لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

اعتراض دانشجویان به حکم زندان دکتر حسام فیروزی


دادگاه انقلاب، حسام فيروزی پزشک معالج احمد باطبی را به دليل ارايه گزارش وضعيت پزشکی احمد باطبی به رسانه ها به يک سال حبس محکوم کرد.
دادگاه انقلاب، حسام فيروزی پزشک معالج احمد باطبی را به دليل ارايه گزارش وضعيت پزشکی احمد باطبی به رسانه ها به يک سال حبس محکوم کرد.

۱۷ انجمن اسلامی دانشگاه های سراسر ايران در بيانيه ای به حکم حبس برای دکتر حسام فيروزی پزشک معالج احمد باطبی فعال دانشجويی، اعتراض کردند.


دانشجويان معترض در اين بيانيه که خطاب به قوه قضاييه ايران منتشر شده، نوشته اند: «ما نديده بوديم کسی را به جرم ادای وظيفه راهی زندان کنند، آن هم يک پزشک را به جرم حفاظت از جان بيمارش».


دکتر حسام فيروزی، پزشک معالج تعدادی از زندانيان سياسی، از سوی دادگاه انقلاب به يک سال حبس محکوم شده است که شش ماه آن به صورت تعزيری و اجرايی است و شش ماه ديگر تعليقی است.


حسام فيروزی تا حدود يک سال پيش پزشک معالج احمد باطبی بود.


احمد باطبی دانشجويی است که در جريان درگيری های کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸، پيراهن خون آلود همکلاسی خود را در دست داشت و انتشار تصوير او در رسانه های بين المللی موجب شد که نظام قضايی ايران ابتدا او را به اعدام و سپس در دادگاه تجديد نظر به ۱۵ سال حبس محکوم کند.


  • «دکتر فيروزی به عنوان يک پزشک وظيفه اخلاقی خود می دانست که وضعيت جسمی آقای باطبی را اعلام کند، اما ظاهرا اعلام اين وضعيت به گونه ای بود که موجب شد ايشان به زندان محکوم شوند و اين اقدام از نظر انجمن اسلامی محکوم است».
علی تقی پور، دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه نوشيروانی بابل

دادگاه انقلاب، حسام فيروزی پزشک معالج احمد باطبی را به دليل ارايه گزارش وضعيت پزشکی احمد باطبی به رسانه ها به يک سال حبس محکوم کرد.


اتهام آقای دکتر فيروزی تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی است حال آنکه خود او و مدافعانش می گويند : که دکتر حسام فيروز «به وظيفه حرفه ای خود عمل» کرده است.


علی تقی پور دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه نوشيروانی بابل و از امضا کنندگان اين بيانيه در گفت و گو با راديو فردا می گويد: «دکتر فيروزی به عنوان يک پزشک وظيفه اخلاقی خود می دانست که وضعيت جسمی آقای باطبی را اعلام کند، اما ظاهرا اعلام اين وضعيت به گونه ای بود که موجب شد ايشان به زندان محکوم شوند و اين اقدام از نظر انجمن اسلامی محکوم است».


۱۷ انجمن اسلامی دانشجويان سراسر کشور از قوه قضاييه ايران خواسته اند که از اجرای حکم زندان دکتر فيروزی جلوگيری شود و «از ادامه اين روند ناصواب جلوگيری کند.»


در بخشی از اين بيانيه که بخشی از آن به طرح سوال پرداخته شده، آمده است« آيا کسی را که در دانشگاه همين کشور درس خوانده و طبق قوانين همين کشور سوگند خورده و ملزم به رعايت آن است را بايد به خاطر عمل به قانون زندانی کرد؟ در کدام قانون آمده که اعلام وضعيت بيماران در مطبوعات و رسانه تبليغ عليه نظام است؟»


يکی ديگر از اتهامات دکتر فيروزی پناه دادن به زندانی فراری و معالجه آن است. بر اساس گزارش ها احمد باطبی در نوروز سال ۱۳۸۴ برای سپری کردن پنج روز دوران مرخصی، از زندان خارج شد اما تا مدت ها به زندان بازنگشت.


اگر چه آقای باطبی می گويد که نشانی محل اقامتش را به مسوولان زندان داده بود، اما مقامات قضايی آقای باطبی را به عنوان زندانی فراری تحت پيگرد قرار دادند و سرانجام او را در منزل دکتر حسام فيروز دستگير و روانه زندان کردند.


خليل بهراميان وکيل مدافع احمد باطبی و دکتر حسام فيروزی به راديو فردا می گويد:«باطبی پس از هفت سال دوران زندان، وقتی به جامعه بازگشت به شدت از نظر جسمی و روحی بيمار بود و دکتر فيروزی او را در منزل خود تحت درمان داشت».


دکتر فيروزی به عنوان يکی از فعالان حقوق بشر در حرفه خود شناخته می شود و پيش از اين نيز بازداشت و زندانی شده است.


او مقالاتی انتقادی در مورد وضعيت نابسامان بهداشت و درمان در زندان اوين نوشته است؛ مقالاتی که به گفته خليل بهراميان ، وکيل او می تواند پرونده های قضايی ديگری را برای او رقم بزند.


XS
SM
MD
LG