لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

ایران در لیست سیاه پولشویی باقی ماند؛ تعلیق برخی محدودیت ها برای یکسال


خبرگزاری رویترز گفته بود که حذف ایران از این فهرست می‌توانست کمک شایانی به تجارت با بانک‌های جهانی کند
خبرگزاری رویترز گفته بود که حذف ایران از این فهرست می‌توانست کمک شایانی به تجارت با بانک‌های جهانی کند

یک گروه بین‌المللی که وضعیت پولشویی در سرتاسر جهان را رصد می‌کند، روز جمعه تصمیم گرفت تا ایران را همچنان در فهرست سیاه کشورهای پرخطر نگه دارد. علی‌رغم این تصمیم، این موسسه اعلام کرده است که از وعده‌های ایران مبنی بر بهبود استقبال می‌کند و به مدت یک‌سال برخی از محدودیت‌ها را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از نشست ۳۷ عضو این موسسه در کره جنوبی، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در بیانیه‌ای گفته است که این گروه از توافق ایران و قبول تعهدات رده بالای سیاسی در خصوص اتخاذ اقدامی مالی و رسیدگی به مشکلات استراتژیک‌اش استقبال می‌کند.

در بیانیه این گروه آمده است که آنها تصمیم گرفته‌اند محدودیت‌های اعمالی بر ایران را برای ۱۲ ماه به حالت تعلیق دربیاورند تا بتوانند پیشرفت ایران در اجرایی کردن برنامه اقدام مالی را رصد کنند.

آنها می‌گویند که اگر ایران نتواند سابقه خود در زمینه پولشویی و حمایت مالی از تروریسم را طبق وعده‌هایش بهبود بخشد، تدابیر شدیدی اتخاذ خواهند کرد. اما اگر ایران موفق شود، قدم‌های مثبت بیشتی در آینده برداشته خواهد شد.

خبرگزاری رویترز پیش‌تر در ابتدای هفته گزارش داده بود که ایران در حال مذاکره و لابی با اعضای گروه ویژه اقدام مالیست تا از فهرست سیاه این موسسه خارج شود.

رویترز نوشته بود که حذف ایران از این فهرست می‌توانست کمک شایانی به تجارت با بانک‌های جهانی کند.

پیش از این در اردیبهشت‌ماه، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، ابراز امیدواری کرده بود که ایران از فهرست ویژه خارج شود.

علی‌رغم آنکه محدودیت‌هایی این موسسه موقتا تعلیق کرده است، اما یک متخصص امور بانکی به رویترز گفته است که این تصمیم چیز زیادی را برای ایران عوض نمی‌کند، چرا که خود موسسات بین‌المللی مستقلا محدودیت‌هایی در معامله و تجارت با ایران دارند.

گروه ویژه اقدام مالی در ماه فوریه نگرانی ویژه خود را نسبت به ناتوانی ایران و کره شمالی برای حل نگرانی‌ها در خصوص خطرات تأمین مالی گروه‌های تروریستی و دیگر تهدیدهایی که یکپارچگی نظام مالی بین‌المللی را به مخاطره می‌اندازند، ابراز کرد.

اعضای این موسسه همچنین تصمیم گرفته‌اند تا کره شمالی را در فهرست سیاه خود نگه دارند و همچنین به دیگر کشورها اخطار داده‌اند تا مراقب اقدام‌های پیونگ‌یانگ در دور زدن تحریم‌ها باشند.

گروه ویژه اقدام مالی از سال ۱۹۸۹ تاسیس شده است و استاندارهای بین‌المللی ضدپولشویی و ضد تامین مالی تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی را کنترل می‌کند.

XS
SM
MD
LG