لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

حمله دوباره رئیس قوه قضاییه به روحانی: آیا موظف نبودید از این قوه دفاع کنید؟


آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه ‌قضاییه، روز چهارشنبه، سوم آذر، اتهام‌های مربوط به حساب‌‌های بانکی این قوه را «کذب محض» نامید و به‌شدت به حسن روحانی تاخت که چرا از علی مطهری دفاع کرده، اما از او در برابر «تهمت‌ها»ی مالی دفاع نکرده است.

پیشتر در برخی شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر شده بود مبنی بر این که رئیس قوه قضاییه ۶۳ حساب بانکی دارد و سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان به این حساب‌ها پول واریز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صادق لاریجانی روز چهارشنبه در یک همایش با اشاره به «هجمه‌ها علیه قوه» زیر نظر خود گفت: «حساب هایی را مطرح می کنند و می‌گویند هزاران میلیارد از اموال دولت را به حساب خود می ریزد که این صد در صد کذب محض است.»

وی با متهم کردن «سایت‌‌های ضدانقلاب و شبکه‌‌های اجتماعی» به خاطر مسموم کردن فضا افزود که آنها «این دروغ‌ها را به قدری بزرگ جلوه می‌کنند که کسی شک نکند. برخی دروغ‌ها را نمی‌توان اثبات کرد اما اثبات این دروغ خیلی راحت است.»

صادق لاریجانی در ادامه بحث مربوط به حساب قوه قضاییه را «مربوط به سال ۷۴» دانست و اضافه کرد: «در زمان روسای قوه سابق و اسبق، با اجازه رهبری اموال مربوط به قوه‌ قضاییه به حسابی به نام قوه‌ قضاییه واریز می‌شود و این که می‌گویند حساب شخصی است ۹۹.۵ درصد هم نه، بلکه صد درصد کذب است.»

پیش از این، محمود صادقی، نماینده مجلس از تهران، از رئیس قوه قضاییه درخواست کرده بود در واکنش به گزارش‌ها از حساب‌های شخصی او، گزارشی از این حساب‌ها را برای شفاف‌سازی ارائه کند.

اشاره محمود صادقی به گزارش هایی بود از وجود «۶۳ حساب شخصی صادق لاریجانی» در فضای مجازی. در این گزارش‌ها گفته شده بود که مدیران بانک ملی ایران گزارشی از این حساب‌ها را در اختیار علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی، گذاشته اند.

این گزارش‌ها تصریح کرده بودند که سود بانکی این حساب‌ها «سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان است که رقمی در حدود ۲۰ میلیارد تومان ماهانه، به وی پرداخت شده است.»

در مقابل، وزیر اقتصاد و امور دارایی این اخبار را تکذیب کرده و اعلام کرده بود که از ۲۰ سال گذشته با هماهنگی خزانه‌داری کل و با رعایت حدود قانون، حساب هایی برای قوه قضائیه به عنوان سپرده افتتاح شده است.

به نوشته تسنیم، رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامه رئیس جمهور به وزیران دادگستری و کشور برای رسیدگی به موضوع جلوگیری از سخنرانی علی مطهری، نایب رئیس مجلس، در مشهد، گفت: «آیا در برابر تهمت‌هایی که این روزها علیه قوه قضاییه مطرح می‌شود موظف نبودید دفاع کنید و فقط باید لغو شدن سخنرانی یک نماینده مجلس رسیدگی شود؟»

وی با طرح این پرسش از آقای روحانی که آیا مسئولیتش «در قانون اساسی فقط منوط به یک طیف خاص است» گفت: «شما لغو یک سخنرانی را مایه شرمساری می‌دانید اما نماینده‌ای از فراکسیون امید در مجلس که منتسب به شماست با کمال وقاحت از پشت تریبون مجلس که قطعا پخش زنده هم بوده است، رئیس قوه قضاییه را متهم کرده که هزار میلیارد به حساب شخصی خود ریخته است؛ آیا شما در اینجا وظیفه دفاع نداشتید و فقط نسبت به یک طیف خاص وظیفه دارید؟ این مایه شرمساری نیست؟»

آیت‌الله لاریجانی در اینجا مقصود خود از «طیف خاص» را روشن نکرده است. حسن روحانی از علی مطهری دفاع کرده است که منسوب است به طیف اصولگرا در مجلس ایران که از حامیان ریاست جمهوری آقای روحانی نبودند.

رئیس قوه قضاییه همچنین از سخنان برادر خود، علی لاریجانی، رئیس مجلس، درباره جلوگیری از سخنرانی آقای مطهری «گلایه» کرده و افزود: «اگرچه رئیس مجلس منصفانه‌تر صحبت کرد و گفت هنوز صحبت‌های دادستان مشهد را نشنیده است، اما با این حال اظهار تأسف کرد. در حالی که در همین مجلس به رئیس قوه‌ قضاییه تهمت زدند و شما اظهار تأسف نکردید؛... آیا شما مسئولیت نداشتید؟»

پیش از این نیز عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، روز ۲۵ آبان، به رسانه‌هایی که در روزهای گذشته درباره حساب های بانکی رئیس قوه قضاییه گزارش چاپ کرده‌اند شدیدا هشدار داده است.

XS
SM
MD
LG