لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

احضار کاردار بحرین؛ «راه برون‌رفت از مشکلات، پاسخ به مطالبات مردم بحرین»


در ادامه درگیری لفظی جمهوری اسلامی ایران و بحرین در روزهای اخیر، وزارت امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت، ضمن احضار کاردار بحرین در تهران و رد اظهارات اخیر وزیر خارجه این کشور، راه برون‌رفت از مشکلات در بحرین را «پاسخ به مطالبات مشروع مردم بحرین» دانست.

پس از آن که اعتراضات شیعیان بحرین به حکومت این کشور باعث تنش میان تهران و منامه شد، هفته گذشته با اعلام خبر اتحاد سیاسی این کشور با عربستان سعودی تنش در روابط دو کشور ایران و بحرین تشدید شد.

این تشدید تنش در روابط دو کشور در هفته اخیر باعث نوعی درگیری لفظی و کنش و واکنش میان تهران و منامه شد که به نظر می‌رسد فعلا بنای فروکش کردن ندارد.

تنها ساعاتی پیش از احضار کاردار بحرین در تهران به وزارت امور خارجه، وزیر امور خارجه بحرین با حمله به برخی از مقامات جمهوری اسلامی و رد اظهارات آنها درباره اتحاد سیاسی بحرین و عربستان سعودی ایران را از «دخالت» در امور داخلی کشور خود برحذر داشته بود.

شیخ خالد آل خلیفه با اشاره به تنش در روابط دو کشور در زمان محمدرضا شاه پهلوی گفت: «شاه سابق ایران خواسته‌هایی در بحرین داشت. اما سرانجام موضع عاقلانه‌ای گرفت و به خواست مردم بحرین و رای جامعه بین‌الملل تن داد.»

بحرین بخشی از ایران بود تا این که در سال ۱۸۲۰ میلادی، به قیمومیت کشور بریتانیا درآمد. در سال ۱۹۷۱ میلادی بحرین سرانجام پس از برگزاری همه‌پرسی اعلام استقلال کرد و سازمان ملل متحد هم کشور بحرین را به رسمیت شناخت.

علاوه بر وزیر خارجه بحرین، روز پنج‌شنبه خبرگزاری دولتی این کشور نیز از صدور بیانیه‌ای توسط کمیسیون امور خارجی، دفاع و امنیت ملی در مجلس بحرین خبر داد با این محتوا که «تصمیم‌هایی که بحرین می‌گیرد هیچ ارتباطی به ایران ندارد. بحرین کشور مستقلی است و حاکمیت ملی خود را دارد».

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه در واکنش به این اظهار نظرها کاردار بحرین در تهران را احضار و مراتب «نگرانی‌های ایران از تحولات جاری در این کشور» را به او ابلاغ کرد.

رئیس اداره خلیج فارس در این وزارتخانه در دیدار خود با کاردار بحرین در تهران «ابراز امیدواری کرد که دولت بحرین رویکرد مناسبی در قبال تحولات این کشور اتخاذ کند».

در این دیدار او همچنین اظهار نظر کرده است که «تنها راه برون‌رفت از مشکلات موجود [در بحرین] پاسخ به مطالبات مشروع مردم بحرین است».

سال گذشته به دنبال آغاز «بهار عربی» در کشورهایی چون مصر و تونس و سرریز آن به دیگر کشورهای عربی از جمله بحرین، نیروهای امنیتی بحرین با کمک نیروهای نظامی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت به حضور خیابانی معترضان پایان دادند.

از آن زمان تاکنون مقام‌های بحرینی ایران را متهم به تحریک معترضان کشور خود کرده اند، اما مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG