لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

مخالفان در لیبی از آمادگی خود برای آتش‌بس با حکومت قذافی خبر دادند


شماری از شورشیان لیبی
شماری از شورشیان لیبی
شورشیان لیبی روز جمعه اعلام کردند آماده‌اند با دولت لیبی درباره برقراری آتش‌بس با حکومت معمر قذافی به پای میز مذاکره بنشینند.

مصطفی عبدل جلیل، رئیس شورای ملی انتقالی، در حالی از آمادگی برای آتش‌بس سخن گفته است، که شورشیان دو روز پیش بار دیگر از مراکز مهم نفتی در شرق این کشور عقب رانده شدند.

رئیس شورای ملی انتقالی روز جمعه پس از دیدار با عبدالإله الخطيب، فرستاده ویژه سازمان ملل، با صدور بیانیه‌ای گفت: «ما با آتش‌بس موافق می‌کنیم به شرطی که برادران ما در شهرهای غرب آزادی بیان داشته‌ باشند و نیروها به محاصره شهرها پایان دهند.»

رئیس شورای ملی انتقالی با این حال تاکید کرد که هدف شورشیان سرنگونی معمر قدافی است.

مصطفی عبدل جلیل، رئیس شورای ملی انتقالی تصریح کرد: «آرمان این انقلاب، آزادی و یکپارچگی لیبی، به پایتختی طرابلس است.»

از سوی دیگر در حالی که مصطفی پیشتر ، عبدل جلیل گفته بود شورای ملی انتقالی خواستار محاکمه معمر قذافی است، وی ساعاتی پس از آن گفت که این شورا خواستار کناره‌گیری قذافی و فرزندانش است.

عبدالإله الخطيب خطیب، فرستاده ویژه سازمان ملل، نیز روز جمعه در همین کنفرانس خبری از دیدار با با مقام‌های بلندپایه حکومت معمر قذافی در روز پنجشنبه در شهر طرابلس خبر داد و گفت وی از مقام‌های طرابلس درخواست کرده است که با برقراری آتش‌بس موافقت کنند و با رفع محاصره شهرهای غربی لیبی، اجازه بدهند کمک‌های بشردوستانه به مردم برسد.

فرستاده ویژه سازمان ملل گفت: «ما خواستار اعلام آتش‌بس نیستیم، ما یک آتش‌بس واقعی می‌خواهیم.»

از سوی دیگر روز جمعه در تحولی دیگر، شورای ملی انتقالی اعلام کرد که با قطر برای فروش نفت به توافق رسیده است.

علی ترهونی یک مقام شورای ملی انتقالی گفت: «دولت قطر موافقت کرده.... که آنها برای نفت ما را بازاریابی کنند.»

به گفته علی ترهونی، مبادله نفت لیبی به صورت پایاپای انجام می‌شود و درقبال نفت، قطر به شورشیان کمک‌های بشردوستانه می‌دهد.

ترهونی افزود این توافق دربرگیرنده نفت راس لانوف و مناطق اطراف آن که تاکنون دوبار نیروهای شورشی از آن عقب‌ رانده شده‌اند، نیست.

وی گفت، قرار است نفت منطقه دورافتاده سریر واقع در جنوب شرق لیبی که در کنترل شورشیان است، به وسیله قطر بازاریابی شود.

علی ترهونی گفت به محضی که شورشیان وسایط نقلیه برای انتقال نفت داشته باشند، قادر خواهند بود هفته‌ای یک میلیون بشکه نفت صادر کنند.

با این حال آنچنانکه خبرگزاری فرانسه گزارش داده است یک مقام شرکت نفت قطر از هرگونه اظهار نظر درباره این توافق با شورشیان خودداری کرده است.

قطر در نیروهای ائتلاف که مواضع نیروهای قذافی را بمباران می‌کنند، حضور دارد.

لیبی پیش از ناآرامی‌های اخیر، روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کرد.

برپایه آماری که «اطلس تجارت جهانی» منتشر کرده است، لیبی در ماه ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۱۰(در طول ۱۰ ماه) ۲۶ درصد از نفتش را به ایتالیا، ۱۵ درصد به فرانسه، ۱۱ درصد به چین، ۱۰ درصد به آلمان، ۱۰ درصد به اسپانیا، ۵ درصد به یونان، ۴ درصد به بریتانیا، ۳ درصد به آمریکا، و ۱۴ درصد را به بقیه کشورها صادر کرده بود.
XS
SM
MD
LG