعودی با همراهی تعدادی از کشور‌ها «مانع از باز شدن بحث در خصوص این بندهای» اعلامیه اجلاس سران کشورهای اسلامی شده‌اند.

پیش‌نویس این اعلامیه در جریان نشست کار‌شناسان ارشد کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در اسفندماه سال گذشته در جده تدوین شده و هیات ایران به دلیل صادر نشدن ویزا از سوی دولت عربستان سعودی امکان حضور در این نشست را پیدا نکرده بود.

خبرگزاری ایرنا بدون اشاره به جزئیات این اعلامیه تاکید کرده که «تصویب بندهای ضد ایرانی و ضد حزب الله لبنان نشان دهنده سوء استفاده ابزاری عربستان و برخی کشورهای همسو از سازمان همکاری اسلامی برای اهداف سیاسی مخرب خود» است.

براساس این گزارش وزیر خارجه ایران در این اجلاس گفته است که محکوم کردن حزب الله لبنان «تن‌ها باعث خشنودی» اسرائیل خواهد شد.

پیش از این نیز شورای همکاری خلیج فارس، حزب‌الله لبنان را که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده بود. این اقدام پس از حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران و قطع روابط دو کشور صورت گرفته است.

درهمین حال وزیر خارجه ایران گفت که «مشکلات و اختلافات میان کشور‌ها باید از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه حل شود نه اینکه مسایل دوجانبه را به نشست‌های چند جانبه کشاند».

نشست سازمان همکاری‌های اسلامی هر سه سال یک بار برگزار می‌شود و قرار است بیش از ۳۰ نفر از سران و مقام‌های ارشد کشورهای عمدتا مسلمان‌نشین در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در گردهمایی امسال در ترکیه حضور داشته باشند.

موضوع سوریه و یمن از جمله مواردی‌ست که قرار است در نشست پیش‌رو مطرح شود. ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد در سوریه است، در حالی‌که اکثر کشورهای عربی و نیز ترکیه از مخالفان آقای اسد هستند.

در مورد یمن نیز اختلافات عمیقی میان تهران و ریاض و متحدانش وجود دارد. ایران به حمایت از شورشیان حوثی متهم و به دخالت نظامی عربستان در یمن معترض است.

بحران لیبی، افغانستان و تنش‌های اخیر میان ارمنستان و آذربایجان از دیگر مسائلی‌ست که سران کشورهای عمدتا مسلمان‌نشین سازمان کنفرانس اسلامی به آن می‌پردازند.

درهمین حال رئیس جمهوری ایران پیش از سفر به استانبول گفت که «امروز در جهان اسلام با مشکل تروریسم، افراطی‌گری و فرقه گرایی و هم متاسفانه به صورت تجاوز برخی کشور‌ها به کشورهای دیگر مواجه هستیم».

حسن روحانی تاکید کرد که ایران در مبارزه با «تروریسم» به کشورهای عراق، سوریه کمک کرده است.

رئیس جمهوری ایران چهارشنبه شب برای شرکت دراجلاس سران سازمان همکاری اسلامی، وارد استانبول شد و مصطفی الیتاس وزیر اقتصاد ترکیه از او استقبال کرد.

پیش از عزیمت آقای روحانی به ترکیه، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی همراه هیئتی ۳۰۰ نفره به آن کشور رفته بود. روزنامه حریت می‌گوید آنکارا یک هفته در حال آماده‌سازی میزبانی از پادشاه عربستان بوده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، شخصا به استقال ملک سلمان رفته است.

XS
SM
MD
LG