لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

اوباما حمله مرگبار به دفتر سازمان ملل در مزار شریف را محکوم کرد


 تظاهر‌کنندگان خشمیگن روز جمعه در مزار شریف
تظاهر‌کنندگان خشمیگن روز جمعه در مزار شریف
با کشته شدن نزدیک به ۲۰ نفر از کارکنان سازمان ملل به دست تظاهرکنندگان خشمگین در مزار شریف افغانستان، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، این اقدام را به شدت محکوم کرد.

برپایه گزارش خبرگزاری رویترز، روز جمعه، هزاران نفر در اعتراض به سوزانده شدن قرآن به دست تری جونز، کشیش افراطی آمریکایی در ماه مارس، به مقر سازمان ملل حمله کردند و نزدیک به ۲۰ نفر از کارکنان آن را به قتل رساندند.

برپایه این گزارش، هنگامی که معترضان به داخل مقر سازمان ملل راه یافتند، سر دو نفر از کارکنان خارجی را نیز بریده‌اند.

باراک اوباما، در واکنش به این رویداد، با صدور بیانیه‌ای گفت: «من به شدیدترین وجه ممکن حمله امروز به مقر کمک‌رسانی سازمان ملل در افغانستان را محکوم می‌کنم.»

باراک اوباما در این بیانیه تاکید می‌کند: «کار آنها برای بازسازی یک افغانستان قوی‌تر که در خدمت شهروندانش باشد، حیاتی است.»

به گفته لعل محمد احمدزی، سخنگوی پلیس در شمال افغانستان، دست کم هشت خارجی در میان کشته‌شدگان بوده‌اند.

این گزارش می‌افزاید از معترضان نیز پنج نفر کشته و نزدیک به ۲۰ تن هم زخمی شده‌اند.

لعل محمد احمدزی، در این باره به بی بی سی گفت: «در جمع تظاهرکنندگان، تعدادی از اوباش حضور داشتند که به دفتر سازمان ملل(یوناما) هجوم بردند و هشت کارمند خارجی را کشتند؛ دو تن از آنها را سر بریدند و یک تن از آنها را مجروح کردند. یکی از کشته شدگان زن است.»

بیانیه حامد کرزی

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، نیز با صدور بیانیه‌ای حمله به دفتر سازمان ملل را به شدت محکوم و مراتب همدردی خود را باخانواده‌های قربانیان اعلام کرد.

دفتر حامد کرزی، با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن آتش زدن قرآن به دست کشیش آمریکایی، اعلام کرد: «رئیس جمهوری اسلامی افغانستان عمل تخریبکارانه یک عده افراد مغرض را که با سوء استفاده از این راهپیمایی، دست به خشونت زده و باعث کشتار کارمندان غیرنظامی سازمان ملل متحد، که درخدمت کمک‌های غیرنظامی به مردم آن ولایت بودند، شدند،‌ یک عمل غیر انسانی و خلاف ارزش‌های اسلامی و افغانی می‌داند. رئیس جمهور به مراجع ذیربط دستور داده است تا عاملان این قضیه را شناسایی نموده و به دست قانون بسپارند.»

حمله به مقر سازمان ملل در مزار شریف خونین‌تر حادثه این سازمان در افغانستان به شمار می‌رود.

در همین حال وزارت خارجه ایالات متحده، اعلام آمادگی کرده است که به هر شکل ممکن به سازمان ملل در افغانستان کمک بدهد.

در پی حمله به دفتر سازمان ملل، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه، اقدام کشیش آمریکایی در به آتش کشیدن قرآن را «مشمئزکننده» خواند و گفت: «ما به صراحت گفته‌ایم که این اقدام در انزوا و به دست عد‌ه‌‌ای معدود صورت گرفته است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «این اقدام منعکس‌کننده احترام مردم ایالات متحده به اسلام نیست و ما کاملا این گونه اعمال به دور از تساهل را مردود می‌دانیم.»
XS
SM
MD
LG