لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

«صدور حکم چند ترم محرومیت» در پی رقص دانشجویان پسر


چند روز پس از اعلام جرم دادستانی علیه رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان به دلیل رقص چند دانشجوی پسر در جشنواره اقوام، چند وب‌سایت خبری در ایران خبر دادند که هفت دانشجوی این دانشگاه در کمیته انضباطی مجموعا به ۱۲ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند.

بر اساس گزارش وب‌سایت «عصر تعادل» که در چند وب‌سایت دیگر جمله انتخاب بازنشر شده، کمیته انضباطی دانشگاه سیستان و بلوچستان پنج نفر از دانشجویان این دانشگاه را به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم کرده است.

بر اساس همین گزارش، دو دانشجوی دیگر این دانشگاه نیز به یک ‌ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند. این حکم‌ها در کمیته انضباطی تجدید نظر دانشگاه قابل تغییر است.

در همین زمینه یکی از دانشجویانی که به محرومیت از تحصیل محکوم شده، در مصاحبه با وب‌سایت «عصر تعادل» بدون ذکر نام خود، صدور حکم دو ترم محرومیت از تحصیل به دلیل «پنج دقیقه شادی» را «ظلم» خوانده و گفته است که «حتما به این رای اعتراض می‌کنم».

وی تاکید کرد: «بسیاری از دانشجویان هنگام اجرای برنامه احساسات خود را در این قالب بروز دادند... چرا قضیه‌ای به این سادگی را این‌ قدر بزرگ می‌کنند، نه آسیبی به ‌جایی وارد شد و جلسه هم اصلا مختلط نبود.»

در هفته‌های گذشته فیلمی از مراسم پایانی جشنواره اقوام در دانشگاه سیستان و بلوچستان منتشر شد که در آن تعدادی از دانشجویان پسر روی سن رقص محلی اجرا می‌کنند و تعدادی از دانشجویان پسر نیز در سالن مراسم می‌رقصند.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس، رقص این دانشجویان را «شرم‌آور و توجیه‌ناپذیر» خواند و عباسعلی سلیمانی،‌ نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان سیستان ‌و بلوچستان، نیز گفت که «اگر بنا باشد دانشگاه به رقص و پایکوبی بپردازد، درش تخته شود بهتر است».

در همین حال علیرضا بندانی، رئیس دانشگاه، روز شنبه، ۲۲ خرداد، وعده داد که کمیته انضباطی دانشگاه با «عوامل» این اتفاق برخورد ‌کند و در دیداری با نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان «نتيجه اقدامات انجام شده» درباره این اتفاق را به او اطلاع داد.

دو روز پس از این سخنان، علیرضا مرزیه، دادستان زاهدان، خبر داد که این نهاد به دلیل این اتفاق علیه رئیس دانشگاه دانشگاه اعلام جرم کرده و وی «فعلا متهم» است.

طی چند سال گذشته اجرای بعضی برنامه‌ها در دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌ موسیقی با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده و برخی کنسرت‌ها نیز لغو شده‌اند.

در همین حال سال گذشته شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با تدوین آیین‌نامه‌ای «اجرای کنسرت و برنامه‌های مستقل موسیقی» در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم را ممنوع اعلام کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیشتر از اجرای برخی برنامه‌ها چون اردوی خارج از کشور یا اجرای کنسرت در دانشگاه‌ها انتقاد کرده و گفته است «دانشگاه جای کنسرت نیست».

وی در دیدار با نمایندگان مجلس دهم نیز از آن چه «ولنگاری دستگاه‌های فرهنگی» خواند انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG