لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

مولوی عبدالحمید از اعدام های اخیر در ایران انتقاد کرد


مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان،
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان،

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان،از اعدام تعدادی از زندانیان اهل سنت انتقاد کرد و با اشاره به شرایط «حساس» منطقه این اقدام را «به‌دور از دوراندیشی و سعه‌صدر» دانست.

به گزارش وب سایت سنی آنلاین،مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه روز ۱۵ مرداد با اشاره به دیدگاه فقهی اهل‌سنت تاکید کرد که «شریعت و فقه اسلام در مورد اعدام بسیار جانب احتیاط را مدنظر قرار داده است».

این روحانی سرشناس اهل سنت همچنین گفت که باید با تجدید نظر در برخی از قوانین «اعدام‌ها کاسته شوند و به حداقل برسند».

مولوی عبدالحمید ضمن «گلایه» از اعدام‌های اخیر،این اقدام را «به‌دور از دوراندیشی و سعه‌صدر» دانست و افزود که «شرایط حساس منطقه در این اعدامها در نظر گرفته نشده است».

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه «به هر قیمتی» می‌خواهند امنیت ایران را «از بین ببرند»،افزود: «هنوز هم توصیه ما آن است که این مسائل مراعات شوند و کسانی که قاتل و عامل مستقیم نیستند، مورد رأفت قرار گیرند».

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنان خود به اهل‌سنت «بالاخص کسانی که متألم شده‌اند»، توصیه کرد که احساسات خود راکنترل وآرامش‌ خودشان را حفظ کنند.

به گفته مقامات قوه قضاییه ایران روز سه‌شنبه، ۱۲مردادماه، ۲۰ نفر از اعضای گروه «توحید و جهاد» در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.

در روزهای اخیر دادگستری استان کردستان و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌های جداگانه، اتهام‌های متعددی به اعدام‌شدگان نسبت داده اند.

«ترور مسلحانه ماموستا برهان عالی از روحانیون اهل سنت و ماموستا شیخ‌الاسلام»، «درگیری مسلحانه در محله شریف آباد با پرسنل وزارت اطلاعات»، «سرقت مسلحانه و زورگیری» و قتل «چهار نفر از محیط‌بانان استان کردستان» از جمله این اتهام‌ها است.

اکثر این افراد این اتهام‌ها را رد کرده اند و در فیلم هایی ویدیویی و نوشته هایی که از آنان منتشر شده اعلام کرده اند که مدت‌ها در «سلول‌های انفرادی» و «تحت شکنجه» بوده اند.

برخی از آنان همچنین اعلام کرده اند که تنها به فعالیت مذهبی و دینی مشغول بوده اند.

در همین حال امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه در بین شیعه و سنی «افراد تندرو و افراط‌گرا وجود دارند» افزود که اگر افرادی مرتکب قتل شده اند و جرم آنها در «دادگاه‌های عادلانه و علنی» به اثبات رسیده است، قصاص شوند.

مولوی عبدالحمید تاکید کرد که بر اساس دیدگاه‌های فقهی،کسانی که «پشت صحنه» قتل بوده‌اند و «مشورت داده‌اند باید تعزیر و زندان شوند».

کانون مدافعان حقوق بشر و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر اعدام این زندانیان رامحکوم کرده اند و زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعدام این زندانیان را یک «بی‌عدالتی بزرگ» خوانده است.

XS
SM
MD
LG