لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا، درگذشت


فیدل کاسترو،
فیدل کاسترو،

گزارش ها حاکی است که فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش رویترز، تلویزیون کوبا بامداد روز شنبه این خبر را به نقل از رائول کاسترو اعلام کرده است.

گزارش ها حاکی است که رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا، با حضور در تلویزیون این کشور گفته است: «فرمانده کل انقلاب کوبا ساعت ده و ۲۹ دقیقه شامگاه جمعه درگذشت».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رائول کاسترو گفته است: طبق وصیت فیدل کاسترو جسد وی روز شنبه سوزانده خواهد شد.

فیدل کاسترو ۱۰ سال پیش اعلام کرد که ديگر به قدرت باز نخواهد گشت و پس از نزدیک به پنج دهه از رهبری اين کشور کناره گيری کرد. فيدل کاسترو به دليل بيماری قدرت را به برادر خود رائول کاسترو واگذار کرد.

فيدل کاسترو از سال ۱۹۵۹ و بدنبال جنگ چريکی عليه حکومت توانست قدرت را در اين کشور بدست گيرد و از آن زمان تا ۱۰ سال پیش کنترل اين کشور کوچک آمريکای مرکزی را در دست داشت.

به گزارش خبرگزاری رويترز، هرچند از فيدل کاسترو به عنوان رهبری کاريزماتيک یاد می شد، مخالفان آقای کاسترو، وی را به دليل نقض آزادی بيان به شدت مورد انتقاد قرار می دادند.

شاید همین به خوبی نشان دهد که چرا در طول پنج دهه٬ بیش از یک میلیون کوبایی وادار به ترک این کشور شدند.

بسیاری از کوبایی‌هایی که مجبور به مهاجرت از کشورشان و سکنی گزیدن در آمریکا شده بودند نیز در این جرگه می‌گنجند. به طوری‌که فرزندان این افراد پس از چند نسل هنوز نفرت از وی را با خود دارند. بیشتر این افراد که در میامی واقع در جنوب شرقی ایالت فلوریدای آمریکا زندگی می‌کنند به دنبال خبر مرگ فیدل کاسترو به خیابان‌ها آمدند و ابراز شادمانی کردند.

فیدل کاسترو اواخر سال ۱۹۵۶ با گروهی از انقلابیان که تعدادشان به ۸۰ نفر می‌رسید به کوه‌های «سیه‌را ماسترا» رفت و جنگ چریکی علیه رژیم فولخنثیو باتیستا ثالدیوار را آغاز کرد. سه سال بعد، در سال ۱۹۵۹ کاسترو با نیروهای خود پیروزمندانه وارد هاوانا شد.

کاسترو سپس در راس قدرت با ملی کردن شرکت‌ها و موسسات خصوصی و اصلاحات ارضی، به دلیل آن که ایالات متحده آمریکا اقدام به محاصره اقتصادی کشورش کرده بود٬ از آمریکا به عنوان دشمن شماره یک یاد کرد.

در همین زمان بود که کوبا از حمایت همه‌جانبه اتحاد جماهیر شوروی برخوردار شد، به طوری که اوج این حمایت به «بحران موشکی کوبا» در سال ۱۹۶۲ معروف شد. در واقع اتحاد جماهیر شوروی با استقرار موشک‌های میان‌برد اتمی در کوبا در حمایت از کاسترو تا آستانه جنگ اتمی با آمریکا پیش رفت.

بعد از فروپاشی بلوک کشورهای سوسیالیستی در سال ۱۹۹۰، کوبا وارد یک بحران شدید اقتصادی شد، بحرانی که حکومت کاسترو را وادار به اصلاحات اقتصادی کرد و در سال‌های بعدتر به دنبال روی کار آمدن رائول کاسترو، کوبا حرکت به سوی اقتصاد بازار آزاد را شروع کرد.

رابطه کوبا و آمریکا هم در سال ۲۰۱۵ با یک آشتی تاریخی بهتر شد و روابط دیپلماتیک دو کشور پس از ۵۰ سال دوباره از سرگرفته شد. این آشتی با سفر باراک اوباما در ماه مارس سال جاری میلادی به هاوانا تکمیل شد.

XS
SM
MD
LG