لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

اعتراض رسمی وزارت خارجه ایران به حکم قضایی در آمریکا


وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت، با احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران رسما اعتراض خود را به احکام قضایی علیه ایران در ایالات متحده اعلام کرد.

دیوان عالی آمریکا روز اول اردیبهشت حکم به توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۸۳ و سایر حملات «مرتبط با ایران» داد.

آمریکا مدعی است که ایران در بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ یک پایگاه نظامیان آمریکایی در شهر بیروت نقش داشته ‌است.

در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سفیر سوئیس در تهران در مقام حافظ منافع کشور ایالات متحده روز سه‌شنبه به ساختمان وزارت خارجه ایران فراخوانده شده تا اعتراض رسمی ایران در این باره به او ابلاغ شود.

مدیرکل بخش آمریکا در وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه حکم دیوان عالی آمریکا در مورد پرداخت غرامت از محل دارایی‌های ایران را «نقض صریح و آشکار» تعهدات دوجانبه در میان دو کشور و نقض «مصونیت قضایی ایران» توصیف کرده است.

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در روز دوشنبه شدیدا به این حکم اعتراض کرده بود.

آقای ظریف روز دوشنبه مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی در آمریکا را اقدامی «خلاف حقوق بین‌الملل» و به نوعی «دستبرد به اموال ایران» دانسته و گفت که تهران حکم دادگاه آمریکایی در این زمینه را به «رسمیت» نمی‌شناسد و در واکنش به آن، اقدام به تشکیل «کمیته‌ای ویژه» کرده ‌است.

مدیرکل آمریکای وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه همچنین رای دادگاه محلی نیویورک مبنی بر اتهام مشارکت تهران در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر را «مضحک» خواند.

به گفته این مقام وزارت خارجه ایران، «هیچ گونه» مدارک و شواهدی مبنی بر مشارکت جمهوری اسلامی یا اتباع ایرانی در حادثه ۱۱ سپتامبر وجود ندارد و «این ادعاها» مضحک و خلاف رویه‌های پذیرفته حقوق بین‌الملل است.

XS
SM
MD
LG