لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

۱۳۰ نفر در تصادفات سفرهای نوروزی کشته شدند


در پنج سال گذشته بيش از ۱۰۰ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند.(عکس: فارس)
در پنج سال گذشته بيش از ۱۰۰ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند.(عکس: فارس)

بر اساس گزارش منابع خبری ايران، از آغاز مسافرت های نوروزی تا اواخر روز شنبه، بروز ۶۴۹ مورد تصادف در جاده های ايران سبب مرگ ۱۳۰ نفر شده است.




حسين عليشاهی، رييس مرکز کنترل پليس راه ايران به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است که از اين تعداد تصادف، ۸۹ فقره منجر به فوت و ۵۶۰ تصادف منجر به جرح شده است.

به گفته وی، جاده های کشور به دليل افزايش مسافرت های نوروزی با حجم بسيار بالای ترافيکی روبرو است، اما با اجرای طرح های تامين ترافيکی و مديريت بر سرعت، از افزايش حوادث جلوگيری شده است.


رييس مرکز کنترل پليس راه ايران گفته است که در جاده های کشور تعداد يک هزار و ۴۰۰ دوربين کنترل سرعت به صورت ثابت و سيار نصب شده است و با اين وجود به دليل تخطی برخی از رانندگان از سرعت مجاز، تعداد پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو متوقف شده است.


اين مقام پليس ايران گفته است که نسبت به سال های گذشته با کاهش حوادث در جاده ها روبرو بوده ايم.


محمد رویانیان، رييس پليس راهنمايی و رانندگی نيروی انتظامی اواخر سال گذشته گفته بود: با اقدامات و برنامه هايی که امسال اجرا کرديم، تلفات ناشی از تصادفات طی۱۱ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶درصد کاهش يافته است .


محمد رويانيان با بيان اين که در اين مدت تلفات ناشی از تصادفات بيش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر کاهش داشت، افزود: حدود ۳۰ هزار مجروح و ۱۰۰ هزار تصادف نيز کاهش داشتيم.


وی درباره آمار کشته های تصادفات نوروز سال گذشته گفت: روزانه ۱۰۰ کشته و يک هزار مجروح در تصادفات نوروز پارسال نتيجه عملکرد رانندگان متخلف و بی تفاوت به قانون بوده است.



جاده های ايران از خطرناک ترين جاده های جهان برای سفر و رانندگی توصيف شده و در پنج سال گذشته بيش از ۱۰۰ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند.

کارشناسان، در توضيح دلايل بالا بودن آمار تصادفات رانندگی درايران، به نظارت ضعيف پليس، کيفيت بد جاده ها و بی اعتنايی رانندگان به قوانين راهنمايی و رانندگی اشاره می کنند.



بر اساس گزارش پلیس راه ایران، در نوروز سال گذشته، تصادفات رانندگی روزانه ۱۰۰ کشته و يک هزار مجروح داشته است.

حسين عليشاهی گفته است که پليس در اجرای طرح های ترافيک در ايام نوروز، تيم های عملياتی برای آزمايش جسمانی و روانی رانندگان به منظور جلوگيری از حوادث و تخلفات در جاده ها مستقر کرده است.


روز ۲۵ اسفندماه گذشته، در يکی از شديدترين حوادث رانندگی در ايران که در محور انديمشک - خرم آباد بوقوع پيوست يک دستگاه اتوبوس حامل دانشجويان آتش گرفت و ۲۲ دانشجو زنده در آتش سوختند.


تلفات نوروزی، همچنان بالا


بر اساس آمار پزشکی قانونی ايران، از ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۸۵ تا ۱۵ فروردين ۸۶، يک هزار و ۴۸۷ مورد مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در کشور اتفاق افتاده است.


گزارش خبرگزاری مهر حاکی است که در ده ماهه سال گذشته، ۲۰ هزار و ۳۴۷ نفر بر اثر وقوع تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که چهار هزار و ۱۴۶ نفر آنها زن و ۱۶ هزار و ۱۸۱ نفر مرد بوده اند.


بر اساس اين گزارش، در اين مدت همچنين ۲۱۴ هزار و ۲۹۳ نفر مجروح شده اند.


فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی اخيرا از کاهش ۲۰ درصدی آمار تصادفات رانندگی در کشور و کاهش ۱۵ درصدی تلفات ناشی از تصادفات خبر داد.


اما محمد رويانيان، رييس پليس راهنمايی و رانندگی گفته است که تصادفات، روزانه بيش از ۲۰ ميليارد تومان خسارت به کشور وارد می کند.


وی با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی در خصوص افزايش حداقل ۸۰ درصدی تعداد کشته های ناشی از تصادفات در ايران تا سال ۲۰۲۰، گفت: « بايد پذيرفت چنين آمار و ارقامی که به واسطه واقعيات موجود در جامعه اعلام می شود، فاجعه وحشتناکی است که طی ۱۴ سال آينده لاجرم در کشور رخ می دهد.»


XS
SM
MD
LG