لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

محرومیت بازیکنان دوجنسیتی از فوتبال و فوتسال زنان ایران


تیم فوتسال زنان ایران
تیم فوتسال زنان ایران
با آغاز اجرای دستورالعمل تعیین جنسیت در باشگاه‌های فوتبال و فوتسال زنان، تاکنون هفت فوتبالیست و فوتسالیست زن از حضور در مسابقات محروم شده‌اند. کمیته پزشکی و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، این دستورالعمل مشترک را به باشگاه‌ها ابلاغ کرده‌اند.

به گفته احمد هاشمیان، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، تمام زنان فعال در لیگ، قبل از عقد قرارداد باید در معاینات پزشکی شرکت کرده و فقط پس از تکمیل پرونده توسط پزشک معتمد باشگاه و تایید نهایی آن می‌توانند قرارداد ببندند.

اسامی این بازیکنان یا حتی نام تیم‌های آنها اعلام نشده. به گفته هاشمیان، در صورتی که این افراد بتوانند «مشکلات خود را از طریق جراحی حل کرده» و در معاینات پزشکی صلاحیت لازم را احراز کنند، امکان فعالیت در فوتبال و فوتسال را خواهند داشت.

نمایندگان این کمیته مشترک، به صورت سرزده به باشگاه‌های فوتبال و فوتسال فعال در بخش زنان سرکشی می‌کنند. نبودن پرونده یا تکمیل نبودن پرونده ورزشکار، تخلف محسوب شده و در کمیته انضباطی به آن رسیدگی خواهد شد.

ماجرای ورزشکاران دوجنسیتی در فوتبال بانوان، نخستین بار در سال ۱۳۸۸ مطرح شد. در بازی عقاب مازندران و شنسای ساوه در لیگ فوتبال زنان ایران، ابهاماتی درباره دروازه‌بان شنسا مطرح شد و رئیس کمیته انضباطی هم دستور پیگیری موضوع را صادر کرد. همان وقت، یکی از مربیان لیگ از تغییر جنسیت پنج بازیکن و حضورشان در فوتبال زنان خبر داد.

گفته شد در تیم ملی بسکتبال زنان ایران نیز یک بازیکن تغییر جنسیت داده. به طور کلی، برای نخستین بار بود که در ایران چنین مسئله‌ای در رسانه‌های همگانی مطرح می‌شد. سایت تابناک نوشت که زمان مدیریت دادکان، بازیکنی به اسم میم - ی از ستاره‌های لیگ بود، اما با عمل جراحی جنسیتش را تغییر داد و پسر شد. این اتفاق برای یکی دیگر از بازیکنان تیم ملی هم افتاد.

فریده شجاعی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران، در امور زنان نیز گفت: «ما اصلاً چنین مسئله‌ای نداریم. رسماً دارم همه جا داد می‌زنم، فریاد می‌زنم که چنین چیزی نیست. این اصلاً صحت ندارد. بروید اصلاً امتحان کنید، آزمایش کنید، این‌ها حرفی است که درآورده‌اند، شایعاتی است که رواج داده‌اند.»

خانم شجاعی حالا پس از چهار سال در روز اعلام خبر محرومیت هفت بازیکن، خبر دیگری را به رسانه‌ها اعلام کرده که بهت و تعجب خانواده ورزش بانوان را در پی داشته. شجاعی گفته است که شهرزاد مظفر سرمربی تیم ملی فوتسال زنان از سمت خود کناره‌گیری کرده.

شهناز یاری که پیش از این سرمربی‌گری تیم «ب» را بر عهده داشت، به عنوان سرمربی موقت تیم ملی معرفی شده. این در حالی است که شهرزاد مظفر موفق شده بود فوتسال زنان ایران را برای نخستین بار صاحب مدال نقره آسیا کند. او مدرس فیفا هم هست و از منظر برخی خبرنگاران حوزه ورزش زنان، دلیل قانع‌کننده‌ای برای استعفای مظفر اعلام نشده.

همین سوال را ایسنا از شجاعی پرسیده و او در پاسخ گفته: «در جریان نیستم که علت استعفای مظفر دقیقا چیست. مدتی بود که مظفر به صورت شفاهی بحث استعفایش را مطرح می‌کرد، اما امروز به صورت کتبی موضوع را اعلام کرد و ما هم غافلگیر شدیم. به هر حال انتظار نداشتیم که مظفر یک‌باره برود.»

اما متن این استعفای کتبی در سایت فدراسیون فوتبال منتشر نشده. این فدراسیون حتی خبر استعفا را هم منتشر نکرده و صرفاً نوشته است: «پس از پیشنهاد امور بانوان و موافقت کمیته فنی و توسعه، شهناز یاری به عنوان سرمربی موقت تیم ملی فوتسال بانوان معرفی شد.»

خانم شجاعی درباره این که آیا سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان اختلافی با فدراسیون داشته است، گفت: هیچ اختلافی نبوده، مظفر خودش صلاح زندگی‌اش را می‌داند و من نمی‌توانم به مسائل زندگی او ورود پیدا کنم. فدراسیون دوست ندارد مربیان خوب خود را از دست بدهد، اما چاره‌ای جز انتخاب سرمربی موقت نداشتیم.

شهرزاد مظفر خودش گفته: مدتی درگیر کلاس مربی‌گری فیفا هستم و چند ماه نمی‌توانم در تیم ملی باشم. در این چند ماه اردوهای زیادی داریم به همین دلیل موقتاً نمی‌توانم در تیم ملی باشم.

او بدون اشاره به استعفای مکتوب، به فارس نیوز گفته است که «شغل سرمربی‌گری حباب روی آب است، یک روز هست و یک روز نیست».
XS
SM
MD
LG